کد خبر 206293
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ایران - ازبکستان؛ فینالی به صرف جام بعد از حسرت 15 ساله

ایران - ازبکستان؛ فینالی به صرف جام بعد از حسرت 15 ساله

تیم ملی ایران امروز فرصت دارد تا بعد از 15 ساله در یک تورنمنت ملی جام قهرمانی بالای سر ببرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم ملی فوتبال ایران با صدرنشینی در گروه خود در تورنمنت کافا موفق شد به فینال مسابقات راه پیدا کند و از ساعت 18 امروز به وقت تهران به مصاف ازبکستان خواهد رفت تا شانس خود را برای پیروزی و بالای سر بردن جام قهرمانی امتحان کند. اتفاقی که اگر رخ دهد منجر به فتح اولین جام ملی امیر قلعه‌نویی و همچنین شکستن طلسم 15 ساله تیم ملی فوتبال ایران در فتح یک جام خواهد بود. به این بهانه سراغ بررسی وضعیت دو تیم رفته‌ایم:

وضعیت ایران و ازبکستان در این دیدار

تیم ملی فوتبال ایران در حالی خود را برای فینال تورنمنت کافا آماده می‌کند که باید در این بازی به مصاف تیم ملی ازبکستان برود. قطعا امیر قلعه‌نویی که اولین تورنمنت خود در دوره جدید حضورش در تیم ملی را تجربه می‌کند به دنبال آن است تا با پیروزی در بازی روز سه شنبه 30 خرداد و کسب جام به استقبال جام ملت‌ها برود.

ملی‌پوشان ایرانی در این مسابقات در بازی اول افغانستان را 6-1 شکست دادند و بعد از آن هم 5-1 قرقیزستان را مغلوب کردند. شاگردان قلعه نویی در دو بازی تورنمنت کافا دو گل دریافت کرده و موفق به ثبت کلین شیت نشدند. باید دید اولین جام امیر قلعه نویی در تیم ملی ایران به دست می آید یا نه.

تیم ملی ازبکستان هم در آن سوی میدان در اولین دیدار گروهی اش در تورنمنت کافا 3-0 عمان را شکست داد و سپس 2-0 از سد ترکمنستان گذشت. ازبکستان در دیدار آخر گروهی هم 5-1 تاجیکستان را شکست داد تا با آمار خوب 10 گل زده و یک گل خورده حریف تیم قلعه نویی در فینال تورنمنت کافا شود.

آمار تقابل دو تیم

تیم های ملی ایران و ازبکستان تا پیش از این 11 مرتبه مقابل هم قرار گرفته‌اند که در این بین 5 مصاف در قالب دیدار دوستانه انجام شده است. 9 برد برای ایران و تنها یک برد برای ازبکستان از برتری همیشگی ملی پوشان ایران مقابل حریف خود در فینال کافا حکایت دارد. جالب است بدانید تنها برد ازبکستان به مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 برمی‌گردد. جایی که شاگردان کی‌روش در بازی رفت با خوش اقبالی محض میزبان را یک بر صفر بردند اما در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی به شکلی ناباورانه نتیجه را واگذار کردند.

سال ۱۹۹۸ بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸/ ایران ۴ - ازبکستان ۰

سال ۲۰۰۷ جام ملت‌های آسیا/ ایران ۲ - ازبکستان ۱

سال ۲۰۰۹ دوستانه / ایران ۰ - ازبکستان ۰

سال ۲۰۱۲ انتخابی جام جهانی/ ایران ۱ - ازبکستان ۰

سال ۲۰۱۲ انتخابی جام جهانی/ ایران ۰ - ازبکستان ۱

سال ۲۰۱۵ دوستانه / ایران ۱ - ازبکستان ۰

سال ۲۰۱۸ انتخابی جام جهانی/ ایران ۱ ازبکستان ۰

سال ۲۰۱۸ انتخابی جام جهانی/ ایران ۲ ازبکستان ۰

سال ۲۰۱۸ دوستانه / ایران ۱ - ازبکستان ۰

سال ۲۰۱۸ دوستانه / ایران ۱ - ازبکستان ۰

سال ۲۰۲۰ دوستانه/ ایران ۲ - ازبکستان

رقابت بین طارمی و شاهمرادوف

مهدی طارمی که با ۶ گل بهترین گلزن این دوره از مسابقات است و احتمالا به عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات انتخاب شود. قیمت مهاجم پورتو  ۲۰ میلیون یورو است که گرانترین بازیکن کافا است. البته قیمت این بازیکن اخیرا دو میلیون یورو کاهش یافته است. او تاکنون ۶ گل در این رقابت‌ها زده است و امیدوار است بتواند روند گلزنی‌های خود را برابر ازبکستان نیز ادامه دهد.

الدور شاهمرادوف کاپیتان تیم ملی ازبکستان که سابقه بازی در تیم رم ایتالیا را دارد ۶ میلیون یورو ارزش‌گذاری شده است.

شاهمرادوف ۳۷ و طارمی ۳۶ گل ملی در کارنامه خود دارند و از این نظر نزدیک به هم هستند. مهاجم ازبک  که در رم ایتالیا است، فصل قبل به صورت قرضی در اسپتزیا بازی کرد و طارمی آقای گل لیگ پرتغال شد.

شاهمرادوف تاکنون یک بار موفق به باز کردن دروازه ایران شده است و طارمی ۲ بار مقابل ازبکستان گل زده است.

گران‌ترین بازیکنان مسابقات

۱. مهدی طارمی (ایران) - ۲۰ میلیون
۲. سردار آزمون (ایران) - ۱۲ میلیون
۳. الدر شاهمرادوف (ازبکستان) - ۶ میلیون
۴. مجید حسینی (ایران) - ۳ میلیون
۵. علیرضا جهانبخش (ایران) - ۳ میلیون
۶. اتابک شوکوروف (ازبکستان) - ۲.۵ میلیون
۷. جلال الدین ماشاریپوف (ازبکستان) - ۲ میلیون
۸. صادق محرمی (ایران) - ۲ میلیون
۹. حسین کنعانی‌زادگان (ایران) - ۲ میلیون
۱۰. مهدی قایدی (ایران) - ۱.۴۰ میلیون

شکستن طلسم 15 ساله

سال ۲۰۰۸ تیم ملی فوتبال ایران با هدایت علی دایی قهرمان جام غرب آسیا شد و از آن زمان دیگر ملی پوشان فوتبال ایران جام قهرمانی را در هیچ یک از مسابقات کوچک و بزرگ بالای سر نبرد. حتی تیم‌های باشگاهی ایران نیز سال هاست در حسرت قهرمانی در قاره کهن هستند. در آن سال تیم ملی فوتبال ایران که در تهران میزبان مسابقات قهرمانی غرب آسیا بود، برای چهارمین بار و با هدایت علی دایی به قهرمانی رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha