کد خبر 205391
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

۸۷ هزار میلیارد تسهیلات مسکن پرداخت شده است/ افزایش سهم بخش خصوصی از بازار بدهی

۸۷ هزار میلیارد تسهیلات مسکن پرداخت شده است/ افزایش سهم بخش خصوصی از بازار بدهی

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ۸۷ هزار میلیارد تومان تاکنون تسهیلات مسکن توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، گفت: بر اساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی، در سال ۱۴۰۱ رشد کارگاه‌های بزرگ صنعتی ۹.۶ درصد بود. از ۲۴ شاخص بزرگ صنعتی ۲۳ شاخص نشانگر به حرکت درآمدن بخش صنعت بوده و بیشترین رشد مربوط به تولید وسایل نقلیه موتوری بود و هم‌چنین صنایع تولید ماشین آلات و تجهیزات نیز سال قبل به طور میانگین ۱۷.۵ درصد رشد داشته است.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت،  صنایع غذایی کشور اگرچه در نیمه اول سال قبل یعنی در بهار ۷.۴ و در تابستان ۵.۴ درصد کاهش را تجربه کردند ولی در نیمه دوم سال ورق برگشت و در پاییز ۷.۶ و در زمستان ۱۵ درصد رشد مثبت را در صنایع بزرگ غذایی شاهد هستیم.

او می گوید: بانک جهانی نیز در گزارش جدید خود رشد اقتصادی ایران در پاییز را ۴.۷ درصد اعلام کرده که بیانگر  روند رو به رشد اقتصاد ایران است.بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در پاییز گذشته با نفت ۵.۳ و بدون نفت ۴.۵ درصد بوده است.

اقتصاد ایران از چاله سرمایه‌گذاری منفی خارج شده است

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: گزارش های مراجع رسمی کشور از افزایش سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه نشانگر آن است که بخش واقعی اقتصاد ایران در حال خروج از چاله رکودی سال های ۹۷ به بعد است.  امیدواریم با مجموعه سیاست هایی که امسال در نظر گرفته شده در کنار همتی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان انجام خواهند داد این خروج با سرعت بهتری ادامه یابد.

دولت منضبط شد، سهم بخش خصوصی از بازار بدهی رشد کرد

خاندوزی افزود: تامین مالی بخش واقعی اقتصاد سال گذشته رشد خوبی ثبت کرد. افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام از ۱۸۱ هزارمیلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت که رشد ۵۶ درصدی ثبت کرد. همچنین با انضباط مالی و استفاده کمتر دولت از ظرفیت بازار بدهی، سهم بخش خصوصی از بازار بدهی افزایش یافت به طوری که انتشار اوراق شرکتی در بورس از عدد ۳۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۴ میلیارد تومان در سال قبل افزایش یافت که حاکی از رشد ۴ برابری یا ۳۰۰ درصدی است.

 تداوم کاهش رشد نقدینگی در دو ماهه اول امسال

سخنگوی اقتصادی دولت: رشد نقدینگی در دو ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است. به طوری که  در دو ماهه اول  امسال ، نرخ رشد نقدینگی معادل ۲.۱ درصد شد و این رشد  در دو ماهه اول سال ۹۸ حدود ۳.۱ درصد، دو ماهه اول سال ۹۹ حدود ۵ درصد، دو ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۶ درصد، و دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ هم ۲.۳ درصد بود. با این روند برآورد می شود هدف گذاری صورت گرفته برای کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد در پایان امسال محقق شود.

دولت از منابع بانک مرکزی استقراض نکرد

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بر اساس آمار خزانه داری کل کشور، دولت از منابع بانک مرکزی استقراض نکرد اما توانست پرداخت‌های عمرانی را ۹۰ درصد رشد دهد. این در حالی است که بخش عمده پرداخت های عمرانی در گذشته به صورت اوراق صورت می گرفت. ولی اکنون سهم اوراق کاهش یافته و سهم پرداخت های نقدی به پیمانکاران افزایش یافته است.

حجم تسهیلات ساخت مسکن به ۸۷ هزار میلیارد تومان رسید

خاندوزی گفت: در مجموع حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات حوزه مسکن تاکنون پرداخت شده است .ضمن اینکه تسهیلات خرد بدون ضامن نیز از بهمن ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت امسال به ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر بدون ضامن پرداخت شده که معادل ۶۷ هزار میلیارد تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha