کد خبر 206639
۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ماجرای پاداش خبرساز ملی‌پوشان: معافیت گمرکی بعد از شکست شش گله

ماجرای پاداش خبرساز ملی‌پوشان: معافیت گمرکی بعد از شکست شش گله

معافیت گمرکی ورود خودرو که به ملی پوشان داده شده است با انتقادات افکار عمومی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ماجرای ورود خودروی معاف از گمرک از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال چند روزی است که حسابی در  فضای مجازی سرو صدا کرده است. تیم ملی  فوتبال ایران که توانسته بود با هدایت دراگان اسکوچیچ به جام جهانی 2022 قطر صعود کند، با هدایت کی‌روش در این مسابقات حضور پیدا کرد و مطابق همیشه دولت برای ملی‌پوشان بابت حضور در این تورنمنت جوایز و پاداش‌هایی در نظر گرفت که معافیت گمرکی ورود خودرو یکی از آنها بود که موارد مربوط به برخی از آنها مورد استفاده قرار گرفته و رسانه‌ای شده است.

ماجرای معافیت گمرکی ملی‌پوشان فوتبال مربوط به دیدار آنها با آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به قطر بود. بازیکنان و کادرفنی تیم ملی پیش از سفر به قطر دیداری با ریاست جمهوری داشتند و در آن دیدار مباحثی از سوی بازیکنان تیم ملی به عنوان درخواست از شخص اول اجرایی کشور مطرح شد که بیشتر جنبه حمایت‌ مالی از ملی‌پوشان را داشت و در همین دیدار بود که بحث معافیت گمرکی بازیکنان تیم ملی مطرح و قول آن به ملی‌پوشان داده شد.

حالا با گذشت چند ما از برگزاری جام جهانی فهرستی از ورود چند دستگاه اتوموبیل گران قیمت خارجی از گمرک بوشهر به کشور منتشر شده که در آن نام 5 ملی پوش هم دیده می‌شود. احمد نوراللهی، علی قلی زاده و پیام نیازمند خودروی پورشه، مهدی ترابی مازراتی و سردار آزمون رنجرو ولار به کشور وارد کردند و احتمالاً قصد فروش این خودروهای سواری را در بازار آزاد با قیمتی تقریبا دو برابر قیمت خرید را دارند. این یعنی سود چند صد میلیاردی با توجه به قیمت دلاری این خودرو ها و تبدیل آنها به وجه رایج کشور.

ماجرای پاداش خبرساز ملی‌پوشان: معافیت گمرکی بعد از شکست شش گله

این موضوع در 2-3 روز اخیر سرو صدای زیادی بپا کرده و با اعتراض افکار عمومی و رسانه‌ها مواجه شده است و دولت را بابت این تصمیم و این پوئن به ملی‌پوشان به دولت انتقاداتی وارد کردند. اگرچه نیت رئیس جمهور از دادن این پوئن به ملی‌پوشان حمایت از آنها در این عرصه مهم بین المللی بود و دولتمردان سعی داشتند با این اقدام از بازیکنان در جام جهانی که به دلیل همگروهی با سه تیم آمریکا، انگلیس و ولز از لحاظ استراتژیک هم حیثیتی محسوب می‌شد، حمایت داشته باشند و به آنها روحیه دهند و البته حمایت مالی و دادن انگیزه های این چنینی به تیم‌های ملی رشته‌های ورزشی مختلف در عرصه‌های مهم بین المللی در دنیا هم مرسوم است، ولی اینکه به صرف حضور در جام جهانی به ملی‌پوشان چنین هدایایی نفیسی اهدا شود جای انتقاد دارد.

تیم ملی فوتبال ایران موفق نشد نتایج قابل قبولی در جام جهانی کسب کند و شکست سنگین و دور از انتظار 6 بر یک مقابل انگلیس که یک آبروریزی تاریخی بود در هر کجای دنیا با استعفا و جریمه سنگین از سوی فدراسیون فوتبال آن کشور همراه می‌شد و بازیکنان و عوامل تیمی که چنین نتیجه‌ای رقم زده‌اند از مردم کشورشان عذرخواهی می‌کردند ولی اینکه حالا گفته می‌شود ملی‌پوشان با چنین عملکردی، پاداش به این سنگینی دریافت می‌کنند اتفاقی است که واقعاً جای توجیه ندارد.

ای کاش با یک برنامه ریزی درست و اصولی در این خصوص و الگو گرفتن از کشورهای مطرح فوتبال دنیا در موارد این چنینی پاداشی اصولی برای ملی‌پوشان در نظر گرفته می‌شد که با توجه به عملکردشان در جام جهانی در نظر گرفته شود و متناسب با نتایجی که کسب می‌کنند پاداش دریافت کنند که هم جنبه حمایتی و انگیزشی کار حفظ شود و هم مخالفت افکار عمومی را در پی نداشته باشد که ملی‌پوشان با عملکردی ضعیف به ایران برگردند و به جای جریمه و توبیخ، پاداش سنگین چندین میلیاردی دریافت کنند.

برای مثال عربستان هم پاداش‌های سنگینی برای ملی‌پوشانش در جام جهانی در نظر گرفته بود ولی این پاداش‌ها به واسطه نتایج خوبی بود که شاگردان هروه رنار در قطر کسب کرده بودند و شکست دادن آرژانتین قدرتمند که قهرمان تورنمنت هم شد نمونه بارز عملکرد قابل قبول سعودی‌ها در جام جهانی 2022 بود که آنها را شایسته چیزی که دریافت کردند قرار داده بود.

این را می‌شود در نوع پرداخت پاداش به ملی‌پوشان سایر کشورها هم مشاهده کرد ولی اینکه صرف حضور در جام جهانی چنین پوئن سنگینی به ملی پوشان برساند با هیچ منطقی سازگار نیست و اگر بحث پاداش حضور در جام جهانی باشد خود فیفا برای 32 کشوری که به این مسابقات راه پیدا کردند جایزه نقدی اهدا می‌کند و همان برای صعود ملی پوشان کفایت می‌کند و نیازی به پاداش از سوی  فدراسیون فوتبال و دولت وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha