کد خبر 205303
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

علیرضا علیا در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

کلاهبرداری به شیوه جذب اسپانسر بازیگر

کلاهبرداری به شیوه جذب اسپانسر بازیگر

بازیگر، مجری و گوینده رادیو و تلویزیون گفت: افراد هرگز مغفول اکاذیب و جذب اسپانسر بازیگر و بازیگر نقش اول در فضای مجازی نشوند، همانطور که می‌دانیم مجاز به معنای غیرواقعی است، در این فضا افراد شیاد با وعده های دروغ برای جذب بازیگر، جوانان را به دام می اندازند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، در چند سال اخیر کلمه اسپانسر بازیگر را زیاد شنیده ایم. دسته ای از افراد که برای نقش آفرینی در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی مبلغی را به تهیه کننده و عوامل سازنده فیلم پرداخت می‌کنند. در این راستا تبلیغات زیادی نیز در فضای مجازی شده است؛ حتی برخی به این تبلیغات توجه می‌کنند و بعدها پس از ضرر در مال‌ و اعتبارشان در جریان کلاهبرداری قرار می‌گیرند. افرادی که تنها پول حرف اول را برای بازیگر شدن به آن ها می‌زند و حرفه، هنر و دیگر موارد برایشان ارزشی ندارد. کسانی که در قالب تهیه کننده و سازنده فیلم نقاب دروغ بر صورتشان زده اند، شاید هم بهتر باشد اینگونه این افراد را تعریف کنیم نقش آفرینی عجیب در دامان هنر و سینما و زخم عمیق بر پیکره هنر فیلم سازی که تنها صعود یک آن و فرود فوری بازیگر نماها را در عرصه بازیگری در بر دارد. وقتی فردی تازه وارد، به عرصه بازیگری ورود پیدا می‌کند وقتی نتواند به زیبایی و درخور نقشش، نقش آفرینی کند نه تنها مخاطبان را کاهش می‌دهد بلکه به این صنعت نیز در چند جهت لطمه وارد می کند، از جمله عدم تولید فیلم با کیفیت، عدم اعتماد مخاطب به دیدن فیلم، بی اعتمادی به صنعت فیلم سازی و خدشه دار کردن هنر سریال و فیلم از جمله مواردی است که قابل کتمان نیست.

در این راستا علیرضا علیا بازیگر، مجری و گوینده رادیو و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما درباره ورود به حرفه بازیگری از طریق فضای مجازی گفت: افرادهرگز مغفول اکاذیب و جذب اسپانسر بازیگر و بازیگر نقش اول در فضای مجازی نشوند، همانطور که می‌دانیم مجاز به معنای غیرواقعی است، در این فضا افراد شیاد با وعده های دروغ برای جذب بازیگر، جوانان را به دام می اندازند.

وی افزود: اگر کارگردانی به بازیگر نیاز داشته باشد، اول اینکه طبق ضوابطی این وظیفه را معمولا به دستیارش محول می‌کند، همچنین معمولا بازیگرها  از طریق آموزشگاه ها و دانشگاه ها استعدادیابی می‌شوند.

علیرضا علیا با اشاره به جذب اسپانسر بازیگر گفت: متأسفانه افراد شیاد در چند سال اخیر زیاد شده اند و جوانان و کسانی که به این حرفه علاقمندند را با اغفال، به دفاتر کوچک موقتی شان می‌کشند و به همه نیز پیشنهاد نقش اول می دهند. نکته جالب اینجاست که خیلی اوقات شده این افراد می گویند: «ده روز آینده فیلم کلید می‌خورد»؛ در اینجا این نکته قابل توجه است که اگر پولی برای شروع کار نیست پس چگونه زمان کلید خوردن فیلم در زمان کوتاهی تعیین می‌شود؟ خوب است که جوانان هرگز از این موضوع غفلت نکنند.  

کلاهبرداری به شیوه عکس با افراد معروف

مجری و بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به کلاهبرداری برخی از افراد برای اغفال جوانان بیان کرد: افرادی هستند که با بازیگران و افراد مشهور در این حوزه عکس می‌گیرند؛ البته ممکن است دراین‌ میان این افراد، هنرور نیز باشند البته نگاه من جسارت به هنرور یا سیاهی لشکر نیست، ولی چون  پیش‌آمده است می‌گویم که برخی از این افراد با بازیگران عکس می‌گیرند و این عکس‌ها را تبدیل به پوستر می‌کنند.

وی افزود: با همین تصاویر در لوکیشن‌ها و مکان‌های مختلف، اظهار به همکاری‌شان در پروژه ها می‌کنند و یک جوان وقتی این تصاویر را می‌بیند همراه با تبلیغاتی که آن فرد برای انتخاب بازیگر نقش اول دارد برایش باورپذیرتر می‌شود.

کلاهبرداری به شیوه جذب اسپانسر بازیگر

بازیگر تنها پول می گیرد تا خدمات هنری ارائه دهد

علیا گفت:  هرکسی می‌تواند کنار بازیگران عکس بگیرد و این دلیل نمی‌شود که این فرد یک هنرمند حرفه‌ای است، البته ممکن است این فرد یک بازیگر باشد اما بازیگری که نقاب شیادی به صورتش زده است، بازیگر اسپانسر دروغ است ، در آموزشگاه‌هایی که تدریس می‌کنم به کرار شنیده ام که هنرجو می گوید، استاد، به ما نقش اول را پیشنهاد داده اند که به عنوان مثال پنجاه میلیون تومان بپردازیم تا نقش اول را بگیریم، همیشه در جواب به هنرجوها می‌گویم بازیگر تنها پول می‌گیرد تا خدمات هنری ارائه بدهد نه این‌که پول بدهد تا نقش بازی کند.

وی ادامه داد:  بازیگر هیچ‌وقت پول نمی‌پردازد آن فردی که پول می‌دهد و نقش اول سریال را بازی می کند، مانند کف نوشابه‌ای است که یک آن بالا می‌آید و با یک تلنگر پایین می‌رود، کسانی که به این شکل به این عرصه وارد می‌شوند مانند همان کف نوشابه پایین می روند، بازیگر باید زحمت بکشد و  با نقش آفرینی در تئاتر و سختی های راه این عرصه به یک بازیگر حرفه‌ای تبدیل شود.

علیا گفت: متأسفانه افراد شیاد با گرفتن پول، جوان‌هایی که به این عرصه علاقمندند را اغفال می‌کنند و بدون این‌که تشخیص بدهند چهره،صدا و استعداد فرد مناسب نقش اول است یا خیر از او به‌عنوان اسپانسر بازیگر در نقش اول استفاده می‌کنند و با وعده‌ های دروغ به آن ها قول می‌دهند.

تئاتر استارت شروع بازیگری در عرصه حرفه ایست

مجری و بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برای شروع بازیگری خوب است که افراد از تئاتر شروع کنند مانند بازیگران معروفی چون نوید محمدزاده، بهنام تشکر و غیره ؛ همانطور که هومن سیدی، نوید محمدزاده را در تئاتر کشف کرد.

وی افزود: حتی اگر فرد در بازیگری برای ایفای نقش، پولی پرداخت کند شاید بتواند به تعداد اندکی نقش بازی کند اما ازآن‌جا که در این صنعت دست بالای دست زیاد است، حذف می‌شود. افرادی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، سعید روستایی و دیگر افرادی که در کارشان بسیار موفق اند هیچ وقت خودشان را معرفی نمی کنند بلکه با آثاری که تولید کرده اند به مردم شناخته شده اند، اما آن فردی که در فضاهای مختلف اعم از مجازی یا تبلیغات می‌خواهد با معرفی خودش به دیگران تاکید کند که کارگردان، تهیه کننده، بازیگر و...است کارش غیر حرفه ای است. بازیگران با چهره، رفتار، صدا و نقش آفرینی‌شان به مردم نشان می دهند که چگونه هستند.

کلاهبرداری به شیوه جذب اسپانسر بازیگر

اسپانسر از بازیگر به شرکت تغییر می‌کند

علیا گفت: برخی پول کلانی به عنوان بازیگر نقش اول از افراد می‌گیرند و نقش کوچکی در سریال و فیلم به آن ها می‌دهند، زمانی که شخص اعتراض می‌کند که قرار بود نقش اول باشد به او با آوردن نام شرکتی که دروغ است می‌گویند شما اسپانسر اصلی نیستید بلکه فلان شرکت اسپانسر اصلی ساخت این فیلم است و از ما خواست تا برای نقش اول چهره شناخته شده، بیاوریم و برای اینکه مشکلی برایشان ایجاد نشود به او قول نقش اول فیلم و سریال پروژه بعدی شان را می‌دهند در این بین ممکن است سریال یا فیلمی ضعیف ساخته شود و یا شاید اصلا فیلمی به ظهور نرسد.

مجری و بازیگر سینما و تلویزیون افزود: خیلی از افرادی که دفتر می‌زنند و به اسم فیلم سازی جوانان را اغفال و تخلیه اقتصادی می‌کنند در آخر نیز هیچ فیلمی نمی‌سازند.

یک شبه نمی شود ره صد ساله را طی کرد

مجری و بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برای بازیگر شدن باید طعم سختی را چشید و بسیار تلاش و تمرین کرد، یک شبه نمی شود ره صد ساله را طی کرد، هر کسی یک تاریخ انقضایی دارد خوب است مانند استاد علی نصیریان، مرحوم استاد انتظامی، مرحوم استاد امین تارخ و مرحوم خسرو شکیبایی تاریخ انقضاء نداشته باشیم، این افراد تاریخ انقضا ندارند و هنوز که آثار آن‌ها را می‌بینیم متوجه می‌شویم، هنرمند واقعی این افراد هستند که با نقش آفرینیشان تاثیر زیادی بر روی مخاطب می گذارند. فردی که فقط صورت و ظاهر خود را به شکل عجیبی تغییر می‌دهد و یا صحبت‌های خاصی را برای جلب توجه ارائه می دهد، بازیگر نیست.

کلاهبرداری به شیوه جذب اسپانسر بازیگر

گفتنی است علیرضا علیا که در حال حاضر مجری و گوینده برنامه تلویزیونی تقویم تاریخ از شبکه اول سیما می‌باشد، در کارنامه کاری خودحرفه های بازیگری، اجرا و گویندگی را ثبت کرده است، وی  در سریال هایی چون تمام رخ، مستوران، از سرنوشت، سرجوخه، خانه امن، خانه دوست، روی خط زندگی، تبریز در مه، همه چیز آنجاست، دوردست ها، پلیس جوان و در  فیلم های سینمایی همچون سجاده آتش، آخرین شناسایی، دوشیزه و چندین اثر فاخر دیگر به ایفای نقش پرداخته است که این ها تنها بخشی از فعالیت‌های علیا می‌باشد.

خبرنگار: حدیث ورناصری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha