کد خبر 207135
۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید در گفتگو با خبرنگار «حیات» خبر داد؛

ضرورت حاکم شدن تفکر شبکه‌ای در بنیاد شهید به‌جای تفکر جزیره‌ای/ تلاش بنیاد شهید برای تحقق سهم 5 درصدی ایثارگران در نهضت ملی مسکن

ضرورت حاکم شدن تفکر شبکه‌ای در بنیاد شهید به‌جای تفکر جزیره‌ای/ تلاش بنیاد شهید برای تحقق سهم 5 درصدی ایثارگران در نهضت ملی مسکن

میرزابیگی با اشاره به اینکه بنیاد شهید به دنبال تحقق سهم 5 درصدی ایثارگران در نهضت ملی مسکن است از پیگیری معاونت بهداشت و درمان برای ایجاد بخش ویژه والدین شهدا و جانبازان هفتاد درصد در بهترین بیمارستان مراکز استان‌ها خبر داد.

محمد میرزابیگی معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار حیات با اشاره به فعال شدن معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی گفت: این معاونت شامل معاونت بهداشت و درمان سابق و چهار اداره کل حوزه تعاون از جمله کارآفرینی و اشتغال، مسکن و تسهیلات است که طی دو ماه گذشته کار خود را آغاز کرده است.

وی متناسب‌سازی حجم خدمات را یکی از مهمترین رویکردهای معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران دانست و افزود: متناسب با اقتضائات روز، خدمات سلامت و توانمندسازی اجتماعی با محوریت والدین معزز شهدا و جانبازان هفتاد درصد در دستور کار قرار گرفته است. 
 

میرزا بیگی اظهار داشت: والدین شهدا به دلیل کهولت سن درگیر یکسری مشکلات و بیماری‌ها شده اند، از سوی دیگر جانبازان نیز با مشکلات جانبی متعددی رو به رو هستند. نوع ارائه خدمات سلامت به این جامعه نمی تواند به مانند خدمات ارائه شده به کل جامعه باشد، لذا ضروری است متناسب سازی خدمات در این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

محمد میرزا بیگی معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ضرورت حاکم شدن تفکر شبکه‌ای در بنیاد شهید به‌جای تفکر جزیره‌ای گفت: ما به دنبال استفاده درست از ظرفیت ها هستیم. جامعه هدف ما با سه و نیم میلیون عضو بهترین داشته‌هایشان را تقدیم انقلاب کردند، اکنون ما به محق‌ترین و خالص‌ترین سربازان نظام خدمات ارائه می‌دهیم که این‌ افراد امتحان پس داده‌اند، آن ها یا فرزندشان را تقدیم کرده اند یا عضوی از بدن و سلامتی‌شان را تقدیم انقلاب و کشورمان کردند.
 

وی ایجاد شورای سیاست‌گذاری در معاونت بهداشت و درمان اقدامی موثر دانست و خاطر نشان کرد: در حوزه سلامت ترکیبی از افراد حقیقی، حقوقی و دست‌اندرکاران عملیات سلامت در این شورا حضور دارند که برنامه‌های سلامت با مشورت این افراد تنظیم می شود.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان  داشت:  در سطح برنامه‌ای، برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت سطح ستادی را داریم که این ستاد در ساختار کنونی چابک و سبک شده‌است. همچنین در سطح عملیات مؤسسه‌ سلامت کوثر را  داریم که قبلاً به متد مشهور بود.

میرزابیگی با اشاره به عملیات های اجرایی معاونت بهداشت بنیاد شهید گفت: عملیات اجرایی از جنس فعالیت‌های صف را به‌هیچ‌عنوان در ستادهای کشوری و استانی شاهد نخواهیم بود؛ در شورای سیاست‌گذاری سلامت افراد به‌صورت شبکه‌ای از توانمندی‌ها دورهم جمع شده اند و برای کل مسیر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تقسیم وظیفه می کنند که این همان رویکرد تفکر شبکه‌ای هست.

این مقام مسئول  اظهار کرد: سیستم پایش در حوزه سلامت در ادورا گذشته وجود داشت که در این حوزه تلاش های بسیاری تا کنون صورت گرفته است.  
 

وی با اشاره به سطح رضایت مراجعه کنندگان افزود: وقتی به شهرستان‌ها مراجعه می‌کنیم، خانواده شهدا و جانبازان از روند ارائه خدمات درمانی راضی هستند اما این رضایتمندی کافی نیست و لازم است تا با توجه به پایش های صورت گرفته بانک جامعی از بیماران تهیه و در اختیار داشته باشیم.

میرزا بیگی گفت: پایش های صورت گرفته می بایست مسیر خدمت دهی ما را مشخص کنند تا از طریق آنها بتوانیم نوع به کارگیری پروتکل های درمانی و مراقبتی را انتخاب و نهایتا نتیجه گیری لازم از اقدامات صورت گرفته را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه پایش ها در دو سطح عمومی و تخصصی پیگیری خواهند شد، گفت: در روند این پایش ها اگر به بیمارانی که دارای بیماری های مزمنی همچون بیماری های قلبی، قند، فشار خون، سرطان  و غیره برخورد کنیم، پرونده آنها به صورت جاری باقی خواهد ماند و درمان آنها به صورت مستمر پیگیری خواهد شد. 

وی افزود: پرونده الکترونیک سلامت و استفاده از پلتفرم‌های مجازی در خدمت دهی به ایثارگران و جامعه هدف یک امر ضروری است که متاسفانه هنوز در این خصوص پرونده ها تکمیل نشده اند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: پرونده الکترونیک در سطوح جانبازان با ریسک بالا؛ یعنی جانبازان  ۷۰ درصد به بالا و والدین شهدا بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی تاکید کرد: در مدت مسئولیت دکتر قاضی زاده در بنیاد شهید به دنبال راه اندازی نرم افزار «سلام ایثار» در حوزه خدمت سلامت به ایثارگران هستیم تا بتوانیم به این جامعه بزرگ ارایه خدمات مجازی را داشته باشیم.

میرزابیگی با اشاره به مشکلات جانبازان در استفاده از کالاهای مصرفی همچون ویلچر و پای مصنوعی گفت: ساماندهی نیاز جانبازان و مشخص شدن مسئول تامین وسایلی که باید به صورت ماهانه، فصلی و سالانه توسط جانبازان استفاده شود امری ضروری بود که به صورت متمرکز این مسئولیت به شرکت متد و با مشارکت شرکت سلامت کوثر و بیمه دی واگذار شد.

وی همچنین افزود: طرح «دارویار» با همکاری بیمه دی و موسسه سلامت ایثار انجام می‌شود. در این طرح در نظر داریم تا دارو و کالاهای مصرفی والدین شهدا که دچار کهولت سن و یا بیماری مزمن شدند و یا جانبازان بالای ۷۰ درصد را درب منازل به آنها تحویل دهیم. این طرح به صورت آزمایشی در برخی از استان ها در حال اجرا است. امیدواریم با همکاری بیمه دی و ادارات کل استانی این طرح هرچه زودتر عملیاتی شود.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در بحث کمسیون ها ریاست بنیاد شهید سه شاخص شفاف سازی، سرعت و تفویض اختیار استان ها را ابلاغ کرده اند.

میرزابیگی در ادامه بیان کرد: در حوزه شفافیت قطعا به سمت هوش مصنوعی خواهیم رفت تا هیچ حقی از کسی ضایع نشود. عده ای از آمدن به کمیسیون ها و نتایج حاصله ناراحت می شوند اما باید دقت داشت که این موضوع نیاز به دقت جدی دارد تا نه حق الناس نادیده گرفته شود و نه بیت المال.


وی گفت: برای هر نوع درصد جانبازی مدارک نیاز است که این مدارک می تواند قابلیت آپلود کردن در سیستم نرم افزاری داشته باشند. در زمینه معاینه های پزشکی، این کار از طریق سیستم های دقیق اتفاق می‌افتد که این ابزار در اختیار پزشکان متخصص قرار دارد.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به این نکته که شفافیت در سایه استفاده از سیستم نرم افزاری محقق خواهد شد و زمینه ساز کوتاه شدن فرایندها خواهد بود، گفت: سه موضوع شفافیت، کوتاه کردن زمان و تفویض اختیارات مانند حلقه های زنجیر به هم کمک می‌کنند. طبق برنامه ریزی صورت گرفته می بایست تکلیف پرونده های ارائه شده به کمیسیون ها طی یک ماه مشخص شود.

میرزابیگی با اشاره به نارضایتی های به وجود آمده از بیمه دی طی ادوار گذشته گفت: نگرانی‌هایی در حوزه بیمه دی به دلیل کسورات زیاد، دیر پرداخت کردن‌ تعهدات، لغو قراردادها وجود داشت که تمامی اینها باعث ایجاد ضرر برای جانبازان و مخاطبین‌مان بود.

وی افزود: صرفه‌جویی در هزینه‌ها و آسان‌سازی دریافت خدمت توسط خانواده‌ی معظم شهدا در دستور کار این معاونت قرار گرفت. برای تحقق این امر از تمامی ادارات کل استانی خواسته شد تا تعاملی سازنده با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خود داشته باشند تا بتوان از ظرفیت بهترین بیمارستان‌های استان‌ به منظور آماده سازی ده تخت ویژه ایثارگران استفاده کرد. با این رویکرد میزان تمایل والدین شهدا برای دریافت خدمات درمانی در شهر تهران کاهش و خدمات سلامت در مرکز استان به این خانواده های محترم ارائه خواهد شد. 

میرزابیگی گفت: این اقدام در اجلاس ویژه معاون بهداشت و درمان مطرح و به‌صورت برنامه عملیاتی به استان ها ابلاغ گردید. اکنون کار در دو استان شروع شده و در بقیه استان‌ها نیز این امر در دستور کار قرار گرفته تا شاهد ایجاد بخش ویژه والدین شهدا و جانبازان هفتاد درصد و بیماران درخواست‌کننده‌ی ایثارگر باشیم؛ قصد داریم از طریق سیستم بیمه دی خدمات ارائه شده از سوی این بیمارستان ها را با تعرفه ای بالاتر از تعرفه دولتی خریداری کنیم.

وی افزود: نظارت بر بروزرسانی و ایجاد رضایتمندی در مخاطبین است از رویکردهای دیگر بیمه ای ما است. 

میرزابیگی در ادامه سخنان خود به موضوع تامین مسکن ایثارگران نیز اشاره کرد و گفت: مطالبه مسکن در هر استان متفاوت است به نحوی که در استان یزد مطالبه مسکن به صفر رسیده اما در استانی مانند لرستان به دلیل کوهستانی بودن با کمبود زمین رو به رو هستیم. در استان هایی مانند یزد، فارس، خراسان، اصفهان، البرز و تهران زمانبندی پروژه های مسکونی مشخص شده است. بیش از ۴۰ هزار واحد در ۱۰ استان به زودی سامان‌یابی خواهند شد.

وی افزود: با بنیاد مسکن تفاهم نامه ای امضا کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت این بنیاد به شکل مناسبی بهره گیری کنیم. هفته گذشته جلسه ای را با ریاست بنیاد شهید و وزیر مسکن داشتیم که طی آن قرار شد بنیاد بتواند سهم 5 درصدی ایثارگران از موضوع نهضت ملی مسکن را به دست بگیرد و با همکاری قرارگاه ملی مسکن آن را پیش ببرد.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در حوزه مسکن، اشتغال و کارآفرینی قرارگاه ملی مسکن و ستاد ملی کارآفرینی بنیاد را داریم که در این دو حوزه سیاست‌گذاری می‌کنند. در حوزه مسکن شورای سیاست‌گذاری کارهای برنامه ریزی، نظارت، کنترل و پیگیری را انجام می‌دهد؛ اما تمام پیگیری ساخت و سازها از طریق سازمان املاک پیش می رود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha