کد خبر 207133
۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

رمزارزهای مجاز در اوج بار اجازه فعالیت ندارند

رمزارزهای مجاز در اوج بار اجازه فعالیت ندارند

خدادادی گفت: در دوره اوج مصرف، رمزارزهای مجاز به غیر از راه‌های دیگر مثل تأمین برق از طریق تجدیدپذیرها اجازه خرید برق از شبکه را ندارند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ خدادادی مجری طرح تأمین برق رمزارزهای شرکت توانیر گفت: بحثی که در خصوص استخراج رمز ارز مهم بوده این است که باید بین رمز ارزهای مجاز و غیرمجاز قایل شویم. استخراج غیرمجاز رمزارز هیچ فرقی با قاچاق سوخت ندارد، زیرا یک کالای استراتژیک به صورت رایانه‌ای عرضه می شود و به یک دارایی دلاری تبدیل می‌شود. مادامی که حامل‌های انرژی با قیمت یارانه‌ای عرضه می‌شوند، نمیشود پدیده استخراج رمز ارز را از بین برد.

او ادامه داد: قیمت‌های یارانه‌ای برق را در معرض قاچاق قرار داده است. استخراج غیرمجاز رمزارز یک پدیده اقتصادی و اجتماعی است و کشف آن بسیار دشوار است. هر بار که جهش‌های نرخ ارز داریم، شدت این پدیده و انگیزه‌های اقتصادی بیشتر می‌شود و تلاش صنعت برق و نفت و گاز برای مبارزه با آن افزایش پیدا می‌کند. انسجام بین دستگاهی در این زمینه بیشتر شده و با این پدیده برخورد جدی خواهد شد. شناخت ما از این پدیده بیشتر شده و روش‌های کشف ما منسجم شده است.

خدادادی گفت: از سال ۹۸ رمزهای غیرمجاز افزایش داشته و در مجموع ۸۵۰۰ مرکز غیرمجاز کشف شده که از این موارد ۲۶۰ هزار دستگاه ماینر مشغول به فعالیت بودند. ۷۰۰، ۷۱۰ مگاوات توان لحظه‌ای این ماینرها بوده است. در بخش باقی مانده نیز حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات غیر مجاز برآورد میشود. 

او می‌گوید: در ابتدا فکر می کردیم استان‌های شمال غربی به دلیل سرمای هوا به رمز ارز آلوده‌تر باشند، اما متوجه شدیم که در استان‌های صنعتی و جنوبی مثل، تهران، خراسان رضوی و استان‌های جنوبی به دلیل تعرفه مناطق گرمسیر انگیزه زیادی برای استخراج غیرمجاز وجود دارد.

این مقام مسئول در خصوص رمزهای مجاز گفت: با تصویب نامه هیئت وزیران، قاعده حاکم این است که رمز ارزهای مجاز کشور در زمان محدودیت بار اجازه خرید از شبکه برق را ندارند. این امکان را فراهم کردیم با نیروگاه‌های تجدیدپذیر پذیر قرارداد امضا کنند که در این صورت می توانند با پرداخت ترانزیت برق از شبکه خرید داشته باشند.

به گفته خدادادی، ۱۵۳ مرکز مجاز در کشور هستند که ۲۳۸ مگاوات ظرفیت مصرف دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha