کد خبر 204939
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

شروع رسمی نقل و انتقالات فوتبال ایران/ بازار تابستانی را چه کسی می‌برد؟

شروع رسمی نقل و انتقالات فوتبال ایران/ بازار تابستانی را چه کسی می‌برد؟

نقل و انتقالات تابستانی فوتبال ایران از امروز رسماً آغاز شد و باشگاه‌ها اجازه ثبت قرارداد با بازیکنان جدید را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ طبق اعلام رسمی سازمان لیگ برتر  فوتبال ایران، از امروز 20 خردادماه زمان رسمی نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر شروع شده و این پنجره نقل و انتقالاتی تا روز 22 شهریور ماه ادامه خواهد داشت و در این فاصله زمانی باشگاه‌های لیگ برتری اجازه امضای قرارداد رسمی با بازیکنان و مربیان مد نظر خودشان را دارند و تغییراتی که قصد دارند برای فصل جدید در مجموعه خود اعمال کنند را می‌توانند شکل دهند.

طبق قوانین جدید نقل و انتقالات و البته برخی از قوانینی که تا پیش از این اجرایی شده بود و هنوز تغییری نکرده است، هر تیم لیگ برتری قادر به جذب 10 بازیکن لیگ برتری سهمیه بزرگسال خواهد بود و سهمیه جذب بازیکن خارجی هم در این فصل از رقابت‌ها از 3 بازیکن بین المللی + یک بازیکن آسیایی به 6 بازیکن بین المللی + یک بازیکن آسیایی افزایش پیدا کرده است. یعنی با یک حساب سرانگشتی هر باشگاهی قادر است 18 بازیکن داخلی و خارجی در رده بزرگسالان به خدمت بگیرد.

همچنین هر باشگاهی می‌تواند 9 بازیکن زیر 23 سال و 4 بازیکن در رده سنی بین 23 تا 25 سال در فهرست خودش داشته باشد و این موضوع در راستای فضا دادن به بازیکنان رده سنی جوان صورت گرفته است. در کنار این موارد، باشگاه‌ها می‌توانند 15 بازیکن امید و 15 بازیکن جوانان را در لیگ برتر و لیگ دسته اول جذب کنند و اکثریت تیم‌ها هم نتوانستند در فصول گذشته از این ظرفیت خود استفاده کنند؛ اما باید باشگاه مدنظرشان بود که در چند جبهه باید به میدان بروند.

یکی از قوانینی که امسال وضع شده است مربوط به سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری است، سقفی روی مبلغ 250 میلیارد تومان بسته شده است و البته تبصره‌هایی دارد که می‌تواند آن را تا حد زیادی افزایش دهد. برای مثال تیم‌های رتبه‌های اول تا چهارم لیگ برتر و تیم‌هایی که موفق به کسب سهمیه آسیایی شدند می‌توانند تا 50 میلیارد تومان مازاد بر این رقم هزینه کنند که با این تبصره سقف بودجه تا 300 میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این کسب مجوز حرفه‌ای AFC معادل 25 میلیارد تومان به این سقف افزوده و آن را تا 325 میلیون بالا می‌برد. باشگاه‌هایی که مجوز AFC را دریافت نمی‌کنند، اگر در کسب مجوز ملی موفق عمل کنند 10 میلیارد تومان سقف بودجه مازاد خواهند داشت. در کنار همه موارد بالا 50 درصد سود حاصله از  فروش بازیکنان هم می‌تواند به سقف بودجه اضافه شود.

مورد دیگری که باشگاه‌ها از این فصل ملزم به رعایت آن هستند، عدم اجازه عقد قرارداد قرضی با بازیکنان داخلی است. یعنی بازیکنانی نظیر محمد محبی، مهدی قایدی و... باید برای ماندن در لیگ ایران با باشگاه مد نظر خود قرارداد دائمی امضا کرده و باشگاه استقلال اگر مایل به حفظ این نفرات است، آنها را باید به صورت دائمی به خدمت بگیرد. از همین رو باشگاه سپاهان روز گذشته با پیام نیازمند، گلر ملی‌پوش خودش که تحت قرارداد دائمی باشگاه پروتیموننزه پرتغال بود را به صورت دائمی و به مدت 2 فصل دیگر به خدمت گرفت.

یک بند دیگر که از امسال به قوانین امضای قراردادهای لیگ برتر اضافه شده است، سقف آپشن قراردادهاست. تا پیش از این برای دور زدن قوانینی که محدودیت در پرداخت بازیکنان ایجاد کرده بود، باشگاه‌ها به قراردادهای این نفرات آپشن اضافه می‌کردند و این آپشن‌ها بعضا معادل کل رقم قرارداد او بود ولی حالا طبق قوانین جدید آپشن قراردادها نمی‌تواند بیشتر از 20 درصد مبلغ کل قرارداد باشد.

و قانون دیگری که در پایان باید به آن توجه شود ممنوعیت عقد قرارداد ریالی با تمام بازیکنان و اعضای کادرفنی است. تا پیش از این عقد قرارداد ارزی با بازیکنان داخلی ممنوع بود ولی بازیکنان و مربیان خارجی قرارداد ارزی امضا می‌کنند و همین موضوع با توجه به افزایش بی رویه قیمت ارز، زیان مالی سنگینی روی دست باشگاه‌ها گذاشت و قانون جدید مانع این موضوع می‌شود ولی از سوی دیگر به سختی قابل تصور است که بازیکنان و مربیان خارجی حاضر شوند با باشگاه‌های ایرانی قرارداد ریالی امضا کنند و این موضوع احتمالاً منجر به فراری داده شدن تعداد زیادی از این نفرات خواهد شد و اگرچه سازمان لیگ با اضافه کردن سهمیه جذب بازیکنان خارجی سعی کرده دست باشگاه‌ها را در ورود بازیکن و مربی بین المللی باز بگذارد ولی این قانون جدید خودش تبدیل به مانعی برای این موضوع شده است.

طبق اعلام سازمان لیگ، زمان شروع دوباره مسابقات لیگ برتر 6 تا 8 هفته پس از پایان لیگ قبلی خواهد بود و با توجه به اینکه لیگ بیست و دوم 28 اردیبهشت به پایان رسید، باید منتظر شروع فصل جدید مسابقات از مردادماه سال جاری باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha