کد خبر 208192
۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

کارشناس حوزه کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با «حیات» تاکید کرد؛

خروج هفتاد درصد ذخایر آبی از کشور! /آب‌خیزداری و آبخوان‌داری راه گذر ایران از بحران آبی

خروج هفتاد درصد ذخایر آبی از کشور! /آب‌خیزداری و آبخوان‌داری راه گذر ایران از بحران آبی

محمودی، گفت: با محقق کردن صنعت آب‌خیزداری در کشور قطعا انتقال آب به تمام نقاط کشور به راحتی انجام شده و دیگر شاهد هیچ گونه جنگ و نزاعی بر سر آب میان استانهای مختلف کشور نخواهیم بود.

امین محمودی، کارشناس حوزه کشاورزی، آب و منابع طبیعی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ گفت: تنش آبی، فرسایش خاک، ریزگردها، انتقال آب از دریا به نقاط کویری، سیلابهای سنگینی که ضرر و زیانهای بسیاری را در ایران به بار آورده‌اند، تنها یک دلیل دارند و آن موضوع مهم که از سوی جوامع علمی جهانی در این حوزه مورد تایید قرار گرفته است، این است که اجرای طرح‌های آب‌خیزداری و آبخوان‌داری در کشورمان به کندی پیش می‌رود.

این کارشناس حوزه کشاورزی، آب و منابع طبیعی در ادامه بیان کرد: زمانی که بارندگی در مبادی مسیر بارشی صورت می‌گیرد؛ هر ساله 70 درصد از آب که در اثر بارندگی در زمین‌ها جاری می‌شود، و به وسیله تبخیر آب، رودهای مرزی و از کشور خارج شده و طبق آمار وزارت نیرو تنها 30 درصد از آب بارشی در ذخایر آبهای زیرزمینی کشور باقی می‌ماند و ما تنها با این 30 درصد آب شرب، صنعت و کشاورزی 85 میلیون ایرانی را تامین می کنیم.

محمودی همچنین تصریح کرد: با توجه به خروج حجم 80 درصدی آب از کشور، مسئولین امر می‌توانند با راهکارهایی چون جنگل‌کاری، توسعه و کشت پوشش گیاهی، توسعه و گسترش محل خروج سیلاب‌ها یا مسیل سیلاب‌ها در فصل بارش و پلکانی کردن مسیر سیلابها، آب حاصل از بارندگی که تبدیل به سیلاب شده‌اند را به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت کرده و از تبخیر آب جلوگیری کنند. وقتی سهم و حق آبه‌خاک پرداخت شود، از فرسایش و نشست خاک جلوگیری شده، ریزگردها فروکش کرده و خاک بارورتر خواهد شد. با در نظر گرفتن این مهم یقینا از خروج و هدر رفت حجم زیادی از منابع آبی کشور جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: با بسترسازی شرایط لازم برای جلوگیری خروج آب از کشور، می‌توان صنعت محصولات کشاورزی را توسعه داده و با توجه به کمبود غلات در جهان، در کشت این محصول به خودکفایی و رسید.

به گفته این کارشناس کشاورزی، با محقق کردن صنعت آب‌خیزداری در کشور قطعا انتقال آب به تمام نقاط کشور به راحتی انجام شده و دیگر شاهد هیچ گونه جنگ و نزاعی بر سر آب میان استانهای مختلف کشور نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: صنعت آب‌خیزداری در تمام نقاط جهان، سالیان سال است که مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شده است و صدها سال است که بیشتر کشورهای جهان به سمت توسعه صنعت آب‌خیزداری حرکت کرده‌اند.  این در حالی است که حتی ده سال قبل نیز آموزش این صنعت مهم و حیاتی در دانشگاههای ایران به سختی انجام می‌شد؛ تا اینکه دو سال پی در پی به دستور رهبر معظم انقلاب، حدود 200 ملیون یورو از صندوق توسعه ملی، به این صنعت اختصاص داده شد.

به گفته این کارشناس بر اساس پیش‌بینی وزارت جهاد و کشاورزی، باید ده میلیون هکتار از اراضی کشور صرف اجرای آب‌خیزداری شود، اما متاسفانه تاکنون هیچ‌گونه عملیاتی در این خصوص صورت نگرفته است.

خروج هفتاد درصد ذخایر آبی از کشور! /آب‌خیزداری و آبخوان‌داری راه گذر ایران از بحران آبی

در پایان محمودی عنوان کرد: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه گرم و خشک قرار دارد، با اجرای این روش می‌توانیم از صددرصد آب باریده شده در کشور و نزولات آسمانی استفاده کنیم. قطعا با اجرای صنعت آب‌خیزداری و آب‌خوان‌داری می‌توان شاهد تامین منابع آبی و غذایی کشور و گسترش، شکوفایی صنعت و ایجاد شغل در حوزه‌های مختلف بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha