کد خبر 159253
۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

 در گفتگوی «حیات» با یک کارشناس حوزه بانک مطرح شد؛

بانک مرکزی به بازار آزاد ارز وارد می شود/ عزم بانک مرکزی در احیای ثبات اقتصادی

بانک مرکزی به بازار آزاد ارز وارد می شود/ عزم بانک مرکزی در احیای ثبات اقتصادی

کارشناس امور بانکی و اقتصادی گفت: بانک مرکزی بنا بر اختیاراتی که دارد، می‌خواهد در بازار آزاد ارز ورود کرده و اقدامات لازم را با هدف ساماندهی بازار ارز و احیای ثبات اقتصادی کشور انجام دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ «فرزین» رییس‌کل بانک مرکزی، 4‌ بهمن ماه در توییتی اعلام کرد که از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در راستای احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند.

به گفته «فرزین»، بانک مرکزی با اختیاراتی که دارد، از این پس به بازار آزاد ورود پیدا کرده و نرخ‌ساز خواهد بود.

بنابراین گزارش، پیش از این نیازهای ارزی جامعه در صرافی‌ها براساس معاملات توافقی دلار و یورو تامین می‌شد. از اواخر خردادماه سال 1401 بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کرد و امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شده بود.

لازم به ذکر است که از سه‌شنبه چهارم ‌بهمن، عنوان توافقی از معاملات دلار و یورو بازار متشکل ارزی حذف شده و همین امر خریداران ارز و صرافی‌ها را دچار سردرگمی کرده است.

در همین خصوص دکتر «فرزانی» کارشناس امور بانکی و اقتصادی، با بررسی تعامل میان بانک مرکزی و صرافی‌ها با هدف ثبات اقتصادی و کنترل تورم در کشور به خبرنگار اقتصادی حیات گفت: مدیر‌کل بانک مرکزی تصمیم دارد تا اختیارات قانونی خود را در راستای مدیریت بازار ارز به صورت نرخ شناور عملیاتی کند.

وی در ادامه با اشاره به شیوه های عملیاتی شدن این طرح توسط بانک مرکزی افزود: برای محقق شدن این امر مداخله بیشتر صرافی‌ها لازم و ضروری به نظر رسیده و سایر نیازهای ارزی به جز کالاهای اساسی، کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات واحدهای توضیعی که در سامانه «نیما» تامین می‌شود، به بازاری تحت عنوان بازار مبادله ارز و طلا محول شده است تا در آنجا با کمک گرفتن از حضور صرافان، منابع مورد نیاز سایر مصارفی را که در حدود 40 رقم  از جمله تامین نیاز ارزی مسائل دانشجویان خارج از کشور یا اشخاصی که نیاز به درمان در خارج از کشور را دارند و.... را که عناوین آن نیز اعلام شده است تامین شود.

فرزانی با عنوان این مطلب که چگونگی تامین ارز تمامی مصارف این طرح از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است، تصریح کرد: قرار است این طرح تقریبا تمامی حوزه‌هایی را که نیازمند حمایت در این عرصه هستند، در بر گرفته و ارز این موارد با همکاری بانک‌مرکزی و صرافی‌ها برای عموم جامعه تامین شود.

وی در ادامه با اشاره به افزایش ارز و  سهمیه ارز 2000 یورویی به 5000یورویی عنوان کرد: این افزایش سهمیه خود یکی از معادلاتی است که می‌تواند در سرفصل سایر مصارف گنجانده شود و برای افزایش دادن این موضوع صراف‌ها می‌توانند از محل خرید‌های بازاری خود تا سقف 5000 یورو را به اشخاص اختصاص دهند.

فرزانی در پایان گفت: تمام این موارد نشان دهنده این است که بانک مرکزی بنا بر اختیاراتی که دارد، می‌خواهد در بازار آزاد ارز ورود کرده و اقدامات لازم را با هدف ساماندهی بازار ارز و احیای ثبات اقتصادی  کشور انجام دهند.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها