کد خبر 205416
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸

به بهانه سالروز عملیات بیت المقدس 7 «حیات» گزارش می‌دهد:

عملیاتی که در گرمای 55 درجه خوزستان انجام شد

عملیاتی که در گرمای 55 درجه خوزستان انجام شد

سردار ابافتح گفت: عملیاتها عمدتا در زمستان انجام می شد؛ اما این عملیات در دمای بالای 50 درجه خوزستان انجام شد؛ فلذا نیروها استقامتشان در مقابل گرما کم شده بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در واپسین روزهای جنگ و در حالی که ایران آماده می‌شد «قطعنامه ۵۹۸» سازمان ملل را به‌ عنوان‌ معاهده‌ای‌ برای‌ پایان‌ جنگ ۹۲ ماهه‌ تحمیلی‌ بپذیرد، نیروهای‌ دشمن‌ با پیشروی‌ در خطوط‌ ایران‌ و حتی‌ اشغال‌ برخی‌ مناطق، وضعیت‌ فوق‌العاده‌ای‌ را به‌ وجود آوردند.

به همین منظور، در نخستین ساعات بامداد 23 خرداد 67 و با رمز مبارک «یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام» عملیاتی با هدف انهدام مواضع دشمن در منطقه شلمچه آغاز شد، این عملیات در حالی انجام شد که دشمن بعثی چند ساعت قبل از عملیات مواضع رزمندگان اسلام را به‌شدت زیر آتش سنگین خود گرفته بود.

رزمندگان ایرانی در قالب چندین گردان بسیجی با فرماندهی‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی، توانستند شماری‌ از یگان‌های‌ ویژه‌ و آماده‌ دشمن‌ را متلاشی‌ کنند و علاوه‌ برکشته‌ و زخمی و به اسارت درآوردن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تن‌ از نیروهای‌ دشمن، یک‌ فروند هواپیما را ساقط‌، ۶۰ دستگاه‌

تانک‌ و نفربر زرهی، ۴۰ قبضه‌ توپ، ۲۰۰ دستگاه‌ خودروی‌ نظامی‌ و چندین‌ زاغه‌ مهمات‌ دشمن‌ را منهدم‌ کنند و شمار بالایی‌ از تجهیزات‌ و ادوات‌ نظامی، چند قبضه‌ توپ‌ و تعدادی‌ زاغه‌ بزرگ‌ مهمات‌ دشمن‌ را به‌ غنیمت‌ خود گرفتند.

سردار خدارحم ابافتح جانشین فرمانده گردان فتح بهبهان در عملیات بیت المقدس 7 در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما، گفت: عملیات بیت المقدس 7 در منطقه عمومی شلمچه در سال 67 و در اواخر جنگ رخ داد. هدف از این عملیات انهدام نیرو بود و نه تثبیت منطقه. به همین دلیل این عملیات  24 ساعت طول کشید تا شیرازه دشمن از هم پاشیده شود.

عملیاتی که در گرمای 55 درجه خوزستان انجام شد

وی افزود: مواضعی که در این عملیات تصرف شد، مواضعی بود که در عملیات کربلای 5 تصرف نشده بود؛ در حقیقت چون این عملیاتی بود که با عنوان انهدام نیرو انجام شده بود، به ما اطلاع دادند که عملیات تمام شده است و باید به عقب بازگردید.

سردار ابافتح افزود: اگر تصرف منطقه مدنظر بود ما می توانستیم در منطقه بمانیم؛ اما در عملیات بیت المقدس 7 چون دشمن هوشیاری و انتظار نداشت، که در این ماه و گرمای خوزستان وارد عملیات شویم، غافلگیر شد و مناطقی که در عملیات کربلای 5 تصرف نشده بود را تصرف کردیم.

جانشین فرمانده گردان فتح بهبهان در عملیات بیت المقدس 7 ادامه داد: نیروهای ایرانی توانستند تا خطوط بعد از عملیات کربلای 5 پیشروی کنند، اما چون گستردگی نفوذ رزمندگان به حدی زیاد بود که برای تثبیت مواضع خود آمادگی نداشتند و احتمال به کارگیری مجدد سلاح های شیمیایی از سوی عراق زیاد بود، به مواضع خود بازگشتند. فلذا دستور عقب نشینی دادند.

سردار ابافتح در ادامه بیان کرد: عملیاتها عمدتا در زمستان انجام می شد؛ اما این عملیات در دمای بالای 50 درجه خوزستان انجام شد؛ فلذا نیروها استقامتشان در مقابل گرما کم شده بود و در چنین شرایطی  و با این وجود اگر هدف تصرف خاک بود، قطعا تلفات زیاد می شد؛ ولی چون هدف انهدام نیرو بود تلفات زیادی نداشتیم.

وی در پایان اشاره کرد: برای یک رزمنده تمامی عملیات‌ها از اول تا آخر خاطره است؛ زمانی که به گردان دستور عقب نشینی دادند؛ من و فرمانده گردان با بیسیم چی ها بخاطر شرایط در عراق ماندیم و شب در حدود ساعت 11 شب از منطقه پنج ضلعی عقب نشینی کردیم. بچه های گردان ناراحت بودند و تصور می کردند که ما شهید شده ایم وقتی که ما را دیدند خوشحالی وصف ناپذیری گردان را فرا گرفت. 

خبرنگار: ملیحه آدینه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha