کد خبر 203722
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

پیشکسوت تئاتر مشهد:

حوزه مذهبی بی‌نصیب از آثار ماندگار در تئاتر و سینما است

حوزه مذهبی بی‌نصیب از آثار ماندگار در تئاتر و سینما است

پیشکوست تئاتر و سینما مشهد گفت: هنوز آثار ماندگاری در حوزه تاریخ اسلام و امور مذهبی در بخش تئاتر و سینما به رغم تولید آثار مختلف تئاتر و سینما در این بخش ساخته نشده است.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ رضا صابری در حاشیه نشست پرسش و پاسخ دیگری از رویداد "عرض ارادات امام رضایی ۶۰ سال سینمای ایران" پس از نمایش فیلم "زمزمه" ساخته سعید ملکان در محل پردیس سینمایی مهر کوهسنگی افزود: این در حالی است که حوزه تاریخ اسلام و مسائل مذهبی، مضامین بسیار زیاد و زیبایی برای ساخت نمایش و تئاتر دارد و می توان از آن قصه های ناب نمایشی زیادی استخراج کرد، اما مشخص نیست که چرا هنرمندان به این سمت کمتر می روند.

وی بیان کرد: هم اکنون به مناسبت دهه کرامت، نمایش "سفر تمدن ساز" که اثری نمایشی با مضمون سفر امام رضا(ع) از مکه به مرو و مسائل بین سفر است هر شب در سالن کتابخانه آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) روی صحنه رفته است، این اثر چکیده ای از اثری تحت عنوان "ایرانیان" است که پارسال در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به نمایش درآمد و حائز دریافت رتبه هایی نیز شد.

صابری علاقه خود در تئاتر را بیشتر از سینما عنوان و بیان کرد: پرداختن به انسان، باورهای انسانی و جایگاه انسان در شرایط کنونی جهان دغدغه اصلی من در تئاتر است، هدف گذاری من در زندگی نیز در حوزه تئاتر بوده و عشق من هم تئاتر و علایق و احساساتم نیز در این حوزه است، اما هنوز نتوانستم با سینما مانوس شوم، با اینکه در این حوزه فعالیت کرده ام.

بازیگر تئاتر و سینما کشور گفت: تجربه نخست من در بازیگری سینما در سال ۱۳۶۶ در فیلم "یار در خانه" به کارگردانی خسرو سینمایی بود، ابتدا علاقه ای به حضور در سینما نداشتم، عشقم تئاتر بود و همه زندگی ام نیز در آن خلاصه شده است، اگر هم به سمت سینما رفته ام به سبب رفاقتم با دوستان بوده، در فیلم "زمزمه" ساخته آقای سعید ملکان نیز ابتدا تمایلی برای حضور در آن نداشتم، اما بعد در آن حضور یافتم و لحظات خاطره انگیزی برای من از آن فیلم ثبت شد.

وی اضافه کرد: تمام فیلم "زمزمه" در مشهد ساخته و فیلمبرداری شده است، آقای ملکان، فرد فعال و خلاقی در سینما است، همه بخشهای فیلم به صورت بداهه ساخته شده و این جزو امتیازات این بخش است، من نیز در آن نقش یک جوان انقلابی را بازی کردم. مرحوم صباغی و مرحوم سعیدی نیز از جمله بازیگران مشهدی در این فیلم هستند.

 زمزمه فیلمی به کارگردانی "خسرو ملکان" و نویسندگی خسرو ملکان، محمدعلی معصوم دوست محصول سال ۱۳۶۶ است که شب گذشته به صورت رایگان در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی به نمایش درآمد. "رضا صابری، رضا سعیدی، مهدی صباغی و ... " از بازیگران آن هستند.

در خلاصه این فیلم آمده است: دانشجویی به نام جواد در حال پخش اعلامیه مورد اصابت گلولهٔ مأموران امنیتی قرار می‌گیرد و در بارگیر وانتی از مهلکه می‌گریزد، حمید در مواجه با جواد به او علاقه‌مند می‌شود. مدتی بعد پلیس حمید را دستگیر و برای دست یافتن به محل اختفای جواد او را شکنجه می‌کنند.

حمید اقرار نمی‌کند و استوار رحمانی پدر حمید، علی‌رغم مخالفت با ادامهٔ رابطهٔ پسرش و جواد از تحویل دادن او به پلیس امتناع می‌کند. حمید به گروه سیاسی ضد رژیم، که جواد عضو آن است، می‌پیوندد. چندی بعد در عملیاتی حمید به دست رئیس شهربانی کشته می‌شود. استوار رحمانی به تلافی انتقام خون فرزندش را می‌گیرد و جواد که در درگیری مجروح شده سوار بر وانتی از مهلکه می‌گریزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha