کد خبر 208206
۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

 کارشناس اقتصادی و امور بانکداری در گفتگو با «حیات» تشریح کرد؛

سامانه «سیاق» عامل کاهش وقوع فساد در شبکه بانکی

سامانه «سیاق» عامل کاهش وقوع فساد در شبکه بانکی

فرزانی، گفت: افتتاح سامانه «سیاق» از سوی بانک مرکزی، سبب حذف برخی کاغذبازی‌ها شده و تاثیر به‌سزایی در تحقق عدالت، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌های قضائی خواهد داشت.

فرزانی، کارشناس اقتصادی و امور بانکداری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به افتتاح سامانه یکپارچه احکام قضائی «سیاق» از سوی بانک مرکزی، گفت: افتتاح سامانه «سیاق» از سوی بانک مرکزی، سبب حذف برخی کاغذبازی‌ها شده و تاثیر به‌سزایی در تحقق عدالت، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌های قضائی خواهد داشت.

کارشناس امور بانکی، گفت: یکی از دغدغه‌های اشخاص در طرح دعوا یا شکایت در مراجع قضائی امکان جابه‌جایی سریع اموال به ویژه از طریق حساب بانکی است. فرد در هر مرحله از رسیدگی و یا حتی بعد از صدور حکم نگران این مسئله خواهد بود که فرد مقابل در این مراحل اموال خود را جابه‌جا کند. با راه‌اندازی این سامانه، پیش‌بینی این فرآیند برخط، می‌تواند این دغدغه را تا حد خوبی برطرف کند و حاشیه امنی را برای افراد ایجاد کند.

فرزانی تصریح کرد: تسهیل امور، یکی دیگر از اهدافی است که سامانه سیاق آن را دنبال می‌کند. خوشبختانه اجرای این سامانه مهم که با همکاری بانک مرکزی و قوه قضائیه عملیاتی شد، دستاوردهای بسیار خوبی داشته که هدف اصلی آن تسهیل امور اداری مردم در این حوزه است.

این کارشناس بانکی اظهار کرد: راه اندازی سامانه یکپارچه احکام قضائی یا همان سامانه «سیاق»، گام بسیار موثری در گسترش تبادلات آنلاین در مجموعه نظام حاکمیتی است.

به گفته فرزانی، یک خلا جدی در این حوزه در گذشته وجود داشت به طور مثال وقتی احکامی قضائی صادر، حسابی مسدود و یا بنا بود بعد از صدور حکم قضائی رفع مسدودی رخ دهد این فرآیند طولانی بود و حتی تا ۲۰۰ روز طول می‌کشید.

در پایان به گفته فرزانی، به دنبال راه‌اندازی این سامانه که یکی از اقدامات کلیدی بانک مرکزی است، این فرآیند به شکل آنلاین عملیاتی می‌شود و ظرف چند دقیقه احکام قضائی به شبکه بانکی اعلام خواهد شد. چنین اقدامی امکان وقوع فساد در شبکه بانکی را به سبب برخط شدن کاملا کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha