کد خبر 207930
۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

در گفتگوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با «حیات»، عنوان شد؛

بانکداری هوشمند، جایگزین بخشی از نیروی انسانی در صنعت بانکی کشور

بانکداری هوشمند، جایگزین بخشی از نیروی انسانی در صنعت بانکی کشور

مرحبا، گفت: با جایگزین کردن بانکداری هوشمند به جای بخشی از نیروی انسانی بانک‌ها از سوی بانک مرکزی، حجم زیادی از خدمات‌رسانی بانکی به مشتریان با نصب اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی آنها قابل اجرا بوده و نیاز به حضور مشتریان برای انجام امور مالی در بانک‌ها را کاهش می‌دهد.

غلامرضا مرحبا، عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ گفت: بیش از 12 سال از آخرین صدور مجوز استخدام نیروی انسانی برای بانک‌های سراسر کشور، از سوی بانک مرکزی می‌گذرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کمبود نیروی انسانی در بانک‌های سراسر کشور، در راستای ارائه خدمات آسان و به موقع به مشتریان، بیان کرد: بر اساس برنامه پنج ساله ششم، نیاز است که 20 تا 25 درصد از هزینه دولت کم شود، بنابراین از سوی دولت به تمامی دستگاهها اجازه استخدام داده نمی‌شود.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود بودجه دولت در خصوص استخدام بخش دولتی، تصریح کرد: زمانیکه بودجه ارائه شده، کفایت هزینه‌کرد بانک‌ها در بخش استخدام نیروی انسانی را نمی‌کند، طبیعتا  تعداد محدود کارمندان بانکی نیز در خصوص خدمت‌رسانی به موقع و با کیفیت به شهروندان، فشار و حجم بالای کاری را تجربه خواهند کرد و این امر نارضایتی مراجعه کنندگان را در پی خواهد داشت.

به گفته مرحبا مدتهاست که رفع این مشکل از سوی  تمامی بانک‌ها در حال پی‌گیری است تا بتوانند با ایجاد شرایط لازم برای استخدام بیشتر کارمندان، اقدام به خدمت‌رسانی و جلب رضایت مشتریان خود کنند.

مرحبا اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی بانک مرکزی حجم زیادی از این کارها با نصب نرم افزارهای بانکی مربوط روی گوشی کاربران، به صورت آنلاین انجام می‌شود تا با بهره‌بردن از این اپلیکیشن‌ها، نیاز به حضور مشتریان در بانک‌ها کمتر شده و بانکداری هوشمند جایگزین حضور نیروی انسانی در بانک‌ها شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اعلام نیاز به اطلاع‌رسانی و آموزش لازم به مشتریان بانکی، با هدف بهره‌مند شدن آسان از بانکداری هوشمند با استفاده از نصب اپلیکیشن‌ها، گفت: این روزها نیاز است تا شاهد شکل‌گیری دو نیروی قدرتمند در فضای کاری آینده باشیم. یکی پذیرش روزافزون رباتیک، تجزیه و تحلیل پیشرفته، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی و سایر گرایش‌های کاربردی هوش مصنوعی  به عنوان یکی از پایه‌ها و ارکان اصلی فضای کار و دیگری تغییرات در ترکیب نیروی کار و تمایل به جذب استعدادها و نخبگان فناوری‌های جدید جهت جایگزینی بخشی از نیروهای موجود در سازمان‌ها به‌صورت دائم یا موقت.

بانکداری هوشمند، جایگزین بخشی از نیروی انسانی در صنعت بانکی کشور

وی در ادامه تاکید کرد: شکل‌گیری فضای کار دیجیتالی و حرکت بانک‌ها در مسیر دیجیتالی شدن می‌تواند منجر به بسته شدن هزاران شعبه بانک شود. سوالی که این روزها قابل پرسش است اینکه، چرا برخی افراد از هرگونه ارتباط با بانک متنفر هستند؟ شاید به دلیل کند بودن خدمات، و یا نتیجه گفتگوها که به روحیه و عمق دانش مشاور بانک بستگی دارد.

مرحبا در پایان گفت: شعب بانک‌ها مملو از افراد با نیازهای مشابه است که نیاز به امضا، پذیرش یا دریافت چیزی دارند. این امر می تواند ساعت‌ها در صف ایستادن فقط برای امضای یک برگه، یا ارزیابی و اختصاص اعتبار، یا افتتاح یک حساب، یا انتقال و جابجایی وجه از یک حساب به حساب دیگر، و یا دریافت تسهیلات یا تسویه حساب وام‌های دریافتی  و… باشد. این ها تنها برخی از مشکلات موجود در دنیای بانکداری است که ضرورت بهره‌مند شدن از بانک داری هوشمند به جای بخشی از نیروی انسانی را یادآور می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha