کد خبر 206826
۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷

استاندار: کردستان ظرفیت تبدیل به قطب مهارت آموزی را دارد

استاندار: کردستان ظرفیت تبدیل به قطب مهارت آموزی را دارد

استاندار کردستان گفت: این استان با توجه به توانمندی هایی که دارد می تواند به قطب مهارت آموزی و آموزشی تبدیل شود.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در نشست با مدیران و کارآفرینان آموزشگاه های فنی و حرفه ای استان کردستان که در سالن جلسات مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید ورمقانی در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امروزه نیاز است به سمت نظام حل مسائل در مهارت های آموزشی حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: مایه خوشحالی است که کارآفرینان با وجود همه مشکلات، کار خود را انجام داده و پیشرفت هم کرده اند و نتایج این همت را در تولید محصولات در بخش های مختلف شاهد هستیم.

استاندار کردستان ادامه داد: بعضی افراد زمانی به عنوان مهارت آموز فعالیت خود را آغاز کردند ولی امروز کارآفرین شدند و این نشان از تعهد، پیگیری، پشتکار و آموزش های تاثیرگذار دارد.

زارعی کوشا، مهارت آموزی را یکی از مهمترین راهکارها برای رفع مشکل بیکاری خواند و یادآور شد: بزرگترین ضعف نظام آموزشی ما بی توجهی به مهارت آموزی است و بیشتر مدرک گرایی را دنبال کرده است.

وی بر ضرورت توجه به حوزه مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: هنوز در جامعه ما کسب مهارت بدون مدرک دانشگاهی جا نیافتاده است در حالی که اخذ مهارت منجر به تولید و اشتغال می شود.

استاندار کردستان ادامه داد: امروز مشاغل فنی جزو مشاغل پر درآمد هستند و نیازهای روزمره شهروندان را برطرف می کنند، بنابراین کارآفرینان و رسانه ها باید مروج اهمیت مهارت آموزی و موفقیت های کسب شده در این حوزه باشند.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه در نظام آموزش و پرورش هنوز مهارت آموزی نهادینه نشده است، یادآور شد: عمده مشکلات کشور ما فرهنگی است یعنی فرهنگ مصرف و تولید و قانون گذاری و بانکداری ما مشکل دارد.

وی اظهار کرد: حوزه مهارت را می توان به مزیت نسبی کردستان تبدیل کنیم چراکه استان این ظرفیت را دارد به قطب مهارت آموزی و آموزش تبدیل شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه بازار آموزش مهارتی را در اختیار داریم، ادامه داد: در سفری که به سلیمانیه عراق داشتم آمادگی خود را برای اعزام مربی مهارت آموزی به اقلیم کردستان اعلام کردم طرف مقابل هم خواهان اعزام مهارت آموزانشان به استان ما بودند.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه کمتر از پنج درصد موافقت نامه ها و تفاهم نامه هایی که با اقلیم کردستان عراق داشتیم تاکنون اجرایی شده است، اضافه کرد: کمیته اجرایی برای پیگیری و اجرایی کردن این تفاهم نامه ها تشکیل شده است.

ارائه افزون بر سه میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در کردستان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان هم در این نشست اظهار کرد: ۱۶ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و ۶۵۷ آموزشگاه آزاد بخش خصوصی در استان وجود دارد.

فردین وکیلی اضافه کرد: در دولت مردمی به منظور ترویج مهارت، صدور مجوز آموزشگاه های خصوصی تسهیل شد و همین موضوع، آمار آموزشگاه های آزاد را در یک سال اخیر نسبت به سنوات گذشته چند برابر کرد.

وی تعداد کارگاه های ثابت فنی و حرفه ای استان را ۹۱ کارگاه خواند و بیان کرد: ۹۰ مربی در بخش دولتی و ۴۸۰ مربی در بخش خصوصی داریم که سالانه یک هزار و ۳۰۰ دوره آموزشی در مراکز بخش دولتی و یک هزار و ۵۰۰ دوره در بخش خصوصی برگزار می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان با اشاره به اینکه ۱۹ گروه هدف آموزشی داریم، گفت: در یک سال گذشته سه میلیون و ۱۵۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی توسط مراکز فنی و حرفه ای بخش دولتی به جامعه هدف از جمله زندانیان، معتادین بهبودیافته و ساکنین مناطق روستایی ارائه شده است.

جذب ۱۲ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان

وکیلی با اشاره به اینکه افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فنی و حرفه ای استان در سفر رئیس جمهور مصوب شد، اظهار کرد: تاکنون از این میزان اعتبار ۱۲ میلیارد تومان جذب شده است که اولویت را اتمام یک پروژه نیمه تمام قرار دادیم.

وی بیان کرد: پروژه فنی و حرفه ای شهرستان سقز ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از نیازهای این شهرستان است و باید زودتر به اتمام برسد چراکه هرچقدر شامل مرور زمان شود هزینه های بیشتری باید برای اجرای آن صرف کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان یکی از مشکلات و دغدغه های فنی و حرفه ای استان را کمبود نیرو خواند و گفت: از سال ۱۳۸۵ مجوز استخدامی نداشتیم و این باعث می شود به لحاظ آموزش آسیب ببینیم چراکه بعد از بازنشسته شدن همکاران، نیرویی جایگزین آنها نشد.

وکیلی یکی از اصلی ترین دغدغه های کارکنان فنی و حرفه ای استان را حقوق و مزایا دانست و یادآور شد: ظرفیت هایی در استان هم چون واحدهایی که امکان تجاری شدن دارند را داریم که اگر مجوز تجاری شدن آنها داده شود می توان مزایای کارکنان را افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha