کد خبر 205130
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

نگاهی به کتاب «الی کوهن نفوذی و جاسوس اسرائیل» در برنامه چاپخانه

نگاهی به کتاب «الی کوهن نفوذی و جاسوس اسرائیل» در برنامه چاپخانه

کتاب «الی کوهن نفوذی و جاسوس اسراییل» و نمایشنامه «اقتباس نمایشی کمیک از لطایف ملانصرالدین» در «چاپخانه» یکشنبه ۲۱ خردادماه رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در برنامه این هفته ضمن گفتگو با نویسنده و مترجم این دو کتاب آثارشان معرفی می‌شود. در بخش نخست برنامه «محمدرسول تبیک» به عنوان کارشناس مجری برنامه با «سید مهدی سیدناصری» مترجم کتاب «الی کوهن نفوذی و جاسوس اسراییل» گفتگو می‌کند.

الی کوهن یک جاسوس اسرائیلی بود بیشتر معروفیت او به خاطر عملیاتش در سوریه است که توانست با نفوذ در دولت سوریه تا مشاور عالی وزیر دفاع نیز ترقی یابد در سوریه او در ظاهر از تندروترین، جدی ترین و پیشروترین افرادی بود که با اسرائیل مخالفت می ورزید. در نهایت هویت واقعی او آشکار شده و در سال ۱۹۶۵ میلادی اعدام شد. گفته می‌شود اطلاعات گردآوری شده توسط او نقش مهمی در پیروزی اسرائیل در جنگ شش روزه داشته است. کوهن در مجلس ملی سوریه با فریادهایش اسرائیل را به بدترین اقدامات متهم می‌کرد. دستور موساد به او این بود که تا می توانی علیه اسرائیل بگو و بنویس تا وانمود کنی دشمن شماره یک اسرائیل هستی.

در بخش دوم برنامه «مصطفی محمودی» کارشناس مجری برنامه با «هادی کیانی» نویسنده کتاب «اقتباس نمایشی کمیک از لطایف ملانصرالدین» گفتگو می‌کند. این مجموعه در سه بخش به رشته تحریر درآمده که بخش ابتدایی آن در رابطه با تعریف لطیفه، ساختار و چگونگی شکل‌گیری آن و تاریخچه لطیفه‌پردازی در ادبیات مکتوب ایران است. همچنین در مورد کاراکترهای لطیفه‌های ایرانی صحبت می‌شود و در نهایت به شخصیت ملانصرالدین می‌رسد و وجه تسمیه آن را توضیح داده و ابعاد مختلف شخصیتی او را بررسی می‌کند. فصل دوم آن نیز در خصوص شوخ طبعی و فصل محوری این مجموعه است که در آن تعریف طنز و جایگاه آن نسبت به فکاهه و هزل و ... و همچنین چگونگی ایجاد خنده بررسی می‌شود. ملوین هلیتزر در نظریه‌ای به طریقه پخت آثار کمدی و چگونگی خندیدن اشاره کرده و اینکه چه چیزی باید در هر اثری باشد تا ایجاد خنده کند. شش عنصر را در این نظریه عنوان می‌کند که اگر هر یک از این گزینه‌ها نباشد ما دچار مشکل می‌شویم. این نظریه در فصل بعدی کتاب روی لطیفه‌های ملانصرالدین بررسی و تحلیل شده است. هر یک از این شش عنصر را پایه‌ای برای اقتباس نمایشی در نظر می‌گیریم که اغراق و هیجان می‌تواند این شرایط را برای اقتباس ایجاد کند و به نظر من ترکیب دو نظریه شش عنصر کمدی ملوین هلیتزر و اقتباس لیندا هاچن می‌تواند یک اقتباس کمیک ایجاد کند.

برنامه«چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha