کد خبر 166677
۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷

سازمان بین المللی مهاجرت؛

بیش از 400 مهاجر در سه ماهه نخست 2023 در مدیترانه غرق شدند

بیش از 400 مهاجر در سه ماهه نخست 2023 در مدیترانه غرق شدند

سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) روز چهارشنبه اعلام کرد، بیش از 400 مهاجر و پناهجو در اوایل سال 2023 حین تلاش برای عبور از دریای مدیترانه از شمال آفریقا به اروپا غرق شدند که بیشترین تلفات در 6 سال گذشته در یک دوره سه ماهه بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، خبرگزاری رویترز نوشت: در این سند، آمار 441 مورد مرگ مهاجران از ژانویه تا اواخر مارس سال 2023 (دی تا اواسط فروردین) در مرگبارترین مسیر مهاجرت جهان ثبت شده است که به گفته آن احتمالا کمتر از میزان واقعی است.

به گفته مقام های این سازمان، حدود نیمی از این مرگ‌ها به تاخیر در تلاش‌های امدادی تحت امر دولت ها و در یک مورد، فقدان هر گونه مأموریت نجات مربوط بوده است.

آنتونیو ویتورینو (António Vitorino) مدیر کل این سازمان گفت: بحران انسانی ادامه دار در مدیترانه مرکزی غیرقابل تحمل است. از سال 2014 تاکنون بیش از 20 هزار مورد مرگ مهاجران در این مسیر ثبت شده است، نگران آن هستم که این مرگ و میرها عادی شود. کشورها باید واکنش نشان دهند.

هزاران مهاجر عمدتا آفریقایی از سواحل لیبی و مصر با استفاده از قایق های کوچک به امید یافتن زندگی بهتر راهی اروپا می شوند.

اغلب قایق مهاجران در این مسیر واژگون و سرنشینان آن غرق می شوند. در حادثه مرگبار در منطقه کالابریا در جنوب ایتالیا در فوریه (بهمن/ اسفند) گذشته دستکم 72 مهاجر کشته شدند.

کابینه ایتالیا روز سه شنبه به دنبال افزایش شدید عبور مهاجران از مدیترانه وضعیت فوق العاده را با هدف مدیریت ورود مهاجران و تمهیدات بازگرداندن آنها اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار وزارت کشور ایتالیا، از آغاز سال جاری میلادی، حدود 31 هزار مهاجر که توسط قایق‌های نظامی ایتالیایی یا کشتی‌های خیریه نجات یافته‌اند، به ایتالیا وارد شده‌اند. این آمار تقریباً چهار برابر مدت مشابه در سال قبل است.

بر اساس آمار وزیر کشور ایتالیا، بیشترین تعداد مهاجرانی که تا کنون وارد شده‌اند از ساحل عاج و پس از آن مهاجرانی از گینه، پاکستان، مصر، تونس و بنگلادش هستند.

برچسب‌ها