کد خبر 206867
۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

رئیس جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد:

کشاورزان مراقب بیماری قارچی سفیدک دروغی سیب زمینی باشند

کشاورزان مراقب بیماری قارچی سفیدک دروغی سیب زمینی باشند

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به دلیل بارندگی های مکرر و افزایش رطوبت توام با افزایش دما بیماری قارچی خطرناک سفیدک دروغی سیب زمینی موسوم به فیتوفترا در منطقه شیوع پیدا کرده است و به همین دلیل سیب زمینی کاران استان و تمامی دست اندرکاران تولید می بایست در مبارزه با این بیماری اهتمام لازم را داشته باشند.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ نادر تقی زاده چهارم تیر در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: تاکنون در سطح استان بیش از ۱۷ هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصول سیب زمینی سمپاشی شده است و در برخی مزارع به کرات این سمپاشی صورت گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: بدلیل مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی، احتمال شیوع گسترده تر و فراگیر این بیماری تا ده روز آینده وجود دارد و در صورت سهل انگاری در سمپاشی مزارع قطعاً خسارت جبران ناپذیری به محصول سیب زمینی وارد خواهد شد و به همین دلیل به کلیه سیب زمینی کاران توصیه می شود به صورت مستمر از مزراع بازدید و در صورت مشاهده علائم بیماری از سموم سیستمیک مورد تائید برای مبارزه با این بیماری استفاده نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود افزود: بیشترین میزان تولید محصول سیب زمینی کشور متعلق به استان اردبیل است و رتبه دوم کشوری را از لحاظ تناژ و تولید دارد و به همین جهت در تامین امنیت غذایی و سایر آیتم های اقتصادی در کشور بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین اقتصاد و معیشت بسیاری از کشاورزان به این محصول بستگی دارد.

این مقام مسئول در ادامه سخان خود تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان از تمامی امکانات خود برای مبارزه و جلوگیری از گسترش بیماری سفیدک دروغی استفاده خواهد کرد.

وی ضمن اعلام آماده باش برای جهاد کشاورزی استان و کشاورزان منطقه تاکید کرد: تمام امکانات کشوری و استانی را برای کنترل و ریشه کنی این بیماری بسیج کنند و از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده و همیشه پای کار باشند تا خسارتی برای کشاورزان زحمتکش وارد نشود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha