کد خبر 204210
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱

جزئیات جدید از مرگ مقام سابق موساد در ایتالیا

جزئیات جدید از مرگ مقام سابق موساد در ایتالیا

یک روزنامه ایتالیایی نوشت که مقام سابق موساد در حالی در دریاچه «ماجیوره» در شمال ایتالیا غرق شد که نشست محرمانه‌ای با افسران اطلاعاتی ایتالیا داشت.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ منابع خبری ایتالیا یکشنبه گذشته (هفت خرداد) از واژگونی یک قایقی تفریحی در دریاچه «ماجیوره» در شمال این کشور و غرق شدن یک مقام سابق موساد به همراه دو افسر اطلاعاتی ایتالیایی و یک زن روسی خبر دادند.

در این قایق تفریحی ۲۳ نفر حضور داشتند، اما فقط چهار نفر غرق شدند که همه آن‌ها نیز عنوان اطلاعاتی-امنیتی داشتند. مسأله‌ای که باعث شد شبکه ۱۲ اسرائیل این حادثه را «مشکوک» و «پر رمز و راز» توصیف کند.

اما روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» امروز (پنج شنبه) از جزئیات تازه‌ای در این خصوص خبر داد که باعث می‌شود به رازآلود بودن واقعه افزوده شود. این روزنامه نوشت منطقه‌ای که دریاچه ماجیوره در آن واقع شده، مرکز فعالیت‌های الیگارشی روسیه (ثروتمندان نزدیک به مسکو) است. این روزنامه مدعی شد که آن‌ها به کار انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه مشغول هستند.

کوریره دلا سرا افزود:‌ «هدف از دیدار افسران اطلاعاتی ایتالیا با افسر موساد در قایقی که در دریاچه ماجیوره غرق شد، هماهنگی برای تحت نظر گرفتن الیگارش‌های روس‌ درگیر در زمینه انتقال پهپادهای ایرانی به مسکو بود».

در این گزارش نام این افسر موساد «ارز شمعونی» عنوان شده است، هرچند مقامات رسمی تل آویو هنوز در خصوص اسم و رسم او توضیحی نداده‌اند.

به نوشته کوریره دلا سرا، در میان چهار نفری که در این حادثه غرق شدند، یک زن روسی نیز حضور داشت که همسر کاپیتان قایق تفریحی بود و به نظر می‌رسد مقامات اطلاعاتی ایتالیا و اسرائیل از اطلاعات او استفاده می‌کردند.

جزئیات جدید از مرگ مقام سابق موساد در ایتالیا
دریاچه ماجیوره در شمال ایتالیا

در این راستا «رام بن باراک» معاون سابق رئیس موساد و عضو کنونی کنست گفت: «ارز شمعونی در سفر تفریحی نبود، بلکه حضور او در قایق مربوط به کارش بود، اما ارتباطی به عملیات امنیتی نداشت».

وبگاه خبری عرب ۴۸ نیز به نقل از رسانه‌های ایتالیایی نوشت که مأموران امنیتی حاضر در قایق از پیش برای حضور در آن دریاچه برنامه‌ریزی نکرده بودند، بلکه حضورشان اتفاقی بود. به نوشته این رسانه‌ها، مأمور سابق موساد قصد بازگشت به اسرائیل را داشت، اما از پرواز جا ماند و همکاران ایتالیایی او پیشنهاد می‌دهند که با آن‌ها به دریاچه رفته و کمی بیشتر کنار هم باشند.

تیم امداد و نجات ایتالیا نیز اعلام کرد که این قایق روز یکشنبه در نزدیکی «لیسانزا»، در انتهای جنوبی دریاچه در شمال این کشور، پس از طوفانی شدن هوا به طور ناگهانی واژگون شد.

«کلودیو کرمانت» کاپیتان قایق متهم اصلی این حادثه است؛ پلیس می‌گوید که به جای ۱۵ نفر ۲۳ نفر را سوار قایق کرده بود. او در بازجویی گفته است: «۳۰ ثانیه قیامت بود، قایق بلافاصله واژگون شد و ما در آب افتادیم».

پس از واژگونی قایق، به جز چهار نفری که غرق شدند، باقی سرنشینان با ۱۵۰ متر شنا خود را به ساحل رسانده‌اند؛ اینکه افراد اطلاعاتی و امنیتی موفق به شنا کردن نشده و مسافران عادی نجات یافته باشند، مسأله اصلی است که موجب شک و تردید رسانه‌ها شده است.

روزنامه «لا رپوبلیکا» ایتالیا نیز روز گذشته گزارش داد که صبح روز سه شنبه ۱۰ مامور اسرائیلی با یک پرواز اضطراری با هواپیمای نظامی به سرزمین اشغالی بازگردانده شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha