کد خبر 206274
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱

قاضی زاده هاشمی:

بنیاد شهید به دستگاهی نظارتی و مطالبه گر مبدل خواهد شد

بنیاد شهید به دستگاهی نظارتی و مطالبه گر مبدل خواهد شد

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار است به عنوان یک دستگاه محوری، نقشش را از یک دستگاه صرفا امدادی مطابق قوانین به یک سازمان پیگیر کننده و مطالبه گر تبدیل نماید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با مشاوران وزرا در امور ایثارگران با بیان اینکه این دومین جلسه بنیاد شهید با سید صولت مرتضوی می باشد، گفت: اقای مرتضوی بار نخست در قامت معاون اجرایی رییس جمهور و اینبار در قامت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه مشترکی را با بنیاد شهید برگزار میکند که این موضوع نشان دهنده اهتمام‌ و توجهشان به موضوع ایثار و شهادت است.

وی افزود: در دولت آیت الله رییسی نقش مشاورین دستگاه ها با بخشنامه های شخص رییس جمهور و معاونان ارتقا یافته است و ما نیز در بنیاد شهید در اصلاح ساختارمان جایگاه ها را ارتقا دادیم.

قاضی زاده هاشمی مطرح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار است به عنوان یک دستگاه محوری، نقشش را از یک دستگاه صرفا امدادی مطابق قوانین به یک سازمان پیگیر کننده و مطالبه گر تبدیل نماید. یعنی ما باید به عنوان یک دستگاه نظارتی مطالبه گری نماییم و در این طرح در مقام یادآور کننده و پیگیری کننده باشیم.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: ما باید دردستگاه ها حضور یافته و کنارشان باشیم. در حقیقت تمام مسئولیت ها در این نوع مطالبه تکریم و ترویج خانواده ها و فرهنگ ایثار و شهادت است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه در واقع مقام پیگیری کننده نقش مشاورین در دستگاه های اجرایی است، افزود: انتظار داریم با ارتقا جایگاه مشاوران و همت دولت، شاهد نقش آفرینی این افراد در پیگیری موضوعات و گزارش  دهی ها باشیم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: امیدواریم در اجرای فرامین مربوط به ایثارگران و خدمت رسانی به ایثارگران تغییرات محسوسی رخ دهد.

وی با اشاره به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیان داشت: یک درصد از اعتبارات جاری دستگاه ها به امر ترویج اختصاص پیدا کرده است که مدیر اجرایی این طرح همان مشاورین ایثارگران دستگاه ها هستند. همچنین ما در آیین نامه ای که به تصویب شورای ایثار و شهادت رسیده است نقش محوری را به مشاوران ایثارگران دستگاه ها داده ایم. در حقیقت وجود این قرارگاه ها در تمام دستگاه های اجرایی یک شبکه کامل و دستگاهی را ایجاد می کند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: البته ما در کنار این شبکه کامل و دستگاهی به دنبال طراحی یک شبکه محله ایی با محوریت روحانیت نیزهستیم تا بتوانیم مبحث تکریم و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را توسط ائمه و روحانیت انجام دهیم. در همین رابطه نیز مشغول تدوین آیین نامه ها هستیم که در آن نماینده ولی فقیه، ائمه جمعه و ستاد ائمه جمعه اعلام آمادگی کرده اند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد: بسیاری از موضوعات قانونی ایثارگان از قبیل ایجاد اشتغال به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باز می گردد. لکن قوانین مربوط به ایثارگران در بنگاه ها که عمدتا مربوط به تامین اجتماعی است به خوبی اجرا نشده، کما اینکه در دستگاه های دولتی شرایط بهتر است.

 وی تصریح کرد: به طور کلی انجام برخی قوانین در دستگاه های خصوصی به خوبی اجرا نشده است و امیدواریم با احصا قوانین و مقررات حل شود. به طور مثال می توان در حوزه اشتغال یا تعاون یک کارگروه مربوط به ایثارگران راه اندازی شود.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: همچنین مشکلات گسترده ای در سازمان تامین اجتماعی خصوصا درحوزه بنگاه ها، بازنشستگی ها و بازنشستگی های پیش از موعد وجود دارد که می توان مسئله را در مطالبات تامین اجتماعی از دولت حل و فصل شود.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: ما طبق قانون موظفیم که پیشنهاد کار را به افراد بدهیم به همین خاطر نیازمندیم که مهارت های آنان سنجیده شود.

قاضی زاده اهاشمی همچنین با اشاره به دهک بندی ها خاطر نشان کرد: مثلا بیماران صعب العلاجی در ایثارگران وجود دارد که باید هزینه های درمانشان را به حسابشان واریز نماییم. این واریز هزینه گردش حساب را بالا می برد و باعث می شود که دهک آن ها افزایش پیدا کند که دچار اشکال می شود.

وی در پایان افزود: اطلاعات باید آنلاین باشد که متاسفانه عملکرد مطلوبی در این زمینه نداریم ونیازمند یاری وزارت تعاون هستیم. ما دربنیاد شهید آمادگی این را داریم که بسته ای را با صلاح وزارت تعاون ایجاد و به یک تفاهمنامه مابین حوزه ایثارگران، بنیاد شهادت و وزارت تعاون کار برسیم تا با ابلاغ شخص وزیر بخش های اجرایی سازو کار مشخصی پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha