کد خبر 207853
۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

معاون‌ وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با «حیات»:

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به موضوع شهریه کودکستان ها ورود نمیکند/ خانواده ها شهریه نامتعارف را پرداخت نکنند

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به موضوع شهریه کودکستان ها ورود نمیکند/ خانواده ها شهریه نامتعارف را پرداخت نکنند

معاون‌ وزیر آموزش و پرورش گفت: پایه شهریه ها، فقط شامل خدمات تربیتی می شود که توسط مربیان کودکستان ها ارائه می شود و نرخ مابقی خدمات به صورت توافقی مابین کودکستان ها و خانواده ها شکل می گیرد و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بنا ندارد در این موارد ورود کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، شهریه نجومی مهدهای کودک یا همان کودکستان ها این روزها سر به فلک کشیده و پا به پای شهریه دانشگاه آزاد پیش می رود. به نحوی که بسیاری زنان شاغل مجبور به خانه نشینی شده اند. 

از نظر بسیاری از این زنان شاغل، اگر قرار باشد هر زوجی حداقل ۵ میلیون شهریه کودکستان پرداخت کند بهتر است زن قید شغل‌ با حقوق ۸ میلیونی را بزند، در خانه بماند و از بچه مراقبت کند. 

مجتبی همتی فر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به اینکه بنا بر مصوبه شورای برنامه ریز و نظارت این سازمان، شهریه کودکستان‌های استان‌ها در مقایسه با سال تحصیلی گذشته حداکثر ۴۰ درصد افزایش یافته است به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه کودکستان ها در سراسر کشور اساسا در اختیار مراکز قرار نمی گیرد و در راستای دستمزد نیروی انسانی و مکان هزینه می شود، لذا شهریه کودکستان ها در نقاط مختلف کشور و شهر ها متفاوت است. 

وی درخصوص مقایسه شهریه کودکستان ها با مدارس غیرانتفاعی مطرح کرد: طبیعتا مولفه هایی نظیر؛ ناهار و میان وعده، سرویس ویژه ایاب و ذهاب، اردو و برگزاری اردوهایی نظیر جشن تولد، شب یلدا و … در اکثر مدارس وجود ندارد و صرفا با درخواست ویژه خانواده ها در کودکستان ها ارائه می شود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه اساسا منطق مقایسه شهریه کودکستان ها با مدارس نادرست است، اظهار کرد: چون الگوها و مولفه های تعیین شده در این دو گزینه متفاوت است، نمی شود شهریه ها را با یکدیگر قیاس کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نرخ مصوب کودکستان ها تاکید کرد: بنابراین، شهریه سالانه کودکستان ها در سراسر کشور بر اساس موارد مختلفی از قبیل انواع آموزش های در نظر گرفته شده، تعداد ساعات حضور در مهدکودک، نوع منطقه قرار گیری مهد و ... تعیین می شود.

همتی فر افزود: از این رو پایه شهریه ها، فقط شامل خدمات تربیتی می شود که توسط مربیان کودکستان ها ارائه می شود و نرخ مابقی خدمات به صورت توافقی مابین کودکستان ها و خانواده ها شکل می گیرد و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بنا ندارد در این موارد ورود کند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در واکنش به برخی شهریه های نجومی و خارج از عرف کودکستان ها گفت: برخی کودکستان‌ها ممکن است شهریه ها را سرخود و به بهانه افزایش هزینه نیروی انسانی به شکل نجومی محاسبه کنند که این کار قطها غیرقانونی است. همچنین برخی مراکز صرفا به دلیل نام و تبلیغات ‌ویژه‌ایی که دارند ممکن است شهریه های نامتعارفی را از خانواده ها طلب ‌کنند اما این خانواده ها هستند که نباید زیر بار بروند.

همتی فر با بیان اینکه ما وظیفه داریم تربیت کودک را به معنای واقعی دنبال کنیم، افزود: طبیعتا والدین نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طبیعتا ضروریست در کنار دغدغه تربیتی والدین، موسسان ، مدیران و مربیان هم دغدغه مند باشند. همچنین واحدهای نظارتی هم می توانند در بررسی وضعیت فضا، تجهیزات و محتوای آموزشی و تربیتی کودکستان ها ایفای نقش کنند. 

گفتنی است، در بعضی از کودکستان ها استان تهران بنا به نوع خدماتی که ارائه می شود شهریه به ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha