کد خبر 207814
۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

رئیس حوزه هنری گیلان:

بسیاری از آسیب های اجتماعی و چالش های فرهنگی ریشه در بی هویتی دارد

بسیاری از آسیب های اجتماعی و چالش های فرهنگی ریشه در بی هویتی دارد

رئیس حوزه هنری گیلان، با بیان اینکه اگر جریان ترویج کتاب جدی شود، جریان تولید کتاب نیز جدی می شود، عنوان کرد: باید از کتاب و کتابخوانی به هویت سازی برسیم.

به گزارش گروه استان های حیات؛ سید رسول منفرد امروز در افتتاحیه دوره توانمندسازی مربیان فرهنگی و تربیتی استان گیلان که تحت عنوان «کتاب بتاب» با محوریت کتابخوانی کودک و نوجوان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، بسیاری از آسیب های اجتماعی و چالش های فرهنگی را ریشه در بی هویتی دانست و اظهار کرد: هر خانواده ای حداقل یک عضو کودک و نوجوان دارد و لذا همواره دغدغه تربیتی خانواده هاست که فرزندانشان چه کتاب هایی را می خوانند و چه فیلم های را می بینند.

وی حوادث سال گذشته را جلوه ای از دغدغه های فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: هیچ اتفاق تحولی در حوزه مدیریت فرهنگی کشور رخ نخواهد داد، مگر اینکه به کتاب نزدیک شویم و آن را به دست مخاطب برسانیم.

رئیس حوزه هنری گیلان با بیان اینکه زرد شدن و مجازی شدن و سطحی شدن دانش ورودی ما یکی از دلایل چالش های اجتماعی است، گفت: مردم گیلان و شهر رشت به داشتن اولین داروخانه و اولین تئاتر و اولین کتابخانه و... افتخار می کنند، اما قدمت این اماکن عمدتا وارداتی و غربی به کمتر از ۱۵۰ سال پیش باز می گردد؛ این در حالی است که قدمت تاریخ و فرهنگ این خطه خیلی بیشتر است.

منفرد، آل بویه را یکی از درخشان ترین حکومت های ایران و اولین حکومت فراگیر شیعی پس از اسلام دانست و بیان کرد: بسیاری از دانشمندان تحت حمایت این حکومت معرفی شدند و به ارائه خدمت پرداختند.

وی با بیان اینکه نسل جوان ما باید با داشته های فرهنگی خود آشنا شود، کتابخوانی را بهترین و اصلی ترین راه برای این آشنایی دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بیشتر اینستاگرامی شده ایم و کمتر کتاب می خوانیم.

رئیس حوزه هنری گیلان از خانواده ها خواست منتظر مدیران فرهنگی نباشند و خودشان برای کتابخوان کردن فرزندان دست به کار شوند و گفت: کتاب غذای روح است و برای حفظ هویت نسل آینده باید به فکر غذای روحش باشیم.

وی با بیان اینکه اگر جریان ترویج کتاب جدی شود، جریان تولید کتاب نیز جدی می شود، عنوان کرد: باید از کتاب و کتابخوانی به هویت سازی برسیم.

محمدرضا بازرگانی، شاعر و نویسنده معاصر نیز در این کارگاه، کار تربیت و پرورش را علاوه بر آموزش دانست و تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه های جامعه ماست.

وی با اشاره به مانوس شدن اغلب کودکان و نوجوانان با بازی های موبایلی و رایانه ای به عنوان سرگرمی، ادامه داد: اگر پدر و مادرها دغدغه کتاب داشته باشند، فرزندان هم دغدغه کتاب پیدا می کنند.

این شاعر و نویسنده، کودکان و نوجوانان را ذاتا مقلد دانست و اضافه کرد: خانواده اولین الگوی تقلید برای فرزندان است و لذا خانواده کتابخوان، فرزندان کتابخوان تربیت می کند.

بازرگانی با اشاره به ضرورت ورود کودک و نوجوان به دنیای کتابخوانی، متذکر شد: خانواده، محل آموزش و محیط پیرامون سه حوزه تربیتی است و لذا هر سه حوزه باید بر کتاب متمرکز شوند.

وی با بیان اینکه صرفا کتاب خریدن و کتابخانه خوب داشتن برای کتابخوانی کفایت نمی کند، گفت: پدر و مادر و مربی و... باید برای کتاب وقت بگذارند. همچنین باید به فرزندان کم کم و شمرده شمرده حق انتخاب کتاب را داد.

این شاعر و نویسنده، قصه، روایت، نمایش و بازی را از بهترین شیوه ها برای انس کودکان و نوجوانان با کتابخوانی دانست و بیان کرد: باید نسل آینده را کتابخوان بار بیاوریم، زیرا کتاب است که وسعت فکر می دهد و هدف را تعیین می کند.

حسین عباسی، طراح و تولیدکننده بازی نیز در ادامه، با بیان اینکه بازی فضای خشک را ساده می کند، گفت: باید از بازی استفاده درست کنیم تا بتوانیم کودکان را با کتاب آشنا کنیم.

وی طراحی بازی را مهمترین بخش در صنعت بازی سازی دانست و خاطرنشان کرد: بازی تعریف گسترده ای دارد و شامل بازی های رومیزی، محیطی و کامپیوتری می شود؛ البته خلاقیت در بازی اهمیت زیادی دارد و باید تعاملی باشد.

این طراح بازی، با اشاره به اصطلاح «گیمیفیکیشن»، بر آموزش از طریق بازی تاکید و تصریح کرد: بازی موضوع آموزشی را ساده می کند و مخاطب با آن موضوع ارتباط می گیرد و آن موضوع انتقال داده می شود.

عباسی با اشاره به روش های طراحی و اجرای بازی با محوریت کتاب، اضافه کرد: مربیان مروج کتاب اقدام به بازی سازی با محوریت کتاب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha