کد خبر 208126
۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با «حیات»؛

مسئله بی حجابی را بزرگنمایی می‌کنند/ در ماجرای خودروی شاسی بلند خبرنگار شیطنت کرد/ لزوم فعال شدن بازارچه های مرزی

مسئله بی حجابی را بزرگنمایی می‌کنند/ در ماجرای خودروی شاسی بلند خبرنگار شیطنت کرد/ لزوم فعال شدن بازارچه های مرزی

حیدری با تاکید بر اینکه مرزهای جمهوری اسلامی ایران می‌توانند بهترین فرصت ها را برای مرزنشینان ایجاد کنند،‌ گفت: تعداد زیادی بازارچه مصوب دولتی غیرفعال داریم که لازم است این بازارچه ها فعال شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ شهریار حیدری نماینده سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور در پایگاه خبری حیات در رابطه با آخرین وضعیت مناطق زلزله زده، طرح جنجالی حجاب و عفاف صحبت کرد. در این گفتگو علاوه بر مسائل و مشکلات مربوط به مناطق مرزی و مرزنشینان به آخرین اقدامات دولت و مجلس برای تسهیل امورات مرزی پرداختیم.

مشروح مصاحبه حیات با شهریار حیدری در ۳ بخش تدوین شده است که بخش اول  آن به شرح ذیل است:

حیات: در رابطه با آخرین وضعیت مناطق زلزله زده بفرمایید و اینکه کمک رسانی و اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم چه میزان بوده است؟

حیدری: زلزله سال ۱۳۹۶ یکی از شدیدترین زلزله‌هایی بود که در منطقه سرپل ذهاب و غرب کرمانشاه رخ داد. پس از گذشت چند سال از زمان زلزله، بخش عمده‌ای از خانه‌های روستایی و شهری بازسازی شده اند. در حال حاضر، ساختمان حدودا ۴۰ سازمان و اداره هنوز تکمیل نشده اند. در دولت گذشته، وام ها به مدت ۳ سال امهال شدند که بنا به تقاضایی که از آقای رییسی داشتیم یک سال دیگر نیز تمدید شوند، امیدواریم دولت سیزدهم با تمدید یکساله وام ها برای چهارمین سال موافقت کند زیرا مردم منطقه از دولت انتظار دارند تا بتوانند به راحتی برای تکمیل ساخت خانه‌هایشان و مایحتاج زندگی، تسهیلات جدید دریافت کنند.

اقدامات دولت سیزدهم طی دو سال اخیر مثبت بود

در حال حاضر آثار زلزله در خیابان‌ها مشهود است البته اقدامات زیادی انجام گرفته است. به طور مثال، طی ۲ سال گذشته انتقال خط آب جدید، تعویض لوله های آب در روستاها و دهستان‌ها و همچنین انتقال خط گاز به دهستان‌هایی که فاقد گاز بودند از اقدامات مثبت دولت طی ۲ سال گذشته است.

امیدوارم دولت، اقدام جدی در رابطه با امهال وام، ارائه تسهیلات جدید به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اختصاص دهد تا دیگر شاهد اذیت شدن مردم منطقه نباشیم.

لزوم فعال شدن بازارچه های مرزی مصوب دولت

حیات: با توجه به اینکه شما رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت مجلس هستید، چه اقداماتی برای بهبود وضعیت مرزنشینان تاکنون انجام شده است؟ آیا مجلس طرح یا مصوبه ای در این زمینه دارد؟

حیدری: مرزهای جمهوری اسلامی ایران می‌توانند بهترین فرصت ها را برای مرزنشینان ایجاد کنند،‌ در زمان جنگ، مرزها تهدید می‌شوند ولی در زمان صلح انتظار مردم برای ایجاد فرصت هاست. بنده قبل از اینکه به عنوان نماینده این منطقه انتخاب شوم، مدیرکل امور مرز بودم. تقویت مرزهای مجاز و بازارچه ها؛ ظرفیتی است که امروز برای مرزنشینان میتواند فرصت تلقی شود. تعداد زیادی بازارچه مصوب دولتی غیرفعال داریم که لازم است این بازارچه ها فعال شوند.

طی دو سال اخیر، در فراکسیون مناطق مرزنشینی اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم. در این راستا جلساتی با رییس جمهور پیشین و فعلی، معاونین شان و دستگاه قضایی برای تقویت معیشت مرزنشینان داشتیم. در حال حاضر طرح دوفوریت کولبری را در مجلس پیگیری می کنیم؛ در این طرح جامع و کامل، هم حقوق تاجر و هم حقوق کولبر رعایت می‌شود، امیدوارم هرچه زودتر در دستور کار مجلس قرار گرفته و تصویب شود. که استان های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان در اولویت هستند. طرح دیگری هم برای مناطق جنوبی و دریایی داریم که بنا به تفاوت فعالیت در خشکی و دریا، نوع فعالیت‌ها را تفکیک کرده‌ایم که می تواند بیشترین کمک به مردم مناطق مرزنشین باشد. در طرح های گذشته، شهرستان‌های مرزی با شعاع ۲۰ کیلومتر شامل جغرافیای مرزی میشد ولی در طرح جدید این شعاع را به ۵۰ کیلومتر رساندیم.

لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی کولبری و ملوانی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان که دولت سال گذشته تقدیم مجلس کرد را با طرح فعلی ادغام کردیم که در حال حاضر تحت عنوان طرح دوفوریتی کمک به معیشت مرزنشینان در مجلس در حال پیگیری هستیم.

صرفا برای بازتاب خبری، صحبت های بنده را ناقص منتشر کردند

حیات: اخیرا اظهاراتی در مورد خودروهای شاسی بلند مجلس داشتید که جنجالی شد؟ آیا این خبر صحت داشت؟ شما هم جزو کسانی بودید که خودروی شاسی بلند دریافت کرده باشید؟

حیدری: اساسا بنده خودرویی دریافت نکردم و صرفا برای دفاع از حقوق مجلس اظهار نظر کردم. خبرنگار مربوطه ابتدا و انتهای صحبت بنده را ننوشته بود. انچه که من گفته بودم با آنچه که خبرنگار منتشر کرده بود تفاوت زیادی داشت و گلایه دارم که رفتارهای این چنینی خلاف اخلاف خبرنگاری است و صرفا برای بازتاب خبری، یک جمله از صحبت‌های بنده را منتشر کرده بود. مجددا تاکید می‌کنم، هیچ نماینده‌ای در جریان استیضاح وزیر صمت، نه خودرو و نه امتیازی گرفته بود، این یک اتهام سازمان یافته برای مجلس انقلابی بود.

در این مورد هم دولت، هم مجلس و هم دستگاه‌های قضایی شاکی بودند زیرا هیچ جایی هم اثبات نشد که نماینده‌ای خودروی شاسی بلند دریافت کرده است و صرفا برای تحت شعاع قرار دادن افکار عمومی مطرح می شود.

با برخورد خشن نمی‌توان موضوع بی حجابی را حل کرد

حیات: نظر شما در مورد لایحه حجاب و عفاف چیست؟ آیا با جریمه کردن می‌توان مانع گسترش بی حجاب در جامعه شد؟

حیدری: حجاب و پوشش جزو احکام الهی است. در دیداری که نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب داشتند ایشان فرمودند "حجاب جزو الزامات،  شرع و قانون است ولی بنا به قاعده خود". این قاعده به زمان و شرایط موجود باز می‌گردد. مردم ایران در طول تاریخ و تمامی ادوار، همیشه حجاب داشتند، در نظام جمهوری اسلامی این موضوع به نحو اعلا رعایت شده زیرا مردم اعتقاد دارند ولی بنا به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی، بیکاری، اجتماعی و کم کاری دستگاه‌های فرهنگی کشور، شاید تعداد بسیار معدودی به قانون عمل نکنند که با تلفیقی از کارهای اقتصادی و فرهنگی می‌توان این مشکل را حل کرد، با برخورد خشن نمی‌توان موضوع بی حجابی را حل کرد و نظر حاکمیت هم این چنین است.

حجاب باید با زبان فرهنگی، دینی و قرآن آمیخته باشد. اعتقاد من این است که مسئله بی حجابی را بزرگنمایی می‌کنند، حجاب در جامعه وجود دارد، فقط تعداد انگشت شماری هستند که هنجارشکنی میکنند و نیازی به برخورد خشن و فیزیکی نیست و می‌توان با فرهنگ سازی مانع از بروز چنین رفتارهایی در جامعه باشیم.

گزارش: صفورا طالب زاده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha