کد خبر 205011
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد:

تعداد مراکز رویش نوین مشهد تا پایان سال به ۱۰ مرکز افزایش خواهد یافت

تعداد مراکز رویش نوین مشهد تا پایان سال به ۱۰ مرکز افزایش خواهد یافت

 مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد گفت: تاکنون چهار مرکز رویش نوین فعال شده است و براساس تعهدی که دادیم تا انتهای سال تعداد مراکز را به ۱۰ مرکز خواهیم رساند.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ علی رضازاده امروز ۲۰ خردادماه، در نخستین هم‌آفرینی کارآفرینی که در مجتمع شریعتی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما موظف هستیم به ۵ محور عملیاتی  ورود پیدا کنیم. محور اول سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند که در مشهد به آن‌ها حاشیه شهر می‌گویند. متاسفانه ما به لحاظ وسعت و جمعیت بزرگترین حاشیه‌نشین را در کشور داریم که ۱۱ منطقه از ۱۳ منطقه ما را درگیر کرده است.

وی افزود: محور دوم بافت‌های فرسوده است که بافت‌های میانی حساب می‌شوند. به دلیل اینکه شهر به سمت پیری می‌رود این موضوع در اولویت قرار گرفته و نسبت به نوسازی و بهسازی این بافت‌ها ورود پیدا کردند. محور سوم بافت‌های تاریخی است که با کمک مالکان و سرمایه‌گذاران فرصتی را برای مالکان ایجاد می‌کنیم تا با تغییر کاربری و احیاء املاک به این حوزه ورود پیدا کنند. کارهای بسیار زیادی در این حوزه انجام شده که به کسب‌وکار کمک می‌کند. محور چهارم بافت‌های الحاقی است یعنی تمام روستاهایی که در طرح تفصیلی به شهر الحاق می‌شوند.

رضازاده گفت: با توجه به اینکه بهسازی و نوسازی در دستور کار ما قرار دارد، در بخش‌هایی باید همراهی مردم را داشته باشیم. اولویت اول مردمی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند معیشت است و تا این مسئله حل نشود، به بقیه موارد ورود پیدا نمی‌کنند. اگر بخواهیم همراهی مردم را داشته باشیم، باید شغلی ایجاد کنیم تا بتوانند با کسب درآمد اولویت اول را حل کنند و بعد به اولویت‌هایی که ما تعیین می‌کنیم ورود پیدا کنند.

مدیرعامل سازمان باز آفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد بیان کرد: این جزو وظایف شهرداری نیست که در زمینه اشتغال ورود پیدا کند اما به دلیل اینکه مردم حقی به گردن ما دارند و می‌خواهیم همکاری بیشتری با ما داشته باشند، ورود پیدا کردیم. ما در شهرداری ظرفیت‌هایی داریم که می‌تواند کمک اشتغال مردم باشد، به همین دلیل بررسی اولیه انجام دادیم و از ظرفیت‌هایی که درون شبکه سازمان بود استفاده کردیم. ساختمان‌هایی در شهر وجود دارد که بلااستفاده مانده و می‌تواند به این موضوع کمک کند. این امر باعث شد به ایده مراکز رویش برسیم و بعد جهاد دانشگاهی در کنار ما به صورت پرتوان و جدی وارد شد تا این مراکز بهتر ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: اولین مرکز به نام مرکز امام علی(ع) یا مرکز رویش نوین یک را با پیشران‌های تولید رقم زدیم. زمانی که ثمرات این اتفاق دیده شد، موجب شد توجهات نسبت به این موضوع جلب شود و توانستیم موافقت مدیریت شهری را جلب کنیم. در کنار این دولت را نیز درگیر کردیم. تاکنون چهار مرکز فعال شده است. تا پایان شهریورماه چهار مرکز دیگر نیز اضافه خواهد شد و براساس تعهدی که دادیم تا انتهای سال تعداد مراکز را به ۱۰ مرکز خواهیم رساند. این مراکز با ظرفیت مدیریت شهری انجام شده است.

رضازاده اضافه کرد: دولت نیز ساخت دو مرکز را برای بودجه امسال پیش‌بینی کرده که در دستور کار قرار دادیم. تا دو سال آینده این مراکز هم افتتاح خواهند شد. موافقت چهار مرکز دیگر را برای سال آینده دریافت کردیم و تلاش می‌کنیم آنها را دو ساله وارد چرخه کنیم. در هر مرکز به صورت استاندارد بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ شغل محقق می‌شود. سازمان بازآفرینی تاکنون بیش از ۱۷۰۰ شغل ایجاد کرده که همه مربوط به مراکز رویش نیست، بلکه از پتانسیل‌های دیگری نیز استفاده شده است.

یکی از علل پیشرفت‌های چین، مشاغل خرد خانگی است

در ادامه فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: در این دوره شورا ما توجه جدی به بازآفرینی، اشتغال و کارآفرینی داریم و تلاش می‌کنیم تا اقدامات خوبی را در این زمینه به صورت ویژه انجام دهیم.

وی افزود: اساس این اقدامات توسط سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد است. شورا وظیفه سیاست‌گذاری دارد و شهرداری مجری برنامه‌های مصوب شوراست. ما مصوبه‌ای برای حمایت، توانمندسازی و توسعه اشتغال و کارآفرینی داشتیم. یکی از دغدغه‌های اصلی ما کارآفرینی و اشتغال بود، بنابراین مصوبه‌ای داشتیم تا از ظرفیت‌های بلااستفاده‌ای که در مجموعه شهرداری وجود دارد برای مراکز کارآفرینی استفاده شود.

سلیمی ادامه داد: در مرکز رویش نوین که در محله نوده افتتاح شد، تنها دغدغه فعالان این مرکز این نیست که مکان اختصاص داده شود، بلکه آنها می‌خواهند که بتوانند از ظرفیت‌های دیگر شهرداری در فروش، توسعه و آموزش استفاده کنند. سازمان بازآفرینی در کنار اقدامات خوبی که برای ایجاد این مراکز انجام داده باید این اقدامات را تسریع کند.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در مشهد گروه‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که باید در یک شورا یا گروه جمع شوند تا از موازی‌کاری جلوگیری شود. ما در شورا نیز در این زمینه کمک خواهیم کرد. کارآفرینان باید مأمنی داشته باشند که حمایت شوند.

وی با بیان اینکه یکی از علل پیشرفت‌های چین، حوزه مشاغل خرد خانگی است، عنوان کرد: شهرداری و شورای شهر باید در کنار دستگاه‌های متولی قرار گیرد و در این زمینه فعالیت کند. این برنامه‌ها فتح بابی برای اجرای برنامه‌های قوی‌تر در این حوزه خواهد بود.

سلیمی بیان کرد: در حوزه زن سرپرست خانوار و گروه‌های خاص، مشاغل خرد خانگی می‌تواند محیط امنی را فراهم‌ کند، ما نیز در شورا حمایت می‌کنیم. سازمان بازآفرینی باید بررسی کند که در حوزه اشتغال و کارآفرینی از کجا می‌تواند شروع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha