کد خبر 204833
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

شهید شیرازی مجاهد صحنه‌های مختلف انقلاب

شهید شیرازی مجاهد صحنه‌های مختلف انقلاب

شهید حجت الاسلام عباس شیرازی از جمله افراد تاثیرگذار شکل گیری انقلاب بود و پس از آن نیز مسئولیت تبلیغات جبهه و جنگ و ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ سردار شهید حجت الاسلام عباس شیرازی در سال ۱۳۲۳ در روستای «گلناباد» از توابع «رفسنجان» دیده به جهان گشود. پدرش اسدالله در ابتدا کشاورز بود و سال ها بعد مباشر روستای کشکوئیه شد.

عباس اولین فرزند خانواده بود، وقتی شش سال داشت خانواده اش از آنجا که در محل سکونتشان مدرسه ای نبود، برای تحصیلات او به روستای کشکوئیه مهاجرت کردند.

پدرش از همان دوران ابتدایی او فعالیت های مذهبی و اجتماعی خود را آغاز کرده بود و منزلش محل رفت و آمد علما و بزرگان بود. افرادی همچون آیت‌الله جنتی، آیت‌الله خزعلی، آقای فاضل هرندی و برخی دیگر از بزرگان با پدرش رفت و آمد می‌کردند و ارتباط داشتند.

وی تا کلاس چهارم در روستای کشکوئیه تحصیل کرد و برای ادامه تحصیل به رفسنجان که منزل پدربزرگش نیز آنجا بود راهی شد، سه سال در رفسنجان به تحصیلات خود ادامه داد و تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به دروس حوزوی بپردازد برای همین به قم مهاجرت کرد و در مدرسه«حجتیه» و پس از آن در مدرسه «خان» تحصیل کرد.

وی که هوش و ذکاوت بالایی داشت توانست در دروس خارج فقه تحصیل کند. شهید شیرازی زیر نظر استادان و روحانیان بزرگی درس خواند و این امر موجب شد که جایگاه ویژه ای در میان بزرگان حوزه پیدا کند و بتواند در کنار تحصیل تدریس کند.

قیام 15 خرداد / پیش از پیروزی انقلاب

با وقوع قیام 15 خرداد شهید شیرازی در روند نهضت امام خمینی (ره) قرار گرفت و در حمایت از امام سخنرانی‌های پرشوری کرد و علاوه کارهای شفاهی وارد عرصه های دیگر تبلیغ مانند نوشتن مطالب روشنگرانه و تکثیر و انتشار سخنان و اخبار امام خمینی (ره) در میان مردم شد.

این نقطه آغاز مجاهدت های این شهید والامقام بود، با تبعید امام خمینی (ره) در سال 1342 شهید شیرازی در کنار آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی، شهید باهنر و سایر چهره‌های تأثیرگذار نهضت، همچنان به فعالیت‌های مبارزاتی خود ادامه داد، البته از گزند رژیم پهلوی در امان نماند و پس از چندبار گریز، سرانجام سال ۱۳۵۶ در یکی از مساجد شهر کرج اسیر نیروهای ساواک شد و به زندان افتاد و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در اسارت طاغوت بود.

شهید شیرازی مجاهد صحنه‌های مختلف انقلاب بود

 پیروزی انقلاب

با پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های شهید شیرازی چند برابر شد و از تلاش دست نکشید و همین مجاهدت هایش سبب شد که حضرت امام خمینی (ره) در همان ماه‌های نخست پیروزی انقلاب، وی را برای دعوت مردم به اتحاد و همدلی به شهرهای مختلف بفرستند.
زمانی نگذشت که جنگ عراق علیه ایران شکل گرفت و این دیگر صحنه حضور شهید در این اتفاق بود؛ وی با وجود اینکه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود، مسئولیت تبلیغات جبهه و جنگ را نیز عهده دار شد وی تا لحظه های آخر زندگی اش به صورت مکرر به جبهه های جنگ سرکشی می کرد که در نهایت در یکی از ماموریت هایی که در تاریخ 18 خرداد سال 1364 داشت در حوالی دزفول بر اثر سانحه رانندگی به شهادت تا واپسین روزهای زندگی جهادی خود، به‌صورت مکرر به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل سرکشی می‌کرد که در یکی از این ماموریت‌ها در ۱۸ خرداد سال ۱۳۶۴ در حوالی شهر «دزفول» بر اثر سانحه رانندگی به شهادت رسید و مزد سال‌ها مجاهدت خود را از خداوند متعال گرفت.

به گفته برادر این شهید حادثه رانندگی ساختگی و توسط عوامل مزدور و منافقین طراحی شده بود که شهید شیرازی ناجوانمردانه و مظلومانه در این حادثه به شهادت می رسد.

 مجاهد شجاع و شور آفرین در دفاع مقدس 

به گفته سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همت، اراده، پشتکار، جدیت و نگاه انقلابی و غیر محافظه کارانه از روحانی مومن و ولایی شهید حجت الاسلام و المسلمین شهید شیخ عباس شیرازی، شخصیتی نافذ و تاثیرگذار در سنگر ها و جبهه های دفاع مقدس ملت ایران برابر جنگ تحمیلی استکبار جهانی و رژیم بعثی عراق ساخته بود که بسیار مورد اقبال و توجه رزمندگان اسلام قرار داشت. آن روحانی مخلص و ساده زیست که با حضور در نهضت امام و مبارزه با رژیم ستمشاهی، درک عمیق خود از مقوله تبلیغات و نحوه تعامل و ارتباط مثبت و اعتماد برانگیز با افکار عمومی و جامعه را به صحنه آورده بود، پس از پیروزی انقلاب مسئولیت خطیر قائم مقامی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان قطب تبلیغی ترویجی جبهه انقلاب، در سال‌های اولیه استقرار جمهوری اسلامی ایران تا هنگام شهادت را عهده دار شد که منشأ خدمات ماندگاری در این عرصه بود.

شهید شیرازی مجاهد صحنه‌های مختلف انقلاب بود

وی قابلیت ها، توانمندی ها و شایستگی های بروز یافته در شخصیت شهید شیرازی را از عوامل انتصاب او به مسئولیت تبلیغات جبهه و جنگ دانست و گفت: شهید شیرازی در طول جنگ تحمیلی با نقش آفرینی های درخشان و تاثیرگذار خود در سنگر تبلیغات جبهه و جنگ همواره در تعامل با آحاد فرماندهان و  همنشینی و خدمت رسانی به رزمندگان اسلام به ویژه جوانان رزمنده بود به گونه‌ای که در بین آن‌ها جایگاه معتبر و مورد احترامی داشت‌.

سردار شریف ادامه داد: سه عنصر ایمان، اخلاص و صداقت از شهید شیرازی یک مجاهد شجاع و شور آفرین در دفاع مقدس ساخته بود که محصول زیست انقلابی و  معنوی او در مکتب انقلاب و امام خمینی ( ره) و روحیه مردمی و خدمت‌رسانی صادقانه و بی منت به کشور محسوب می‌شد.

پیام دفتر امام خمینی در پی شهادت حجت الاسلام شیرازی

بسمه تعالی

انّا لله و انّا الیه راجعون

ضایعه اسفناک رحلت فاضل مجاهد و عالم مبارز، حجت الاسلام آقای حاج شیخ عباس شیرازی رحمت الله علیه که در راه مقدس جبهه‌های جنگ و تبلیغ احکام اسلام به لقاء خدا پیوست، موجب تأثر حضرت امام خمینی مدّ ظلّه العالی شد.

بدین وسیله مراتب تسیلت معظم له را به خانواده محترم ایشان و به ملت ایران ابلاغ و از خداوند متعال برایشان صبر و اجر مسئلت می‌داریم.

دفتر امام خمینی.

شهید شیخ عباس شیرازی از نگاه مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در پی شهادت حجت‌الاسلام شیخ عباس شیرازی، در پیامی فرمودند: « شهادت حاج شیخ عباس شیرازی (رحمه‌الله علیه) بی‌شک ضایعه و مصیبتی است که به آسانی جبران نخواهد شد. این روحانی عزیز و با اخلاص سال‌ها از عمر خود را در خدمتی صادقانه و ارجمند به انقلاب اسلامی گذرانید و منشأ خدماتی بزرگ و فراموش نشدنی گردید؛ و سرانجام در حین تلاش مقدسش برای ایفای یکی از مهم‌ترین تکالیف انقلابی به لقاء‌الله پیوست و عرصه کارزار با دشمنان اسلام را به خون خود رنگین ساخت. رحمت و نور بر روان آن عزیز که زندگی و مرگش در حال انجام وظیفه بود. اینجانب این فقدان افتخارآمیز و غم‌انگیز را به پدر و خانواده‌ی گرامیش و نیز به همکاران محترمش در سازمان تبلیغات اسلامی تبریک و تسلیت می‌گویم و علو درجاتش را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم».

معرفی کتاب زندگینامه شهید شیرازی 

 کتاب «شهید شیخ عباس شیرازی» به قلم عزت‌الله الوندی با هدف آشنایی بیشتر نسل جوان و نوجوان از زندگی فرمانده تبلیغات جبهه و جنگ نوشته شده است، این کتاب زندگینامه داستانی فرمانده از تولد تا شهادت است.

در قسمتی از کتاب آمده است: «شیخ عباس گفت: یکی دیگر از خاطرات مال ماه رمضان است. آمدند و گفتند تعطیل کنید این بساط سخنرانی را. گفتم کار من تبلیغ است. من غیر این کار دیگری ندارم. بعد از کلی چانه‌زنی گفتند تبلیغ کنید، اما بی سرو صدا و دردسر. حرف از شاه و خمینی و این جور موضوعات موقوف. تا شب بیست و سوم دندان روی جگر گذاشتم و اشاره ای به قیام پانزده خرداد و رهبری امام خمینی نکردم اما آن شب طاقتم تمام شد. جوش آوردم و از ظلم و ستم خاندان پهلوی حرف زدم. در مجلس غوغایی به پا شد...».

همچنین کتاب سردار خطیب که ناشر این کتاب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌باشد به سیر زندگی شهید حجت الاسلام شیخ عباس شیرازی پرداخته است.

گفتنی است پیکر مطهر شهید حجت الاسلام شیخ عباس شیرازی در رواق طباطبایی حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) آرمیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha