کد خبر 204838
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

بانک کشاورزی خراسان‌شمالی هشت هزار میلیارد ریال از کشاورزان طلب دارد

بانک کشاورزی خراسان‌شمالی هشت هزار میلیارد ریال از کشاورزان طلب دارد

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: هم اکنون این بانک، هشت هزار میلیارد ریال از کشاورزان و بهره برداران استان طلب دارد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ سیدمحمود سید الحسینی رور پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان‌شمالی اظهار کرد: میزان مطالبات این بانک از کشاورزان استان سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود که به حدود ۲ برابر در سالجاری افزایش یافت.

به گفته وی؛ براساس قانون بند د تبصره ۱۶، دولت تکلیف دارد مطالبات افرادی که از سال ۹۵ تا پایان ۱۴۰۲ تسهیلات گرفته اند را با ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تمدید کند که معمولا وام گیرندگان اطلاعی از اینکه آیا مشمول این طرح می شوند، ندارند و به همین دلیل مطالبات خود را پرداخت نمی کنند.

سید الحسینی گفت: بخش کشاورزی هر سال از ناحیه حوادث مختلف از جمله خشکسالی، سرمازدگی، بارش باران و جاری شدن سیل خسارات زیادی می بیند و این قشر را با مشکلات مالی مواجه می کند.

وی به اشاره به افزایش نسب مصارف به منابع بانک کشاورزی خراسان شمالی، گفت: مصارف استان سال گذشته در این بانک ۵۶ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال بوده در حالی که حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال منابع داشته است.

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی افزود: بانک کشاورزی برای تامین منابع به اجبار از سایر بانک ها در استان های دیگر و همچنین بانک مرکزی منابع قرض می گیرد که در این خصوص کارمزد ۱۷ درصد و گاهی اوقات ۳۴ درصد نیز پرداخت می کند.

وی با اشاره به افزایش ۲ برابر پرداخت تسهیلات در سال گذشته، خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱، ۳۸ هزار و ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان و بهره برداران استان پرداخت کرد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر افزایش داشته است.

سید الحسینی یادآور شد: از مجموع این میزان ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی است که به حدود ۱۰ هزار نفر کشاورز پرداخت شده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha