کد خبر 204878
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

نمایش پول و قدرت در فوتبال سعودی

نمایش پول و قدرت در فوتبال سعودی

فوتبال عربستان با جذب ستاره‌های مطرح فوتبال دنیا اهدافی غیر فنی و غیر ورزشی را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ چند ماه پس از پیوستن غیر منتظره کریستیانو رونالدو، ستاره دنیای فوتبال به النصر عربستان، به تازگی شاهد پیوستن دومین ستاره اسم و رسم دار بین المللی به لیگ فوتبال این کشور و به تیم الاتحاد بودیم. 

کریم بن‌زما، ستاره فرانسوی و ۳۵ ساله رئال مادرید و دارنده توپ طلای سال گذشته، اکنون باید خودش را آماده حضور در فصل جدید لیگ عربستان کند. 

کهکشانی‌ها قصد داشتند برای یک فصل دیگر کریم بنزمای ۳۵ ساله اما آماده را در مادرید نگاه دارند اما مبلغ قرارداد باشگاه عربستانی آنچنان وسوسه انگیز بود که کمتر کسی توان مقاومت در برابر آن را داشت.

بن‌زما پس از امضای قرارداد با الاتحاد به رسانه های اسپانیایی گفت: خواست او این بود که با رئال مادرید بازنشسته شود اما زندگی تصمیم دیگری برای او گرفته بود. 

دستمزد سالانه این بازیکن ۳۵ ساله، ۱۰۰ میلیون یورو است. مبلغی که تنها در لیگ بسکتبال حرفه ای ایالات متحده به ستاره های ان بی ای پرداخت می شود.

کریم بنزما، زاده شهر لیون فرانسه در ۱۴ سال حضور در کنار کهکشانی ها ۵ بار فاتح لیگ قهرمانان شد و ۲۵ بار جام حذفی و لالیگا را بالای سر برد.

فوتبال به عنوان یکی از محبوب‌ترین عناصر اجتماعی جهان در صده اخیر و توجه بی حد و حصری که به آن در سراسر دنیا می‌شود بیشتر از یک رشته ورزشی تبدیل به یک دستگاه تبلیغاتی شده که دولت‌ها، بنگاه‌های تجاری، برندها و هولدیتگ‌های اقتصادی از آن برای معرفی و عرضه چیزی که قصد نمایش آن را دارند استفاده می‌کنند و بعد فنی و ورزشی این رشته محبوب در خیلی از نقاط دنیا زیر سوال رفته است. 

اقدامی هم که عربستان صعودی در رشته فوتبال مشغول به انجام آن است نه توجیه اقتصادی دارد و نه توجیه فنی و ورزشی. جذب‌ دو ستاره مطرح و اسم و رسم دار فوتبال دنیا در ۳۵ و ۳۸ سالگی که سن بازنشستگی آنها محسوب می‌شود با اعطای دستمزدی به آنها چند برابر بالاتر از اوج فوتبالشان تنها جنبه تبلیغاتی دارد و با هیچ منطق دیگری نمی‌توان آن را توجیه کرد. 

عربستان سعودی اعتراف می کند که قطر در زمینه بسط سیاست های خود از طریق استراتژی ورزشی راه درستی را در پیش گرفته است و این کشور می خواهد چنین سیاست هایی را دنبال کند.

ونسان شادل، بنیانگذار مرکز نظارت ورزش و تجارت در فرانسه می گوید: عربستان ۳۵ میلیون نفری یک دهه پیش تنها روی استراتژی نفتی هدایت می شد اما استراتژی های متفاوت قطر و امارات که ۲.۶ و ۹ میلیون نفر جمعیت دارند سعودیها را بیدار کرد. عربستان که ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع از ایران بزرگتر است نمی توانست قبول کند که کشورهای کوچکی چون امارات و قطر در اغلب زمینه ها از این کشور پیشی بگیرند. انگار که فرانسه از لوکزامبورگ و لیختن اشتاین شکست بخورد.

در راستای گسترش سیاست‌های فوتبالی، عربستان در سال ۲۰۲۱ موفق شد باشگاه محبوب لیگ برتر انگلستان، نیوکاسل را بخرد. باشگاهی که تا پیش از مالکیت عربستان در خطر سقوط به لیگ پایین تر بود و با سرمایه گذاری این کشور در سال جاری میلادی در لیگ برتر چهارم شد و به لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد. نیوکاسلی های سفید و سیاه پوش، حتی پذیرفته اند که لباس دوم باشگاهشان همچون تیم ملی و پرچم عربستان، سفید و سبز باشد.

باتیست گوگن در این رابطه می گوید: شاید شوکه‌کننده باشد، اما پیشنهاد این دستمزدها به رونالدو یا بنزما برای سعودی‌ها آنچنان عجیب نیست. چرا که هر کدام از این بازیکنان می توانند بیش از ۱۰۰ میلیون یورو تبلیغات جانبی و صدها هزار میلیون دلار تبلیغات معنوی داشته باشند. تبلیغاتی که برخلاف این بازیکنان که حداکثر پنج سال دیگر توان حضور در لیگ حرفه ای را خواهند داشت برای این کشور ماندگار خواهد بود.

حالا پس از النصر و الاتحاد به نظر می‌رسد دیگر قطب فوتبال عربستان یعنی الهلال هم برای عقب نماندن از این قافله هرچه سریعتر سعی در جذب یک ستاره نامی فوتبال دنیا داشته باشد. تلاشی که پیشتر در جذب لیونل مسی به کار گرفته شد ولی حالا این پروژه تقریباً شکست خورده و آبی‌های فوتبال عربستان باید دست روی گزینه دیگری بگذارند تا از دو تیم مطرح دیگر لیگ فوتبال این کشور عقب نمانند. 

به نظر می‌رسد این پایان کار نباشد و اتفاقا شروع فصل جدیدی در فوتبال عربستان است. کریستیانو رونالدو اخیراً در واکنش به پیوستن بن‌زما به فوتبال عربستان عنوان کرد خودش باز کننده مسیری بوده که حتم داشته توسط سایر ستاره‌های مطرح فوتبال دنیا دنبال می‌شود و خودش پیش‌بینی کرده طی ۲ فصل آینده به قدری ستاره بزرگ در فوتبال عربستان دیده شود که این لیگ را به یکی از مهم‌ترین لیگ‌های فوتبال دنیا بدل کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد در تفکر استراتژیست‌های عربستانی که فوتبال این کشور را به نقطه کنونی رسانده است هم باشد. 

چیزی که شاهد شکل گیری و گسترش آن هستیم، به نوعی نمایش پول و قدرت در عربستان است که قصد دارد آن را با زبان فوتبال به دنیا معرفی کند و ظاهراً تا امروز موفق هم بوده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha