کد خبر 206417
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴

سرپرست اداره کل پذیرش بنیاد شهید در گفتگو با «حیات»؛

رسیدگی به پرونده رزمندگان و جانبازان فاقد مدارک تسهیل شد/ تفویض اختیار به استان‌ها در رسیدگی به پرونده رزمندگان و جانبازان

رسیدگی به پرونده رزمندگان و جانبازان فاقد مدارک تسهیل شد/ تفویض اختیار به استان‌ها در رسیدگی به پرونده رزمندگان و جانبازان

رضایی با اشاره به بند (الف) ماده 87 برنامه ششم توسعه گفت: در یک سال و نیم اخیر توانستیم حدود 27 هزار پرونده رسیدگی به مشکلات رزمندگان و جانبازان را به سرانجام رسانده و روند آنها را به استان ها تفویض اختیار کنیم.

عباسعلی رضایی سرپرست اداره کل پذیرش بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه اجلاس سراسری مدیران بنیاد شهید سراسر کشور در گفتگو با حیات گفت: جانبازان و مجروحین برای تکمیل پرونده باید مراحلی را طی کنند که بخشی از این بزرگواران فاقد برخی مدارک همزمان با مجروحیت بودند که این موضوع در بند(م)ماده 44 برنامه پنجم توسعه دیده شده بود. در برنامه ششم توسعه بند (الف) ماده 87 اینگونه پیش بینی شد که همه رزمندگان جنگ که مجروح شدند ولی مدارک همزمان ندارند، باید فرایند نیروهای مسلح را طی کرده و کمیسیون های بدوی، عالی و کمیسیون های مرتبط سپاه134، کمیسیون ارتش 120، کمیسیون نیروی انتظامی 140 را طی کنند و در مرحله بعدی به اداره کل پذیرش مراجعه کنند.

وی در ادامه افزود: در بخشنامه ستاد کل نیروهای مسلح، 9 فرایند تعریف شده است، 7 فرایند در نیروهای مسلح، طی می‌گردد و 2 فرایند در اداره کل پذیرش انجام می‌شود. این فرایند به این گونه است که در مرحله اول، تعیین درصد و مرحله دوم، بازنگری 7 مرحله طی شده توسط نیروهای مسلح صورت می گیرد. بنابراین طبق جلساتی که در ابتدای تدوین بند (الف) ماده 87 برنامه ششم توسعه، اعلام گردید، حدود 5 تا 10 هزار نفر امکان دارد با مشکلات ذکر شده روبرو باشند که در نهایت تا امروز حدود 58 هزار نفر بر اساس بند الف ماده 87 به ما مراجعه کردند.

 رضایی با بیان اینکه در مجموع مراجعه کنندگان، بند (الف) ماده 87 در حدود 4 الی 5 سال گذشته، حدود 24 هزار نفر ساماندهی شده است، گفت: در یک سال و نیم اخیر با ریاست قاضی زاده هاشمی توانستیم حدود 27 هزار نفر را ساماندهی کنیم.

سرپرست اداره کل پذیرش بنیاد شهید تصریح کرد: با توجه به حمایت و دستورات ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران توانستیم به امور جانبازان و رزمندگان رسیدگی کنیم. لذا در نشستی که با هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص بند (الف) ماده 87 داشتیم، آنها از سرعت عمل در رسیدگی به پرونده ها احساس رضایتمندی داشتند.

وی گفت: در بند الف ماده 87 برنامه ششم توسعه و رسیدگی به امور جانبازان و رزمندگان، مراحل مشخص شده است اما نکته قابل تامل دیگر کمیسیون پزشکی است که مراحل مربوط به خود را دارد.

رضایی اظهار کرد: تا زمانی که برنامه ششم توسعه در دستور کار است، مجموعه اداره کل پذیرش با سه نیرو به فعالیت خود در بند و ماده مذکور، کار خود را ادامه خواهد داد.

سرپرست اداره کل پذیرش بنیاد شهید با بیان اینکه تا به امروز فرایند رسیدگی به مسائل ایثارگران به صورت دستی انجام می شد، گفت: فرایند کاری ایثارگران الکترونیکی و مراحل آن تعریف شده و در برنامه عملیاتی این مجموعه قرار گرفته است، لذا  توانستیم دستور عملی را که در سال 93 در دوره ریاست سابق این مجموعه بود را در تاریخ 1401/3/10 به جهت تسریع در رسیدگی به فرایند رزمندگان، حدود 17 نوع مجروحیت تعریف کرده که در حال حاضر رسیدگی به آنها به استانها تفویض اختیار داده شد. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در سنوات گذشته مراجعه کنندگان برای تشکیل پرونده های ایثارگری با مشکلات متعددی روبرو بودند که بعد از دستور العمل و تعریف نوع مجروحیت‌ها  روند این کار آسان تر شده است همچنین در استانها هیچ گونه انتقال مدارک به مرکز نداشته، مگر پرونده شهید یا آزاده که به صورت متمرکز در مرکز مجموعه انجام می‌شود. براین اساس اگر در استان‌ها ابهام یا سوالی به وجود آمد، با مکاتبات می‌توانیم آن را برای همکارانمان در استان حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 83
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدباقری بهلولی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    18 3
    درخصوص جانبازان کمتراز25درصد