کد خبر 203524
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲

شاکری در گفتگو با «حیات»:

تعامل دولت و مجلس برای تحقق مصوبات بنیاد شهید بی سابقه است/ نیازسنجی جامعه ایثارگری در برنامه هفتم توسعه 

تعامل دولت و مجلس برای تحقق مصوبات بنیاد شهید بی سابقه است/ نیازسنجی جامعه ایثارگری در برنامه هفتم توسعه 

نائب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس بر نیازسنجی جامعه ایثارگری در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: در نشست با رئیس بنیاد شهید وی تعامل دولت و مجلس برای تحقق مصوبات این بنیاد را بی سابقه دانست.

اقبال شاکری نائب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی حیات مبنی بر اینکه مجلس چه تدابیری برای رفع موانع موجود در برابر تامین خواسته های قانونی جامعه ایثارگری در حوزه های اشتغال، درمان، مسکن و ... دارد، گفت: در جلسه ای که چند روز پیش با حضور ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران در فراکسیون ایثارگران مجلس برگزار شد، قاضی زاده هاشمی به تعداد مصوبات برای بهبود عملکرد در حوزه بنیاد شهید اشاره کرد و این رویه را در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم مثبت و بی سابقه ارزیابی نمود. این موضوع نشان دهنده همراهی بین مجلس و دولت است که زمینه ساز ایجاد دستاوردهای مناسبی شده است. اما باید به این نکته توجه کرد که با وجود تمام همراستایی های موجود اما هنوز رفع نیازها با منابع فاصله زیادی دارند.

وی ادامه داد: همراهی دولت و مجلس ستودنی است اما به دلیل گستردگی جامعه هدف بنیاد شهید، منابع نسبت به نیازهایی از قبیل تامین حقوق کارکنان و افراد تحت حمایت، درمان، آموزش، اشتغال، مسکن و ... کافی نبوده و نمی تواند پاسخگوی نیازها باشند. 

نائب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اظهار داشت: اجرای این قانون یک ضرورت است که متاسفانه ضعف ها و ظرفیت های خالی زیادی در آن وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: گاها در برخی از موارد احکام اجرایی نشده که برای تحقق آنها لازم است تا فراکسیون ایثارگران با همکاری رئیس بنیاد شهید، پیگیری لازم را از دستگاه های اجرایی داشته باشند. می بایست جلساتی با مشاورین ایثارگر در دستگاه های اجرایی برگزار و پیگیری لازم در خصوص وضعیت پیشرفت و اجرای قانون جامع ایثارگران صورت گیرد. 

شاکری ادامه داد: اعضای فراکسیون ایثارگران در حال رصد چگونگی اجرا شدن قانون در دستگاه های اجرایی هستند، که این رصد و پیگیری زمینه ساز شکل گیری دو اتفاق مهم گردید؛ ابتدا تبدیل وضعیت ایثارگران در همه دستگاه‌های اجرایی که در دو قانون بودجه در سال های 1400 و 1401 دیده شد. با این وجود نظارت‌ها نشان داد که برخی از دستگاه‌ها ترک فعل داشته اند و در تبدیل وضعیت ایثارگران کوتاهی نمودند. این دستگاه ها توسط کمیسیون‌های مرتبط فراخوانده و مورد تذکر و پرسش قرار گرفتند. همچنین برای پیگیری و به سرانجام رسیدن این موضوع، برخی وزارتخانه ها نیز به صحن مجلس فراخوانده شدند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یقینا همراهی بین مجلس و دولت سبب تحقق درصد بالایی از ارائه خدمات به جامعه ایثارگران شده که نمونه آن را می توان در بودجه 1402 دید. در این بودجه زمینه برای ارائه خدمات به جامعه هدف ایثارگری دیده شده تا بتوان تا حد امکان از منابع تخصیص داده شده، استفاده کرد. آمادگی داریم برای رفع نیازهای ایثارگران احکام مرتبط به این حوزه که در برنامه بلند مدت 5 ساله هفتم توسعه دیده نشده را طی جلساتی با مدیران بنیاد شهید بازیابی و در برنامه هفتم توسعه بارگزاری کنیم.

وی در پایان گفت: برای اینکه بتوانیم در برنامه هفتم توسعه حامل خبرهای خوبی برای جامعه ایثارگری کشور باشیم بندها و تبصره های مختلف آن را مورد بررسی و نظارت قرار داده و سپس در صورت نیاز پیشنهادات خود را در قالب طرح های یک فوریتی و دو فوریتی به صحن مجلس ارائه خواهیم کرد.

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha