کد خبر 207809
۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

امام جمعه تبریز: علامه امینی مظهر مظلومیت علی (ع) بود

امام جمعه تبریز: علامه امینی مظهر مظلومیت علی (ع) بود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، علامه امینی را مظهر مظلومیت علی (ع) معرفی کرد و گفت: این عالم عالیقدر و مولف الغدیر هرگاه به حرم مولایش مشرف می شد گویا در جهان دیگر و با غیر این جهانیان بود و در هاله‌ای از جلال و ابهت فرو می رفت.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم روز دوشنبه در همایش بزرگداشت و آئین افتتاح خانه پدری علامه عبدالحسین امینی در سراب، با اشاره به جایگاه ممتاز و بی بدیل علامه امینی در فقه و علوم شیعه، گفت: این عالم و عارف بی نظیر شخصیت درخشان و بی همتای حکمت و معرفت شیعی است.

وی افزود: علامه با مجاهدت علمی و معرفتی خود قله های رفیع علوم فلسفه، حکمت، عرفان و فقه را فتح و فضایل اخلاقی، کمالات معنوی و سیره ائمه را در اذهان مردم تداعی کرد.

حجت الاسلام آل هاشم علمای شیعه را چراغ های فروزان جهان دانست و ادامه داد: مردم به لطف این علما که جانشین و وارثان انبیا و فرستادگان الهی هستند، به راه راست هدایت می شوند و در تاریخ به مردانی برمی خوریم که فرشتگان حقیقت بودند و چهره واقعی حق را عیان و حجت الهی را بر خلایق تمام کردند.

وی ادامه داد: علامه امینی برای اهل نظر جهانی از لطف و صفا بود و ثمره عشق او به امیرالمومنین (ع) و عنایت آن حضرت به این علامه و نیز زحمت های طاقت فرسایش کتابت الغدیر شد و این نام را برای تبرک به این کتاب نهادند که اقیانوسی از گوهرهای گرانبهای علم و معرفت است.

حجت الاسلام آل هاشم اثر بی مانند الغدیر امینی را غدیری دانست که در پی آن اقیانوس های علم و دانش، آمیخته با خلوص و صفایی بی پایان جاری است و خرمنی از دلایل تاریخی برای حقانیت آیین مقدس جعفری و نتیجه یک عمر کوشش، مجاهدت، مطالعه، تفحص، تدبر عمیق و مبتکرانه برای یافتن گوهرهای پراکنده حقایق تابناک در کتابخانه های اهل سنت می باشد که در عالم علم و ادب چنین اثری بی همتاست.

وی گفت: الغدیر اثری است که گمگشتگان وادی حیرت و جهالت را به سایه سار خود می خواند تا از حیرانی و گمراهی نجات یابند.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه الغدیر علامه امینی پالایش داستان اسلام از جعلیات قصه گویان هواپرست و مغرض است، گفت: اسلام مکتبی است انسان ساز و تربیت یافتگان در مکتب اهل بیت (ع) نیز موحدی پاک و مظاهر والای انسان صالح هستند که قلوب پاکشان جز به امید زنده شدن فضیلت ها و شکست رذیلت‌ها نمی‌تپد و عمر خود را صرف تعالی انسان ها می کنند.

خانه پدری علامه امینی با چهار میلیارد تومان بازسازی شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه خانه پدری علامه امینی بر اساس عکس های دریافتی از خانواده این عالم بزرگوار به همان شکل اولیه و تاریخی خود در مساحت ۷۵۰ مترمربع عرصه و ۲۵۰ مترمربع زیربنا با چهار میلیارد تومان اعتبار بازسازی شده است، گفت: در این راستا تلاش شد کمترین تغییری در ساحتمان ایجاد شود.

احمد حمزه‌زاده ادامه داد: این خانه در سال ۱۳۸۸ در حالی توسط میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تحویل گرفته شد که بنای آن به صورت تقریبا کامل تخریب شده و از بین رفته بود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار مرمت آثار تاریخی و گردشگری، بازسازی اماکن و بناهای مربوط به شخصیت ها و چهره های مهم از سوی میراث فرهنگی استان پیگیری می شود.

"شیخ عبدالحسین امینی" مشهور به علامه امینی در سال ۱۳۲۰ هـ.ق در تبریز و خانواده‌ای اهل علم، تقوی و فضیلت دیده به جهان گشود.

اثر نامدار علامه امینی، دائرةالمعارف ۱۱جلدی «الغدیر» است که به زبان عربی نوشته شده و در رأس تألیفات علامه امینی و حاصل زحمات ۴۰ ساله اوست.

الغدیر به بررسی تفصیلی مسئله ولایت تشیع از جنبه‌های گوناگون تاریخی، تفسیری، روایی و حدیثی، فقهی، ادبی، کلامی و اصولی پرداخته است که علامه برای تالیف این اثر مرجع به کشورهای مختلفی سفر کرد و با کار پیگیری شبانه‌روزی در کتابخانه‌های بزرگ جهان اسلام آن را به‌ سرانجام رسانید.

وی در نگارش این اثر ۱۰ هزار جلد کتاب را به‌ دقت مطالعه و استنساخ و به ۱۰۰ هزار رساله مراجعه مکرر کرده است.

علامه امینی به تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۴۹ شمسی پس از ۶۸ سال تلاش علمی در تهران چشم از جهان فرو بست و پیکر او پس از تشییع باشکوه در تهران، بغداد، کاظمین، کربلا و نجف در نهایت به کتابخانه امیرالمؤمنین نجف که خود بنیان‌گذارش بود، انتقال و در همان محل به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha