کد خبر 208055
۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

اعتبارات منابع طبیعی کشور ۱۵ درصد افزایش یافت

اعتبارات منابع طبیعی کشور ۱۵ درصد افزایش یافت

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سرجمع اعتبارات این سازمان از محل درآمد عمومی طی سال جاری ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های حیات؛ مصطفی جلیلی روز چهارشنبه گردهمایی معاونان برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع ادارات کشور به میزبانی همدان افزود: مجموع اعتبارات سازمان منابع طبیعی، از محل درآمد عمومی از ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی تصریح کرد: با وجود افزایش اعتبارات اما اعتبار پیش بینی شده برای آبخیزداری ۱۴ درصد کاهش یافته و از یک هزار و ۵۸۰ میلیارد به یک هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان تقلیل یافته است در حالیکه می طلبد با موضوع آبخیزداری توجه ویژه ای در استان ها شود.

معاون برنامه ریزی ، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، کمبود نیرو را یکی از چالش های منابع طبیعی دانست و گفت: در این راستا پس از برگزاری آزمون در مرحله اولیه ۲ هزار و ۴۰۰ نفر پذیرش و پس از برگزاری آزمون ۸۶۰ نفر تایید شدند و تا ۲ ماه آینده جذب و در ادارات منابع طبیعی استان ها مشغول به کار می شوند.

جلیلی ادامه داد: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و چالش هایی طبیعی و غیرطبیعی از جمله سیل، رانش زمین، آتش سوزی، تغییر کاربری اراضی و دست اندازی مردم به طبیعت کار فعالان در مجموعه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را دشوار کرده است.

وی تاکید کرد: منابع طبیعی میراثی متعلق به همه مردم است و باید با این انفال و میراث به گونه ای عمل کرد که سالم به دست آیندگان برسد.

معاون برنامه ریزی ، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: این سازمان در کنار برنامه های معمول ، سه کلان پروژه را در راستای سیاست ابلاغی رهبری و برنامه هفتم تعریف کرده است تا نسبت به مدیریت آب های سطحی، افزایش آب های زیر زمینی و توجه به آبخوان و آبخیزداری تامین امنیت و سلامت غذایی با تاکید بر حفظ آب اقدام شود.

جلیلی گفت: طبق مطالعات صورت گرفته ۹۰ میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند اجرای طرح های آبخوان و آبخیزداری است که در برنامه هفتم توسعه کشور اجرای عملیات در ۲۰ میلیون هکتار گنجانده شده است.

وی افزود: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری توان و ظرفیت اجرای سالانه ۱۰ میلیون هکتار طرح های آبخیزداری و آبخوان داری را دارد.

معاون برنامه ریزی ، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: بروز سیل در چند سال اخیر نگاه و توجه مردم و مسئولان را به منابع طبیعی و آبخیزداری و اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتر کرد که امید می رود با پیش بینی بودجه مورد نیاز در برنامه هفتم و هشتم ۹۰ میلیون هکتار را به سرانجام برسانیم.

جلیلی با بیان اینکه وضعیت مراتع مناسب نیست گفت: در این راستا دنبال افزایش پوشش گیاهی در ۵۰ میلیون هکتار از اراضی ملی بوده تا از این طریق بتوان با کشت علوفه از فشار دام به مراتع کاست.

گردهمایی معاونان برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری با حضور همه استان به میزبانی همدان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha