کد خبر 207045
۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴

مدیرعامل بیمه دی در گفتگو با خبرنگار حیات:

پرداخت سند هزینه درمانی خانواده های ایثارگران تا 10 روز/ سیستم دارورسان تا پایان مرداد ماه راه اندازی می شود

پرداخت سند هزینه درمانی خانواده های ایثارگران تا 10 روز/ سیستم دارورسان تا پایان مرداد ماه راه اندازی می شود

موهبتی با بیان اینکه یکی از افتخارات بیمه دی پرداخت سند هزینه درمانی خانواده های ایثارگران تا 10 روز است از راه اندازی سیستم دارورسان تا پایان مرداد ماه سال جاری خبر داد.

طاهر موهبتی مدیرعامل بیمه دی در گفتگو با خبرنگار حیات گفت: قراردادی که ما با بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان بیمه‌گذاری که مرتبط با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران است، داریم از منظر مذهبی، ملی و تکلیفی دارای اهمیت بسزایی است.

وی ادامه داد: طبیعی است که مشکلاتی در پیش روی قراردادها وجود دارد که منجر به نارضایتی‌هایی می شود ولی در تلاش برای حل و فصل آنها هستیم. در ماده ۱۲ و ۱۳ قانون جامع خدمات‌رسانی امور ایثارگران تکلیف شده است که ۱۰۰درصد هزینه های ایثارگران باید رایگان باشد. تصور ایثارگر محترم این است که باید همه هزینه های درمانش رایگان باشد که در واقع این موضوع تحقق نمی یابد. برای مثال در آیین نامه‌ای که ما داریم خدمات دندانپزشکی در آن درج نشده است. 


وی بیان کرد: تفاوت‌های بسیاری بین قوانین مصوب و آیین‌نامه های اجرایی وجود دارد. باید به این نکته توجه داشت که اگر قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود باید بودجه آن نیز در نظر گرفته شود، چنانچه بودجه آن مشخص نشود در اجرا با مشکل رو به رو خواهیم شد.

موهبتی عنوان کرد: درست است که ما به عنوان بیمه، مدیریت می‌کنیم و ایثارگران عزیز نیز از خودگذشتگی می‌کنند ولی ما در قبال ایثارگران تکالیفی داریم. تاکید می‌کنم که اعتبار کافی نیست و همین موضوع باعث شده تا نتوان مواردی که در قانون دیده شده را تامین کنیم. بر اساس آیین‌نامه مصوب دولت یکسری از بخش ها محدود شده است ولی ایثارگران عزیز ما از این موضوع بی خبر هستند.


وی تاخیر در پرداخت‌ها را یکی از مشکلات پیش روی نظام بیمه ای دانست و  افزود: طبیعتا وقتی که بسته خدمت با اعتبار هم خوانی ندارد می توان پیش بینی کرد که با وجود ارائه خدمات به طرف قرارداد، بدهکاری های بیمه افزایش یابد. امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه ای نیست که طرف قرارداد ما بتواند چند ماه مطالبه خود را تامین کند و همین موضوع باعث خواهد شد تا وی به سمت لغو قرارداد برود.

موهبتی با تاکید بر اینکه باید به سمت سلامت محوری حرکت کنیم، اظهار داشت: باید راهکارهایی را یافت که خانواده‌ ها و ایثارگران کمتر مبتلا به بیماری شوند اما باید توجه داشت که جامعه ایثارگر متاثر از جنگ است و  می بایست خدمات ویژه ای را در حوزه درمانی برای آنان در نظر داشت.

وی با تاکید بر اینکه در تلاش برای افزایش تعداد مراکز طرف قراداد هستیم، افزود: به صورت روزانه 60 هزار پرونده ایثارگران به دست ما می رسد. ۲۰ درصد مراجعات صورت گرفته به مراکز درمانی است که طرف قرارداد ما نیستند.


موهبتی با بیان اینکه نرخ یک عمل ساده در یک بیمارستان خصوصی چندین برابر حقوق یک خانواده شهید و ایثارگر است، اذعان داشت:  پیش از این بین 3 تا 7 ماه بدهی داشتیم که این موضوع به روزرسانی شده است. طبق برنامه ریزی صورت گرفته می بایست پس از تحویل سند هزینه درمانی از سوی ایثارگران ظرف 10 روز هزینه ها پرداخت شود که این موضوع برای ما یک افتخار بزرگ است.

مدیرعامل بیمه دی با اشاره به اینکه این بیمه حدود ۸ هزار طرف قرارداد دارد، اظهار داشت: پیش از این 8 ماه بدهی داشتیم که با حمایت و تلاش‌های مجموعه بنیاد شهید و دکتر قاضی‌زاده هاشمی بدهی‌های خود را تا تاریخ ۳۰ بهمن و ۳۰ اسفندماه سال گذشته پرداخت کردیم و هم اکنون صرفا ۳ ماه تاخیر در پرداخت بدهی داریم.

وی اظهار کرد: رویکرد ما این است که میانگین زمانی ما از میانگین پرداخت‌های سایر بیمه‌ها کمتر باشد. در این خصوص باید به این نکته توجه داشت که زمان پرداخت را نمی توان به روز کرد چرا که  مرکز طرف قرارداد تا ۴۵ روز اجازه دارد تا اسناد را جمع‌آوری کرده و به دست ما برساند و ما نیز حدودا ۴۵ روز فرصت بررسی داریم. 

موهبتی با تاکید بر اینکه می بایست خدمات پرداخت به صورت آنلاین صورت گیرد، گفت: در مرحله اول باید اقدامات به صورت آفلاین اما با سرعت بیشتر انجام شود. در مرحله دوم باید به مقوله اطلاع رسانی توجه شود چرا که ما در این مقوله ضعیف هستیم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که خانواده‌های ایثارگران قبل از انجام کاری، تعهدنامه ها را مطالعه کنند و بدانند که ما تا چه مرحله متعهد هستیم.

موهبتی تاکید کرد: چنانچه بسته خدمت در حد اعتبار نباشد حتی اگر بهترین خدمات را ارائه دهیم موجب نارضایتی و شکل گیری بدهی می شود.

وی ادامه داد: در حوزه تقنینی باید اصلاحاتی انجام شود. چنانچه بر قوانین و مقررات خود اصرار بورزیم باید هزینه و بودجه مورد نیاز تامین شود پس ما باید واقع بین باشیم. بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه به بنیاد شهید اختصاص داده و پرداخت می‌کند ۲ روز بیشتر در حساب بنیاد باقی نمی ماند و همچنین پولی که بنیاد شهید به بیمه دی تخصیص می‌دهد را ظرف ۴۸ ساعت، توزیع می‌کنیم پس در نتیجه میزان بودجه تخصیصی کم است. 

مدیرعامل بیمه دی خاطرنشان کرد: اقدامات بزرگ و مثبتی در حوزه IT در حال انجام است. یکی از این طرح‌ها این است که تا پایان مردادماه سال جاری، سیستم دارورسان را اجرا کنیم یعنی دارو را درب منزل به ایثارگر تحویل دهیم؛ البته این موضوع شرایط خاص خود را دارد به طور مثال شامل مادران و پدران شهید که شرایط جسمانی مساعدی ندارند و جانبازان بالای ۷۰ درصد میشود که این طرح را در مناطق محروم آغاز خواهیم کرد.

وی در ادامه به اقدامات در دست اجرا اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری و ارسال الکترونیکی نُسخ را داریم، به طور مثال ایثارگر برای ارائه نسخه به مراکز ما، هزینه ایاب و ذهاب را متقبل می‌شود ما با اجرای این طرح در صدد این هستیم‌ که با دریافت همان هزینه، خودمان از جلوی درب منزل نسخه را دریافت کنیم که با این کار تسهیل گری کرده‌ایم.

موهبتی تاکید کرد: بنده و تمامی همکارانم در کشور موضوع ارائه خدمات را تکلیف ملی و مذهبی خود می‌دانیم ولی باید این را نیز فراموش نکنیم که ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و در چارچوب اعتباراتی که دریافت می کنیم خدمات ارائه دهیم. در رابطه با پرداخت‌های ایثارگران، هرچه که دریافت می کنیم را پرداخت کردیم. در همین راستا، دوهزار و دویست میلیارد تومان به مدت دو ماه پرداخت کردیم.

مدیرعامل بیمه دی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دکتر قاضی زاده هاشمی خود از بخش درمان و سلامت کشور هستند همیشه تاکید شان این بوده که شما باید بهترین خدمات را در این بخش ارائه دهید. یکی از دغدغه های جدی ایشان، ارائه بهترین خدمات به ایثارگران است در این مسیر بایستی سایر ارگان ها و مسئولین نیز کمک کنند تا نه تنها در سخن بلکه در اجرا نیز شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha