کد خبر 203764
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

جلیلی: مسئولان کشور در مبارزه با فساد مصمم هستند

جلیلی: مسئولان کشور در مبارزه با فساد مصمم هستند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی مبارزه با فساد را وظیفه مشترک نظام و ملت دانست و گفت: موضوع مبارزه با فساد و کالاهای قاچاق شعاری و تبلیغی نیست بلکه مسئولان نظام در مبارزه با فساد عزم راسخ داشته و مصمم هستند.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ سعید جلیلی روز دوشنبه در نخستین جشنواره فرمان هشت ماده‌ای که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد افزود: همه دستگاه‌ها و مسئولین کشور در زمینه مبارزه با فساد وظیفه دارند و اگر دولت سازوکارهای مقابله با فساد را فعال کند شاهد کاهش فساد و قاچاق کالا در کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در مبارزه با فساد، پیشگیری مقدم بر درمان است، اظهار کرد: فساد مخل رفاه مردم و مانع پیشرفت کشور است و پیشگیری از وقوع فساد یکی از اصلی‌ترین وظایف قوای سه گانه است.

جلیلی با اشاره به نقش مهم قوای سه‌گانه در مبارزه با فساد، بیان کرد: در بحث مبارزه با فساد نباید تسامح وجود داشته باشد، چرا که تسامح با مفسدان و مسئولینی که تسامح می‌کنند هر دو مانع جدی مبارزه با فساد در کشور است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در بحث مبارزه با فساد باید از هیاهو و شعار پرهیز کرد و این اصل بسیار مهم است که اگر صورت مسئله مبارزه با فساد خوب فهمیده شود، مبارزه با آن هم آسان خواهد بود.

جلیلی با بیان اینکه مبارزه با فساد در حوزه های انرژی، نفت و گاز و دیگر صنایع ضروری است، افزود: روزانه سه الی چهار میلیون بشکه نفت و گاز در کشور تولید می‌شود که اگر ۲ درصد آن هدر رفت داشته باشد کسی حاضر به پاسخگویی و شفاف سازی در آن نخواهد بود.

وی افزود: فساد به این معنا است که یک نفر فراتر از حق خود از مزایا و امتیاز بهره مند شود نمونه بارز آن دریافت تسهیلات مسکن از سوی کارمندان بانک در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۵۴ هزار میلیارد تومان بود که باید از این تسهیلات اقشار مختلف مردم استفاده می‌کردند.

قسمت عمده از ۵۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب مردم نرفت

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اعمال سیاست گذرای‌ ارزی کشور از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به میزان ۵۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع کرد که قسمت عمده ای از آن به جیب مردم نرفت و کسی هم پاسخگو نشد.

جلیلی با بیان اینکه مبارزه با فساد وظیفه مشترک نظام و مردم است افزود: در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تعدادی از شرکت‌های دولتی به ثمن بخس به افرادی واگذار شد که مردم جلوی آن را گرفتند و اجازه ندادند بیت المال در کشور هدر برود.

وی با بیان اینکه هر دانشگاه می تواند یک دولت سایه باشد، افزود: منظور از دولت سایه نیز یک گفتمان است که با توجه به توانمندی های دانشگاه محقق اردبیلی، این دانشگاه نیز می‌تواند در حوزه های تخصصی سایه به سایه کمک حال دولت باشد.

ناکارآمدی نظام تجارت خارجی از چالش‌های پیش روست/ دانشگاه‌ها یاریگر باشند

مصطفی پورکاظم شایسته معاون حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری نیز در این نشست با بیان اینکه در بحث مبارزه با قاچاق نباید به جغرافیا و مرز متمرکز شویم، گفت: فرمان‌ها در نظام سیاسی جایگاه ویژه ای داشته و لازم الاجرا هستند.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به دولت به عنوان قوه مجریه نبوده و یک ستاد حاکمیتی است، افزود: انتظار می‌رود در خصوص مطالبه گری و مبارزه با فساد به دولت ها نگاه نشود و این موضوع برای کلیت نظام معنادار باشد.

پورکاظم شایسته ناکارآمدی نظام تجارت خارجی را از چالش های پیش رو دانست و گفت: از دانشگاه‌ها و مراکز علمی انتظار می رود با تدوین مقالات و پایان نامه های تخصصی در حوزه مفاسد اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز یاریگر ما باشند.

لایحه ارتقای نظام سلامت اداری با الهام از فرمان هشت ماده‌ای تصویب شده است

معاون حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری فعال بودن ۱۵۰ گمرک و ۶۰ بندر تجاری در کشور را یادآور شد و تصریح کرد: لایحه ارتقای سلامت اداری نیز با الهام از هشت فرمان مقام معظم رهبری در مجلس تصویب شده است.

وی افزود: برای ترک فعل نیز برای اولین بار در ستاد پرونده تشکیل شده است و مسئول ترک فعل کرده نیز محکوم شده است.

بر اساس این گزارش رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز این دانشگاه را یکی از دانشگاه‌های پیشرو در عرصه ملی و بین المللی دانست و گفت: این دانشگاه با حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی، ۵۳۰ دانشجوی بین المللی، ۴۰۰ عضو هیات علمی و ۴۰۰ کارمند در حال فعالیت های علمی و پژوهشی است.

دکتر اسماعیل چمنی گفت: امیدواریم روزی برسد مفاسد اقتصادی در حوزه های مختلف از جمله کالا و ارز که می تواند اقتصاد یک کشور را ویران کرده، اشتغال را تحت تاثیر قرار دهد و جامعه را دچار بحران های اساسی کند، به صفر برسد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جامه عمل بپوشاند و در آینده اقتصادی سالم و پویا همراه با اشتغال در جامعه داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha