کد خبر 206951
۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰

امروز در صحن علنی مجلس انجام می شود؛

بررسی لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی/ حاضرین و غائبین امروز جلسه علنی مجلس

بررسی لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی/ حاضرین و غائبین امروز جلسه علنی مجلس

به گزارش گروه سیاسی حیات؛  نشست علنی امروز (دوشنبه ۵ تیر) مجلس شورای اسلامی، به ریاست عبدالرضا مصری، راس ساعت ۸ و ۱۴ دقیقه و با حضور ۱۹۴ نفر از نمایندگان آغاز شد.

روح‌الله متفکر آزاد، دستور کار امروز صحن علنی را به شرح زیر قرائت کرد:

* ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

* گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی

* گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح تأسیس سازمان ملی اقامت 

* گزارش شوردوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی در مورد: طرح تأمین مالی و جهش تولید ازطریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

* گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی

* گزارش کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی در مورد آلودگی هوا 

* بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل هشتاد و پنجم(۸۵) قانون اساسی 

احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس در ابتدای جلسه علنی امروز(دوشنبه پنجم تیرماه)اسامی غایبان و متاخران این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:
۱-جلیل رشیدی
۲-محمد  سرگزی
۳-محسن علیزاده
۴-سید مجتبی محفوظی
۵-مرتضی محمودوند
۶-روح‌الله نجابت
۷-مصطفی نخعی

لازم به ذکر است احمد نادری عضو هیئت رئیسه عنوان کرد که در چند جلسه گذشته نام حسین حسین‌زاده نماینده لارستان به عنوان غایب قرائت می‌شد که وی در سفر حج تشریف دارند که اصلاح می‌شود.

به گزارش حیات، در مفاد ۸۶ تا ۸۹ آیین نامه داخلی مجلس به موضوع تاخیر و عیبت نمایندگان اشاره شده که بر اساس ماده ۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس نماینده‌ای که بیش از یکصد ساعت متوالی یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالی از اوقات رسمی جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک‌ سال غیبت نماید، مستعفی شناخته خواهد شد. همچنین نماینده‌ای که به علت ناتوانی جسمی و یا بیماری بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست سی نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنی بر عجز وی از ایفای وظایف نمایندگی، سمت نمایندگی خود را از دست می‌دهد.

-تبصره ۱- تا یک هفته پس از اعلام رسمی مستعفی شناخته شدن نماینده، درصورتی که خود وی یا نماینده دیگری به غیرموجه بودن غیبت اعتراض کند و آن را تسلیم هیأت رئیسه نماید، این اعتراض در اولین فرصت در مجلس مطرح میشود و پس از صحبت حداکثر دو مخالف و دو موافق (هریک به مدت پانزده دقیقه) در صورتی که مجلس به موجه بودن غیبت نماینده مورد بحث رأی داد، غیبت موجه شناخته خواهد شد.

یک نفر از هیأت رئیسه به عنوان موافق و نماینده مورد بحث به عنوان مخالف برای صحبت، حق تقدم خواهند داشت.

-تبصره ۲- درصورتی که نماینده مستعفی شناخته شده به غیرموجه بودن غیبت خود اعتراض کرده باشد ولی در موقع طرح نتواند و یا نخواهد در مجلس حضور یابد، میتواند لایحه دفاعیه خود رابرای طرح در مجلس حداکثر تا موقع طرح، تحویل مجلس نماید. دراین‌صورت این لایحه با حق تقدم در فرصت مقرر برای صحبت مخالفین توسط یکی از دبیران قرائت خواهد شد. مدت قرائت لایحه حداکثر نیم ساعت خواهد بود.

همچنین بر اساس ماده ۸۷ این آیین‌نامه به غیبت و تأخیر غیرموجه حقوق تعلق نمی‌گیرد.

طبق ماده ۸۸ نیز محاسبه ساعات غیبت در کمیسیونها با رؤسای کمیسیونها و در جلسات رسمی مجلس با هیأت رئیسه می‌باشد و در هر دو صورت، اعلان رسمی غیبت با هیأت رئیسه مجلس خواهد بود. هیأت رئیسه موظف است غیبت و تأخیر غیرموجه نمایندگان در کمیسیونها را هر ماه به اطلاع نمایندگان برساند.

در  ماده ۸۹- آمده است که غیبت، تأخیر غیرموجه نمایندگان پیش از پایان جلسه مجلس اعلان و درصورت مذاکرات مجلس ثبت خواهد شد.

-تبصره: غیبت غیرموجه از دو جلسه کمیسیون در حکم غیبت از یک جلسه رسمی مجلس می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha