کد خبر 204559
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

جهانگیر الماسی در گفتگو با «حیات»:

تعاریف فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس تغییر کرده است

تعاریف فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس تغییر کرده است

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: تعاریف فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس در دهه‌های اخیر تغییر کرده است و این موضوع نه به واسطه حضور مدیران و یا تغییر رویکرد هنرمندان؛ بلکه به واسطه تغییر شکل در موضوع دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است.

جهانگیر الماسی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات، درباره اینکه فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس را در سالهای اخیر را چطور ارزیابی می کنید، گفت: تعاریف فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس در دهه‌های اخیر تغییر کرده است و این موضوع نه به واسطه حضور مدیران و یا تغییر رویکرد هنرمندان؛ بلکه به واسطه تغییر شکل در موضوع دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است.

وی ادامه داد: در دنیای امروز به جنگ رودررو و استعماری نیازی نیست و جنگها در حوزه فرهنگ و در روابط اجتماعی است؛ بلکه با اشکالی مانند مصلحت اجتماعی، ساحت روابط انسانی، شکل زندگی و روابط اجتماعی جلوه دیگری یافته است.

این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: منافعی که از طریق جنگهای رودررو و استعماری در سالهای پیش نصیب قدرتهای درجه یک دنیا می شد، میزان و شکل وجود آن نیز تغییر کرده است.

الماسی گفت: زمانی باید در مرزهای هوایی، زمینی و دریایی نیرو می فرستادند و پس از مبارزه و تحمل هزینه های زیاد بخشی از کشور را تسخیر می کردند و با دیپلماسی یا منافعی طلب می کردند و یا ضمیمه سرزمین خود می کردند ؛ الان سرمایه داری بین المللی، آمریکایی نیست و رهبر جناح

سرمایه‌داری جهانی ممکن است در جزیره کوچکی در کرواسی زندگی می کند؛ اما منافع آن از طریق جنگهای فرهنگی و ساختار روابط اجتماعی تحصیل می شود.

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه جنگ نرم رسانه ای وظیفه هنرمندان و متولیان امور فرهنگی چیست، گفت: اولین موضوع این است که ما جنگ نرم رسانه ای را بفهمیم و سواد فهم آن را داشته باشیم. این جنگی که درباره آن صحبت می شود از نظر من جنگ نرم نیست بلکه جنگی بسیار پیچیده است

و درک این موضوع از طرف متولیان فرهنگ و برنامه ریزان فرهنگی شرط اول است. دوم اینکه هر زمان توانستند ما بتوانیم در جهت منافع ملی گامهای برداریم؛ آنزمان می توان در مورد مقابله با بیگانگان سخن گفت.

الماسی در ادامه افزود: اکثر فیلمهایی که در داخل کشور تولید می شود در جهت تقویت روابط ناهنجاری است که اسباب تامین منافع بیگانگان است و مهم ترین ترین آن، جریان تحمیق است؛ چه در حوزه سینما، تلویزیون، فضای مجازی و... . همانطور که می بینیم فضای مجازی ما، به جای اینکه به مردم بسط فکری و پرورش ذهنی بدهد، بیشتر در جهت عقب نگهداشتن مردم کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha