کد خبر 206178
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

وزیر اقتصاد در مجلس؛

اجازه واردات ۹۰ درصد کالاها در حوزه دارویی بدون شناسایی بانک مرکزی را دادیم

اجازه واردات ۹۰ درصد کالاها در حوزه دارویی بدون شناسایی بانک مرکزی را دادیم

خاندوزی گفت: ما این اجازه را دادیم که فرآیند واردات ۹۰ درصد کالاها در حوزه دارویی، بدون شناسایی بانک مرکزی انجام شود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در رابطه با گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ۲ حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور، گفت: از رئیس مجلس تشکر می‌کنم که این فرصت را فراهم کردند تا این دغدغه فراگیر مردمی در حوزه تامین کالاهای اساسی و دارو در دستورکار امروز قرار بگیرد در همین راستا از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکر می‌کنم که در گزارش خود دو نوبت به اقدامات تسهیل ساز وزارت اقتصاد و گمرک در حوزه واردات تجهیزات دارویی و دارو اشاره کردند.

وی ادامه داد: در وزارت اقتصاد و دارایی نه تنها در حوزه گمرک بلکه در خزانه داری نیز نقاط مشترکی داریم از جمله در خصوص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که طبق قانون باید در اختیار حوزه بهداشت و درمان قرار بگیرد. سال گذشته یکی از گلایه‌های نمایندگان از ما در خصوص تاخیر در پرداخت سهم حوزه بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده بوده است. این امر با همکاری مشترک دولت و مجلس برطرف شد و در خزانه داری کشور از سال گذشته دیگر منتظر تخصیص سازمان برنامه و بودجه از سهم یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده نماندیم و این مبالغ به شکل خودکار ارسال می‌شود.

خاندوزی با اشاره به بازدید خود از بنادر امام خمینی، عباس و گمرک شهید رجایی، اضافه کرد: ما این اجازه را دادیم که ۹۰ درصد کالاها در حوزه دارویی بدون شناسایی بانک مرکزی فرآیند واردات انجام شود. هنگامی که در بودجه ۱۴۰۲ تصویب کردید که نرخ ۴ درصد حقوق گمرکی به یک درصد کاهش پیدا کند و این امر موکول شده بود به اینکه با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه در هیات وزیران تصویب شود، لذا بنده ۱۰ فروردین ماه طی نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست تسریع در این فرآیند را داشتم به همین دلیل ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری و هنگام مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در هشتم خرداد به مسئولان گمرک تاکید کردم که در همان روز این امر به تمام نقاط کشور ابلاغ شود.

این وزیر کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: طبق ماده ۴ مقررات صادرات و واردات تنها مرجع انحصاری ابلاغ در حوزه ورود و صدور کالاها وزارت صمت بوده که باید ابلاغ کرده و گمرک نیز اجرا کند. در همین راستا رئیس گمرک را به وزارت صمت برای ملاقات با وزیر صمت جدید فرستادم تا مجوز این امر را دریافت کند. روز ۲۵ خرداد این اقدام انجام و ابلاغیه در همان روز ارسال شد.

وی ادامه داد: ما در زمینه تسریع فرآیند واردات دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و پیش از تصویب بودجه نیز طی نامه‌ای به رئیس مجلس در خصوص واردات این اقلام ابراز نگرانی کردیم تا مورد غفلت قرار نگیرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان در خصوص پر بودن انبار گمرک از تجهیزات پزشکی و دارو، عنوان کرد: شرکت‌های واردکننده دارو به دلیل عدم اطمینان از نرخ واردات نسبت به ترخیص کالاها تعلل کردند که از ۲۵ خرداد و بعد از ابلاغیه وزارت صمت سرعت ترخیص افزایش پیدا کرد. امیدوارم این اقدامات مجلس شورای اسلامی موجب گره گشایی از مشکلات حوزه سلامت کشور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha