کد خبر 208035
۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۲ سنت معادل ۰.۶۸ درصد کاهش به ۷۵ دلار و ۷۳ سنت رسید.

به گزارشگروه اقتصادی حیات؛ به نقل از رویترز، ترس از رکود اقتصاد دنیا و ضعف تقاضا بر انتظار محدودیت عرضه به خاطر کاهش تولید عربستان و روسیه به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت دنیا غلبه کرده و قیمت نفت را در اولین ساعات تجارت در روز چهارشنبه پایین آورده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 52 سنت معادل 0.68 درصد کاهش به 75 دلار و 73 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترنتیت آمریکا با 1 دلار و 1 سنت معادل 1.45 افزایش نسبت به روز دوشنبه، 70 دلار و 80 سنت معامله می‌شود. بازار نفت آمریکا در روز گذشته به خاطر تعطیلات روز استقلال این کشور بسته بود.

تحلیلگران عقیده دارند قیمت نفت به خاطر ادامه نگرانی در مورد رکود اقتصاد جهانی و همچنین افزایش دوباره نرخ بهره بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا تحت فشار قرار گرفته است.

پیش بینی می‌شود بازار برای مدتی در نوسان باشد. تمرکز بازار بر نشانه‌های اقتصادی چین و سیاست پولی بانک‌های مرکزی است که احتمالاً قیمت نفت را حدود 75 دلار در هر بشکه نگه می‌دارد.

عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت خام دنیا در روز دوشنبه اعلام کرد کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در ماه اوت ادامه می‌دهد. در این بین، روسیه و الجزایر هم اعلام کردند تولید خود را به طور داوطلبانه در ماه اوت به ترتیب 500 هزار و 20 هزار بشکه در روز کاهش می‌دهند.

اقدام این کشورها در کاهش تولید تغییر چندانی در بازار ایجاد نکرد، چون دورنمای خوشبینانه‌ای در مورد تقاضا وجود ندارد.

ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه تشکیل شده حدود 40 درصد از نفت خام دنیا را تولید می‌کند و از ماه نوامبر تولید خود را پایین آورده است.

کاهش فعالیت کارخانه‌ای در دنیا به خاطر ضعف تقاضا در چین و اروپا سرمایه‌گذاران را در مورد تقاضای نفت نگران کرده است.

تاجران منتظر اطلاعیه موسسه نفت آمریکا در مورد ذخایر نفتی این کشور هستند. انتظار می‌رود ذخایر نفت خام آمریکا حدود 1.8 میلیون بشکه در هفته منتهی به 30 ژوئن کاهش یافته باشد که سومین هفته پیاپی کاهش را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha