کد خبر 207121
۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اعلام کرد؛

تبدیل ایران به یکی از محورهای اصلی علم و فناوری در منطقه

تبدیل ایران به یکی از محورهای اصلی علم و فناوری در منطقه

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت ایجاد یک منطقه علم و فناوری در کشور گفت: برنامه ما این است که ایران به عنوان یکی از محورهای اصلی منطقه در حوزه علم و فناوری شناخته شود و فعالیت کند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ در جمع خبرنگاران حاضر شد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره احداث ۶ هاب (منطقه) فناوری در کشور گفت: هاب‌های فناوری معاونت علمی در حوزه‌های مختلفی تاسیس می‌شوند که یکی از آن‌ها هوش مصنوعی است، البته در حوزه‌های دیگر مانند مواد، میکروالکترونیکی نیز این هاب‌ها را ایجاد خواهیم کرد. معتقدیم قطعی‌ترین و بهترین توسعه محتوای ملی این است که بازیگران ملی در آن بازی تعریف شوند. هر کاری که در ابعاد ملی تعریف کنیم را با حضور بازیگران ملی پیش خواهیم برد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: «هاب» یا آزمایشگاه ملی محلی را برای حضور، زندگی و کار با امکانات لازم برای کسانی است که به صورت هدفمند برای چند مسئله مشخص کار می‌کنند، ایجاد می‌شود. این محل صرفا جایی برای آزمایش فناوری نیست و در آنجا تولید فناوری صورت می‌گیرد.

دهقانی فیروزآبادی درباره حضور شرکت‌های چینی در نمایشگاه الکامپ، گفت: چین به عنوان کشور دوست که در سال‌های اخیر نیز ارتباطات و پیمان همکاری ما با آنها بسیار محکم‌تر پیش می‌رود یکی از کشورهای جدی مورد هدف برای همکاری است. در این نمایشگاه نیز چند شرکت بسیار خوب حضور داشتند و امیدواریم این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین توسعه روابط با جهان عرب برای ما خیلی ارزشمند است، چرا که اشتراک بزرگی با یکدیگر داریم که آن اشتراک دینی است و از طرف دیگر همسایگی نیز یک مزیت ویژه است و در برنامه‌های سرمایه‌گذاری علاقمند به انجام پروژه‌های مشترک هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره همکاری با کشورهای دیگر بیان کرد: حوزه علم و فناوری یک حوزه سفید در حوزه دیپلماتیک است و تمام دنیا می‌دانند که علم و فناوری یک ارزش است. مسائل دیگر گاهی محل اختلاف است اما در این حوزه همه علاقمند به همکاری هستند. دیپلماسی بر پایه فناوری باید یکی از جدی‌ترین ارکان دیپلماسی‌ در کشور ما باشد؛ البته این اتفاق رخ داده و از کشورهای متعددی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند و می‌توانست کشورهای دیگر نیز در نمایشگاه امسال حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: اقتصاد دیجیتال ۲ ویژگی دارد؛ نخست اینکه حوزه علم و فناوری است و جذابیت عمومی دارد و از طرف دیگر ماهیت نرم آن خیلی مرزشناس و محدودیت‌شناس نیست و یک بستر خوبی برای توسعه همکاری‌ها خواهد بود. با توجه به شرایط دنیا و کشور لازم است یک منطقه قدرتمند علم و فناوری داشته باشیم. سیاست ما این است که ایران به عنوان یکی از محورهای اصلی منطقه علم و فناوری شناخته شود و فعالیت کند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌هایی که در سال‌های گذشته برگزار می‌شد، پر رونق‌تر است و رونق اصلی آن از این نظر است که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خوبی در این نمایشگاه حضور دارند و اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: هدف اصلی ما از دعوت مهمانان و شرکت‌های خارجی شکل دادن ارتباطات بی تو بی (ارائه خدمات به کسب و کارها) بین شرکت‌ها است و معتقدیم که دنیای اقتصاد دیجیتال دنیای بدون مرز است و می‌توان همکاری وسیعی با تمام شرکت‌های دنیا داشت. به این امید که عدالت و رشد و تعالی انسانی با کمک این شرکت‌ها در تمام دنیا رقم بخورد.

وی درباره پیشرفت هوش مصنوعی در کشور گفت: یکی از موضوعات جدی که مثل تمام دنیا مورد توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی است. محققان خیلی خوبی در این زمینه داریم و برنامه‌ریزی این است که در آینده نزدیک مراکز بزرگ با امکانات خوب برای آنها تاسیس کنیم.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: حرکت و توسعه هوش مصنوعی هم از نظر علوم و هم از نظر فناوری‌ها برنامه بسیار جدی در جمهوری اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha