کد خبر 205389
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

تاکید رئیس شورای فقهی بانک مرکزی بر حفظ ارزش پول کشور

تاکید رئیس شورای فقهی بانک مرکزی بر حفظ ارزش پول کشور

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی وظیفه دارد حجم پول در اقتصاد را به وسیله کفایت سرمایه و سایر مقررات کنترل کند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه در دومین روز سی امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: ارزش پول رایج کشور نباید کاهشی باشد و دولت مسئولیت حفظ این ارزش را دارد.

او با اشاره به واحدهای سنجش و اندازه گیری مانند متر و کیلو که تغییر نمی‌کنند، گفت: واحد پول کشور نیز نباید دچار تغییر شود.  بانک مرکزی وظیفه دارد حجم پول در اقتصاد را به وسیله کفایت سرمایه و سایر مقررات کنترل کند. یکی دیگر از وظایف بانک مرکزی مربوط به نظام ارزی کشور از جمله مدیریت تقاضای ارز و جلوگیری از فرار سرمایه است.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی افزود: تقویت استفاده از پیمان‌های دو و چند جانبه پولی، تهاتر و سایر روش‌ها برای کاهش استفاده از دلار و استفاده از پول ملی نیز مسئله دیگری است که به آن اشاره شده است. به منظور مدیریت ارز کشور الزام صادرکنندگان برای وارد کردن ارز واردات به داخل کشور از مبادی بانک‌مرکزی ضروری است. برای اجرای بهتر این مسئله نیز اعمال مشوق‌های صادراتی باید در نظر گرفته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: به نظر بنده با توجه به این که برای اکثر مردم تومان شناخته‌ترشده است پیشنهاد می‌شود معیار پول ملی کشور نیز تومان باشد تا محاسبات ساده‌تر و استفاده از آن آسانشود.

 در آخر هم حذف دلار از مبادلات داخلی و خارجی و انعقاد پیمان‌های پولی با کشورهای هدف، استقلال و اقتدار بانک مرکزی، مدیریت ارتباطات بانک مرکزی با دولت و سایر بانک‌ها به منظور جلوگیری از اضافه برداشت‌ها و منطقی سازی شعب بانک‌ها محورهای دیگر سخنان رئیس شورلی فقهی بانک مرکزی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha