کد خبر 207644
۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

اوجاقی: مسابقات شهر می‌تواند خانواده‌ها و جوانان را از معضلات دور کند

اوجاقی: مسابقات شهر می‌تواند خانواده‌ها و جوانان را از معضلات دور کند

مدیرعامل سازمان ورزش گفت: برگزاری مسابقات قهرمان شهر میتواند جوانان و خانواده ها را از معضلاتی که در جامعه وجود دارد دور کند.

به گزارش گروه ورزشی حیات؛ حسین اوجاقی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران در نشست خبری که صبح امروز با محوریت برگزاری رویداد «قهرمان شهر 2» در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: شاخص‌های یک جامعه سالم، سلامت اجتماعی، روانی و جسمانی است. در واقع باید به این هدف برسیم. در حال حاضر ۵۶ درصد مردم دچار فقر حرکتی هستند، پس ما باید در مسیر رفع این معضل حرکت کنیم. سرانه ورزشی در تهران 13 دقیقه است، در حالی که این موضوع در دنیا 50 دقیقه است.

وی افزود: ورزش یکی از راه‌های کاهش آسیب است و در انسجام اجتماعی نیز نقش مهمی دارد. این شرایط رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند. وظیفه ما در حوزه ورزش قهرمانی نیست، بلکه ترویج ورزش همگانی است. البته استعدادیابی هم جدیداً به ما سپرده شده است. بخشی از این کار از طریق برگزاری رویدادها است. در واقع تلاش می‌کنیم مردم را درگیر ورزش کنیم. در رویداد قهرمان شهر، 10 رشته ورزشی برای مردان و 10 رشته برای بانوان طراحی شده که قابلیت اجرا برتر همه رده‌های سنی را دارد. بیشتر این رشته‌ها به جز انجام در زیرساخت‌ها، قابلیت اجرا در فضاهای باز، بوستان‌ها و پارک‌ها را دارد و با هماهنگی مناطق مختلف شهرداری انجام می‌شوند.

وی در ادامه گفت: هدف‌گذاری ما این است که بین 700 هزار تا یک میلیون نفر درگیر مسابقات شوند و بتوانند به صورت رایگان ثبت‌نام کنند. هزینه‌های جانبی را ما متقبل می‌شویم و شهروندان پس از عبور از مرحله نخست ، می‌توانند با کسب رتبه‌های برتر صاحب جوایز نیز شوند.

اوجاقی با اشاره به برگزاری رالی خانوادگی و بازی‌های الکترونیکی در سال گذشته عنوان کرد: ما برای هر منطقه با توجه به ظرفیت و جمعیتش، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. تا الان نزدیک به 200 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. هدف‌گذاری این است که 10 درصد مردم را درگیر کنیم.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: اسناد بالادستی برای سازمان ما وجود دارد که از طرف شورای شهر ابلاغ شده است. این اسناد و احکام شامل ترویج ورزش همگانی و استعدادیابی و کمک به ورزش قهرمانی، احیای ورزش های آیینی و بومی و محلی و همچنین بازسازی زیرساخت‌ها می‌شود. سیاست‌های شهرداری تهران نیز در همین مسیر است و شهرداری به دنبال فراهم کردن شرایط برای مشارکت اجتماعی مردم است. ما طبق این اسناد ، برنامه‌ها را طراحی می‌کنیم. ما در این موضوع باید به ورزش بانوان ، نوجوانان و نونهالان توجه کنیم ، چون نتیجه توجه به این رده‌های سنی 10 سال دیگر مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا همه مردم را درگیر ورزش کنیم. در همین بحث قهرمان شهر ، با اداره کل ورزش و جوانان استان تهران وارد تعامل شدیم تا در 14 رشته اقدامات لازمرا انجام بدهیم. ما در همین باره با روسای این هیأت‌ها، مدیران ورزش آموزش و پرورش، ستاد مدیریت محله‌ها، فدراسیون‌ها و ... جلسه گذاشتیم. بدون شک مردم وقتی از رویدادها باخبر شوند ، سعی می‌کنند که در آنها شرکت کنند و رسیدن به این مهم، با کمک گرفتن از ظرفیت رسانه‌ها است.

وی تصریح کرد: برگزاری المپیادهای مختلف در دستور کار قرار دارد و همه بضاعت خود را پای کار می‌آوریم تا سرانه ورزش مردم تهران را بالا ببریم. ما در مهمانی ده کیلومتری یک پهنه ورزشی به طول یک کیلومتر قرار خواهیم داد تا نونهالان و نوجوانان کنار ورزش ساعات خوبی را سپری کنند. ما یکبار دیگر جشنواره بازی‌های الکترونیکی را خواهیم داشت و همچنین بن دنبال برگزاری رشته‌هایی همچون فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی، رشته‌های زورخانه‌ای و ... هستیم.

اوجاقی گفت: در دوره قبلی رویداد قهرمان شهر نزدیک به 600 هزار نفر درگیر بودند که تقریباً به هفت هزار در مرحله نهایی آن حضور داشتند. می‌خواهم یک مقایسه در سطح پایین‌تر انجام بدهم ؛ امسال سال بازی‌های آسیایی است و همه فدراسیون‌های درگیر با آن در حال فعالیت‌های مختلفی هستند. حالت خوشبینانه این است که اعضای کاروان ایران نزدیک به صد مدال بگیرند و هر کدام از آنها می‌توانند مورد تشویق شهر خود قرار بگیرند. حالا شما تصور کنید که اگر فقط یک نفر در همین رویداد قهرمان شهر مدال بگیرد، مورد افتخار خانواده و محله و شهر قرار می‌گیرد، پس او می‌تواند از معضلات اجتماعی فاصله بگیرد. ما باید مشابه آن را برای چند هزار نفر و در سطح شهر تهران فراهم کنیم و این امید و شادی را به وجود بیاوریم. ما در «قهرمان شهر یک1» به این هدف رسیدیم و افراد باعث غرور محله و خانواده شان شدند.در واقع می‌خواهیم با این کار به نشاط اجتماعی برسیم.

اوجاقی گفت: سبک زندگی باعث چاقی کودکان شده است. ما باید با ترویج ورزش به حل این مسئله تا بخش زیادی کمک کنیم. سعی می کنیم تا پایان مرحله مقدماتی، ثبت‌نام را باز بگذاریم. اگر مردم از برگزاری این رویداد مطلع شوند، به تعداد یک میلیون نفر می‌رسیم.

وی درباره واگذاری سالن‌های ورزشی الزهرا به ستاد مدیریت بحران گفت: یکسری سالن‌ها وجود داشته که در شرایط غیر بحرانی در اختیار بانوان بوده است. تصمیم بر آن شده که بخشی از این سالن‌ها برای آموزش شهروندان در مواقع بحران قرار گرفته شده است. ستاد مدیریت بحران با این نگاه یک درخواست را داشت که قسمت‌هایی از این سالن‌ها در اختیارشان قرار بگیرد ، اما بخش های دیگر از آنها همچنان در اختیار ورزش بانوان باشد. البته یکسری سوله‌ها نیز که پیش از این در اختیار ما نبوده ، در اختیارمان قرار می‌گیرد.

وی درباره شناسایی استعدادها از رویداد قهرمان شهر گفت: در کشتی و برخی رشته‌ها یکسری افراد شناسایی شدند تا در رقابت‌های مختلف استفاده شوند. سعی می‌کنیم در مراسم‌های مختلف پیرامون این رویداد، از مسئولان مختلف فدراسیون‌ها دعوت کنیم تا از نزدیک با این استعدادها آشنا شوند و حتی از آنها استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران عنوان کرد: ورزش شهرداری باید در اختیار عموم مردم باشد و به دنبال آن هستیم که زیرساخت‌ها در اختیار کسانی باشد که به دنبال استعدادیابی باشند. با این نگاه جلو می‌رویم که زیرساخت‌ها در اختیار عموم مردم باشد و ترجیح می‌دهیم که چندین مربی در سانس‌های مختلف به تعداد زیادی از نونهالان و نوجوانان آموزش بدهند. 

وی درباره صحبت‌های اخیر عضو شورای شهر درخصوص واگذاری اماکن ورزشی در پایتخت گفت: اعضای شورای شهر دغدغه‌هایی دارند که می‌خواهند به مردم کمک کنند. آنها این نگاه را دارند که فعالیت‌های عموم مردم بیشتر باشد. ما هم اعتقاد داریم که یک سازمان تخصصی در حوزه ورزش هستیم و حتماً بهتر از پیمانکاران می‌توانیم تصمیم بگیریم. وقتی مجموعه‌ها در اختیار ما باشد، تعرفه‌ها رعایت می‌شود. ما نگاه مالی نداریم و به دنبال سود نیستیم و به دنبال خدمات دهی هستیم. البته یک طرح واگذاری یکسری مجموعه‌ها وجود دارد و البته این طرح هنوز به تصویب هم نرسیده است. در نهایت اینکه سازمان ورزش به دنبال خدمات شایسته‌تر برای مردم است.

وی درباره نرخ گذاری اماکن ورزشی گفت: شورا برای سال جاری نرخ تعرفه‌های دولت در سال گذشته را در نظر گرفت، البته با یک سطح پایین‌تر. در واقع ملاک، نرخ سال گذشته دولت است و ملزم به رعایت مصوبات شورا هستیم. الان به نسبت قیمت دولتی ارزان تر هستیم و حتی مناطق پایین‌تر نیز کمتر نرخ گذاری شده است.‌

اوجاقی در پاسخ به سوالی مبنی بر کمک سازمان ورزش به ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی گفت: زیرساخت‌های ما عموما در مسیر ورزش همگانی است، اما برخی امکانات در اختیار ورزشکاران حرفه‌ای نیز قرار می‌گیرد. ما ردیف بودجه برای کمک به فدراسیون‌ها نداریم ، اما یکسری اقدامات در مسیر ورزش قهرمانی قرار می‌دهیم. برای مثال در حال حاضر یکسری فضاهای شخصی در اختیار برخی قهرمانان گذاشته‌ایم. شخص شهردار تهران نگاه ویژه‌ای به ورزش و همچنین ورزش قهرمانی دارد و طبق همین نگاه، اقداماتی هم انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha