کد خبر 203059
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب:

آیت‌الله تسخیری شخصیتی تقریبی و عملگرا بود

آیت‌الله تسخیری شخصیتی تقریبی و عملگرا بود

حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری در نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «ایده‌های گفت‌وگو با دیگران» با بیان اینکه آیت‌الله تسخیری شخصیتی تقریبی و عملگرا بود، تأکید کرد: ایشان ضمن اینکه بر اصول عقاید خود ثابت بود، در عین حال باب گفت‌وگو را با هر فردی با رعایت احترام متقابل باز می‌کرد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات، نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «ایده‌های گفت‌وگو با دیگران» نوشته آیت‌الله محمد علی تسخیری با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب، علی اصغر عامری، معاون مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و جمعی از کارشناسان این مرکز در محل ساختمان شماره 14 سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری سخنان خود را با بررسی سه موضوع شخصیت مؤلف کتاب «ایده‌های گفت‌وگو با دیگران»، عنوان کتاب و ایده آن، نقش گفت‌وگو در جامعه امروز آغاز کرد و گفت: شخصیت مرحوم آیت‌الله تسخیری چند بعدی است و همواره از ایشان به عنوان یکی از مهمترین شخصیت‌های بین‌المللی یاد می‌شود که توانست مسیر گفت‌وگو با شخصیت‌های بارز جهانی را باز کند و در پی ایجاد تفاهم و گفت‌وگو میان تمام طرف‌ها در جهان اسلام و خارج از آن باشد.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب عناصر گفت‌وگو، مکان و زمان، آیین گفت‌وگو، نتایج آن، عدم خصمانه بودن گفت‌وگو را از بخش‌های مهم کتاب «ایده‌های گفت‌وگو با دیگران» دانست و تأکید کرد: گفت‌وگو نیاز انسانی است و بشر از زمانی که از گفت‌وگو و اخلاق مداری فاصله گرفت به چالش و جنگ دچار شد. این گفت‌وگوهاست که به صلح منجر می‌شود و به طورکلی این یک اصل اسلامی است.

وی افزود: آیت‌الله تسخیری یک شخصیت شناخته شده و از منادیان بزرگ وحدت در جهان اسلام است. ایشان بهترین راه رسیدن به وحدت را گفت‌وگو می‌دید و معتقد بود زمانیکه وحدت حاکم شود، بحث و جدل از بین می‌رود.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب به جایگاه علمی حضرت آیت‌الله تسخیری اشاره کرد و گفت: آیت‌الله تسخیری از شاگردان ممتاز شهید محمد باقر صدر و شهید مطهری بود. ایشان همانند اساتید خود علاوه بر تمرکز بر عرفان و حکمت و نقش فلسفه اسلامی، در رشد بیداری اسلامی تأکید داشت و در محافل داخلی و بین‌المللی و در کتب و تألیفاتش، مطالبی را نقل می‌کرد.

آیت‌الله تسخیری شخصیتی ادیب و کم نظیر بود

حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری خاطرنشان کرد: آیت‌الله تسخیری شخصیتی ادیب و کم نظیر بود و بی ادعا در مسیر معرفی دین مبین اسلام خدمت کرد. ایشان به مذاهب و ادیان  مختلف آشنایی کامل داشتند و از برجسته ترین شخصیت‌های تقریبی جهان بودند.

وی  آیت‌الله تسخیری را شخصیتی تقریبی و عملگرا معرفی کرد و افزود: ایشان ضمن اینکه بر اصول عقاید خود ثابت بود، در عین حال باب گفت‌وگو را با هر فردی با رعایت احترام متقابل باز می‌کرد. در واقع، در جریان گفت‌وگوهای بین مذاهب و ادیان مختلف کسی را نقد نمی‌کرد بلکه همیشه شنونده خوبی برای طرف‌های مقابل بود و از اعتدال در گفت‌وگو خارج نمی‌شد.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب به نقش آیت‌الله تسخیری در برگزاری کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های وحدت اسلامی در ایران و خارج از کشور پرداخت و بیان کرد: ایشان معمولا در سخنرانی‌های خود به دو چیز اشاره می‌کردند: یک فطرت انسان و دوم آیات قرآن کریم و احادیث است. فقدانش ضایعه‌ای برای جهان است و امیدوارم فردی در بخش بین‌الملل بتواند راه و خط تفکر ایشان را ادامه دهد.

ضرورت معرفی فعالیت‌های تقریبی و بین الادیانی آیت‌الله تسخیری به نسل‌های آینده

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مظفری، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی، صداقت و تبحر در جلب محبت و اعتماد عالمان مذهب و فرق اسلامی و ادیان مختلف را از ویژگی‌های بارز آیت‌الله تسخیری برشمرد و گفت: ایشان در صحنه‌های بین‌المللی و جهانی حضور مستمر و مؤثر داشتند، سزاوار است آثار باقی مانده از ایشان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده تا فعالیت‌های تقریبی و بین الادیانی ایشان به نسل‌های آینده ارایه شود.

در ابتدای این نشست هم، محمدصادق امینی، کارشناس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با معرفی کتاب «ایده‌های گفت‌وگو با دیگران»، هدف از برگزاری این نشست را تبیین دیدگاه‌های اسلامی به خصوص شیعی و بررسی راه‌های گفت‌وگوی اسلام با جهان اسلام و غیر مسلمانان دانست و گفت: این کتاب در چهار فصل گفتمان اسلامی و بازگشت به میانه گرایی، نقش تمدنی امت اسلامی، رابطه با ادیان و رابطه با غرب تدوین شده و منبع خوبی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه است.

شایان ذکر است، این نشست تخصصی با بررسی ابعاد شخصیتی، فکری و عملکردی مرحوم آیت‌الله تسخیری و توصیف اندیشه‌های ژرف ایشان در ابعاد مختلف به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha