کد خبر 204713
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ارائه خدمات به خودروهای دست دوم خارجی در هاله‌ای از ابهام

ارائه خدمات به خودروهای دست دوم خارجی در هاله‌ای از ابهام

در ماه جاری، رئیس مجلس، اعلام کرد با وجود اینکه دولت لایحه دو فوریتی را در خصوص واردات خودروهای دست دوم به مجلس داده است، از نظر مجلس دولت می‌تواند واردات خودروهای دست‌دوم را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ در ماه جاری «قالیباف»، رئیس مجلس، اعلام کرد با وجود اینکه دولت لایحه دو فوریتی را در خصوص واردات خودروهای دست دوم به مجلس داده است، از نظر مجلس دولت می‌تواند همین الان واردات خودروی دست‌دوم را آغاز کند.

«علی بهادری جهرمی»، سخنگوی دولت نیز 10 خرداد 1402؛ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات رئیس مجلس در زمینه این‌که «منعی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد و دولت می‌تواند این کار را انجام دهد و این‌که چرا تاکنون چنین اقدامی رخ نداده، اظهار کرد: دولت از این امر بسیار استقبال می‌کند چرا که سال گذشته دولت آیین‌نامه‌ای تصویب کرد که در مرحله اول بتوانیم واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را داشته باشیم اما در ۲۴ اسفند رییس مجلس این آیین‌نامه را مغایر با قانون واردات خودرو تشخیص داد و الان استقبال می‌کنیم که بررسی نهایی به موافقت با دیدگاه دولت منجر شده است.

وی افزوده بود که منتظریم به صورت مکتوب این نظر رئیس مجلس به دولت ابلاغ شود. در مرحله اول خودروهای کارکرده را وارد سرزمین اصلی می‌کنیم و همین رویه را برای سایر خودروها نیز آمادگی داریم که اجرا کنیم.

بهادری جهرمی یادآور شده بود که رئیس مجلس در نامه ۲۴ اسفند اعلام کرده بود هرگونه واردات خودرو باید با رعایت همه مفاد قانون واردات خودرو همراه باشد. در آن قانون آمده که انتقال فناوری انجام شود که طبیعتاً در واردات خودروی دست‌دوم چنین امری محقق نمی‌شود.

به گفته سخنگوی دولت؛ یا اینکه در آن قانون گفته شده صلاحیت فنی و حرفه‌ای واردکننده احراز شود در حالی که واردات خودروی دست‌دوم به صورت فردی قرار است انجام شود، یعنی هر شهروندی در چارچوبی که مقرر است خودرو وارد کند. در این زمینه دیگر احراز صلاحیت فنی و حرفه‌ای نداریم که کسی بیاید و خط تولید راه‌اندازی کند.

وی در ادامه تصریح کرده بود طبیعتاً باید بپذیرند که ما آن قواعد را در زمینه واردات خودروی دست‌ دوم اجرا نکنیم و منتظریم که این موافقت رییس مجلس به صورت مکتوب اعلام شود که دولت هم از این امر استقبال فراوانی می‌کند و به محض اینکه این اتفاق رخ دهد آیین‌نامه ما خود به خود لازم الاتباع می‌شود. همان لایحه‌ای که در این زمینه به مجلس داده‌ایم را هم به دولت خواهیم آورد و تصویب می‌کنیم.

بهادری جهرمی گفت: واردات خودروی دست‌ دوم از سوی شهروندان قواعدی دارد که تفصیل دارد. باید ثبت سفارش شود، تامین منابع ارزی شفاف و مشخص باشد، استانداردهای کلی رعایت شود و اموری دیگر هم مورد توجه باشد و اینگونه نیست که واردات رها باشد.

وی از استقبال دولت نسبت به اظهارات رئیس مجلس در زمینه این‌که منعی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد، خبر داده و گفته بود که در مرحله اول، خودروهای کارکرده مناطق آزاد وارد کشور می‌شود.

ارائه خدمات به خودروهای دست دوم خارجی در هاله‌ای از ابهام

در ادامه «نعمت بخش» دبیر انجمن خودرو سازان ایران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با تاکید بر اینکه ما به عنوان انجمن خودرو سازان هیچ مشکلی با واردات خودرو نداریم، بیان کرد: به عنوان متولی خودروسازان، واردات خودروهای دست دوم را به صلاح کشور نمی‌دانیم.

نعمت بخش در ادامه بیان کرد: شنیده شده است که واردات بدون خدمات پس از فروش خودروهای خارجی، در مجلس تصویب شده، که اگر این خبر تحقق داشته باشد، یک فاجعه برای اقتصاد کشور به شمار رفته و ایران را به گورستان خودروهای فرسوده تبدیل خواهد کرد.

در همین خصوص حیات به نقل از منبع موثق، احتمال تصویب خودروهای دست دوم خارجی بدون خدمات را رد کرده و تاکید کرد: باید منتظر تصمیم گیری نهایی مجلس شورای اسلامی در این خصوص باشیم، چرا که قطعا دولت به دنبال ایجاد مشکل در این خصوص برای مردم نبوده و به دنبال ایجاد شرایطی است تا مردم بتوانند خودرویی را که در حال حاضر مبلغ آن 8 میلیارد است، با قیمت کمتری استفاده کنند.

در پایان این منبع موثق با تاکید بر اینکه عمر این خودروها زیر 5 سال خواهد بود، بیان کرد: از آنجایی که خودروهای خارجی میانگین در 20 سالگی فرسوده می شوند، 5 سال کارکرد برای خودروهای خارجی دست دو، عمر زیادی به شمار نمی‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha