کد خبر 206705
۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

رییس دادگاه تجدید نظر نظامی استان کرمانشاه:

دادسرای نظامی کرمانشاه جایگاه دوم کشور در رسیدگی به پرونده‌ها را کسب کرد

دادسرای نظامی کرمانشاه جایگاه دوم کشور در رسیدگی به پرونده‌ها را کسب کرد

رییس دادگاه تجدید نظر نظامی استان کرمانشاه گفت: دادسرای نظامی کرمانشاه در شاخص‌های مختلف رسیدگی به پرونده‌ها و امور پیشگیری از ارتکاب جرم در نیروهای مسلح مستقر در استان، رتبه دوم کشور را بعد از تهران کسب کرد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ « سیدمحمد محمودی» روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه در دادگاه نظامی نیروهای مسلح استان کرمانشاه؛ افزود: کرمانشاه در اکثر شاخص ها مانند کاهش روند ورودی پرونده به دادگاه، طول زمان رسیدگی به پرونده ها، صدور آراء به موقع، امر به معروف و نهی از منکر، انجام کارهای اداری، برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی پشگیری از جرم جزو استان های برتر کشور است.

وی عدم شناخت و آشنایی با قوانین را بیشترین دلیل ارتکاب به جرم در میان جامعه هدف این دادگاه عنوان کرد و از مهم ترین برنامه های دادگاه و دادسرای نظامی؛ برگزاری کلاس های منظم و دوره ای پیشگیری از جرم برای همه نیروهای استان ذکر کرد.

رییس دادگاه تجدید نظر نظامی استان کرمانشاه اضافه کرد: در طول یکسال گذشته بیش از ۶۴ هزار نفر ساعت کلاس پیشگیری از جرم برای سربازان و کادرهای نظامی اداری استان کرمانشاه برگزار شده است.

محمودی در ادامه؛ تحکیم و تقویت نظم و انضباط در میان نیروهای مسلح مانند حضور به موقع سر پست ها؛ رعایت سلسه مراتب نظامی؛ جدیت در ضابطه مندی امور نظامی، توسعه کلاس های آموزشی و پژوهشی را از دیگر برنامه های مهم این نهاد برای پیشگیری از وقوع جرم اعلام کرد.

سربازان فراری از خدمت در هفته قوه قضاییه بخشیده می‌شوند

رییس دادگاه تجدید نظر نظامی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود از معافیت و بخشودگی سربازان فراری از خدمت به مناسبت هفته قوه قضاییه خبر داد و از سربازانی که به هر دلیلی از خدمت سربازی فرار کرده‌اند خواست این هفته خودشان را معرفی کنند تا مشمول معافیت از جرم شوند.

محمودی در ادامه مجازات سربازان فراری روزهای عادی را اگر خود مراجعه کنند سه ماه و اگر دستگیر شوند ۶ ماه حبس دانست و از سربازان فراری خواست از این تخفیف ویژه و معافیت هفته قوه قضاییه استفاده کنند و مراجعه نمایند.

وی همچنین به معافیت افراد بالای ۴۰ سال به شرط داشتن سه فرزند و زیر ۴۰ سال به شرط داشتن چهار فرزند اشاره کرد.

۹۰ درصد جرایم در نیروهای مسلح اتفاقی و غیر عمدی است

رییس دادسرای نظامی استان کرمانشاه نیز در این نشست خبری با بیان اینکه جرایم در نیروهای مسلح کاملا تعریف شده و مشخص است گفت: براساس پرونده هایی که در طول سال در این دادسرای نظامی بررسی می شود بیش از ۹۰ درصد جرایم در بین نیروهای مسلح اتفاقی یعنی جرم های غیر عمد و سهوی است.

«سید سعید موسوی» در ادامه جرایم مالی مانند کمک به باندهای قاچاق، ارتشا و تبانی، اختلاس، حیف و میل کردن اموال را خط قرمز دادسری نظامی عنوان کرد و افزود: دادسرای نظامی در صورت مواجهه با گزارش این گونه جرم ها قاطعانه با خاطیان آن برخورد می کند.

وی در ادامه به برگزاری ۱۵۰ هزار نفر ساعت کلاس آموزشی در طول ۲ سال گذشته اشاره کرد و گفت: هر چقدر کلاس های آموزشی پیشگیری از وقوع جرم بین نیروهای مسلح بیشتر برگزار شود جرایم کمتری اتفاق می افتد و نمونه آن این است با برگزاری این حجم کلاس آموزشی در ۲ سال گذشته تا ۶۰ درصد روند وقوع جرم در بین نیروهای مسلح استان کرمانشاه کاهش یافته است.

موسوی افزود: این کاهش جرم در بین نیروهای مسلح در حالی است که در سطح جامعه شاهد افزایش خلاف و جرایم متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستیم.

وی همچنین برخی از وقوع جرم در بین نیروهای مسلح را ناشی از مسائل اجتماعی و فرهنگی دانست که خود جامعه و شهروندان بستر ساز آن هستند که با آموزش، آگاه سازی و فرهنگ سازی به مردم می توان وقوع این جرم ها را تا حد زیادی کاهش داد.

رییس دادسرای نظامی استان کرمانشاه همچنین بخشی از وقوع جرایم مابین شهروندان و نیروهای مسلح را ناشی از ناآگاهی آنها از قوانین و مقررات عنوان کرد، که برای احقاق حق خود دست به برخی جرم ها می زنند.

موسوی در ادامه از افراد خواست در صورت داشتن شکایت؛ تقاضای خود را در سامانه "صفا" ثبت کنند تا به آنها رسیدگی شود زیرا زمانی این دادسرا به جرمی رسیدگی ها می کنند که گزارش شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha