کد خبر 206076
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳

«حیات» گزارش می دهد؛

معاوضه پسماند خشک با گل و گیاه و آذوقه در شعب گلماند

معاوضه پسماند خشک با گل و گیاه و آذوقه در شعب گلماند

مسئول شعبه گلماند منطقه 18 تهران گفت:‌ شهروندان تهرانی می توانند با جمع آوری پسماندهای خشک نظیر پلاستیک، شیشه، نان و اقلام الکترونیکی از مراکز گلماند و هایپر پسماند های شهرداری اقلام مورد نیاز را خود را تهیه نمایند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، پس از اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) از سال 1400 در محله‌های پایتخت، با هدف تشویق شهروندان به تفکیک زباله در مبدا، طرح‌های متنوعی اجرا شد که گلماند و پسماند مارکت یکی از آنهاست. 

در این طرح ابتکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، پس از جمع‌آوری و تحویل پسماندهای خشک، به ازای ارزش ریالی آنها، به شهروندان گل، گلدان، اقلام کاشت و نگهداری از گیاهان، آذوقه و مواد شوینده اهدا می کند و حتی به آنها نحوه نگهداری از گل و گیاه خریداری شده را آموزش می دهد.

این طرح که با شعار "تحویل پسماند خشک = دریافت گل، اقلام غذایی و ملزومات" از سال 1400 در بسیاری از مناطق 22 گانه تهران شروع به فعالیت کرد اکنون به دلیل استقبال شهروندان منجر به افتتاح چند شعبه گلماندها و هایپر پسماندها در برخی مناطق شده است.

مریم کوهی مسئول شعبه گلماند منطقه 18 تهران در این باره به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: شهروندان تهرانی می توانند با جمع آوری پسماندهای خشک نظیر پلاستیک، شیشه، نان و اقلام الکترونیکی از مراکز گلماند و هایپر پسماند های شهرداری اقلام مورد نیاز را خود را تهیه نمایند.

کوهی در این باره افزود: پسماندهای خشک شامل نان خشک، انواع کاغذ، مقوا و کارتن، انواع پلاستیک درهم، مشمع مخلوط، شیشه، آهن سبک(حلبی و قوطی)، آهن سنگین(کابینت و میلگرد و ...)، مس، آلومینیوم خشک و نرم، چدن، سرب نرم و خشک، برنج(شیرآلات)، استیل نگیر، قوطی رانی و نوشابه(فلزی) و خشکاله(پسماند خشک شده مواد غذایی) می شود.

وی ادامه داد: اقلام الکترونیکی نیز شامل مانیتور و تلویزیون، دستگاه فکس و چاپگر، کاتریج، دستگاه ویدیو و گیرنده دیجیتال، فشار سنج و تب سنج، تلفن و مودم، شارژر و باتری، آداپتور، سیم، لپ تاپ و تبلت و کامپیوتر، سی دی رام و سی دی، فلش، فیلم رادیولوژی، لامپ، باتری ماشین و باتری قلمی و فیلم ویدئو و نوار کاست می شود.

کوهی با اشاره به چگونگی نحوه محاسبه این پسماندها مطرح کرد: پسماندهای شهروندان در مجموعه ما وزن شده و براساس نوع (درهم یا تفکیک شده) و برحسب تعرفه اعلام شده از سوی سازمان قیمت گذاری می شود.

مسئول شعبه گلماند منطقه 18 تهران مطرح کرد: در ابتدای فعالیت باتوجه به اینکه پسماند حجیم است و وزنی ندارد و مبلغ ناچیزی به پسماندها تعلق می گرفت و شهروندان دلزده می شدند و نسبت به این امر اعتراض داشتند اما اخیرا، برای شهروندان متقاضی کد اشتراک در سیستم ایجاد می شود و ارزش پسماند آن ها در پایان ماه محاسبه می شود.

وی تصریح کرد: بطوریکه گاهی مشتریان روزی یک الی سه مرتبه به شعبه مراجعه کرده و پسماندهای جمع آوری شده خود را به مرکز تحویل می دهند و با هر آمدن وزن کشی پسماند، مبلغ در کد اشتراک ذخیره شده و در انتهای ماه یا ماهی دوبار شهروندان می توانند در ازای این پسماندها، شوینده،آذوقه یا  گل و گیاه و گلدان دریافت می کنند.

کوهی خاطر نشان کرد: در حال حاضر به علت استقبال بی نظیر شهروندان در منطقه 18 سه شعبه گلماند و 5 شعبه هایپر پسماند مشغول به فعالیت است.

مسئول شعبه گلماند منطقه 18 تهران با اشاره به تفاوت شعب گلماند با هایپر پسماند گفت: در گلماند ها درکنار ارائه محصولات گل و گیاه، آذوقه و برخی محصولات بهداشتی نیز عرضه می شود اما در هایپر پسماند ها فقط آذوقه و محصولات شوینده به مراجعین اختصاص داده می شود.
 

معاوضه پسماند خشک با گل و گیاه و آذوقه در شعب گلماند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha