کد خبر 203037
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

ستایشی در نشست خبری بیان کرد؛

سرانجام شکایت حسن روحانی از رحیم پورازغدی/ رسیدگی قوه قضائیه به پرونده نهاده‌های دامی

سرانجام شکایت حسن روحانی از رحیم پورازغدی/ رسیدگی قوه قضائیه به پرونده نهاده‌های دامی

سخنگوی قوه قضاییه در باره تلاش دستگاه قضا برای کاهش سرقت، سرانجام شکایت حسن روحانی از رحیم پورازغدی، زمان برگزاری دادگاه ۲ خبرنگار و پرونده حمید نوری توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به دهه کرامت اظهار کرد: این ایام به حضرت فاطمه معصومه (ع) و ولادت امام رضا (ع) مربوط است، این ایام را به تمام مسلمانان به ویژه دختران عزیز ایران اسلامی تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه در آستانه سالروز حماسه سوم خردادماه، آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس قرار داریم، گفت: خرمشهر نماد اتکای یک ملت تحت محاصره و دست خالی، اما با اراده و با ایمان به خداوند است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: ملتی که تنها با مقاومت و با ایستادگی خود مچ دست ابر قدرت‌های به ظاهر پرزور عالم را برای جداسازی خرمشهر قهرمان از خاک ایران را به زمین خواباند و نشان داد می‌توان با برنامه ریزی و اتحاد قوی، گردنه سخت و پیچیده را به سلامت طی کند.

وی افزود: آزادسازی خرمشهر از دست دشمن بعثی و شبکه جهانی حامی وی توسط غیورمردان ایران زمین سمبل دلیر مردی و برهم زدن برنامه دشمن و تحمیل اراده ملی بر توطئه چینی و دسیسه سرایی دشمن است.

زندان باید محل تربیت روح و روان و بازگشت مددجویان به آغوش جامعه باشد

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به روز ۵ خردادماه روز حمایت از خانواده زندانیان گفت: امروز قوه قضائیه درصدد است تا زندان صرف نگهداری مجرمان، محل تربیت روح و روان و بازگشت مددجویان به آغوش جامعه و خانواده باشد و اهتمام دستگاه قضائی آن است که سازمان زندان‌ها کارگاهی برای روح مددجو و حمایت از خانواده او باشد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند و در سال گذشته ۵۱ هزار خانواده زندانی توسط این انجمن‌ها تحت حمایت قرار گرفتند. اقداماتی همچون کمک بلاعوض و مذاکره با شکات و جلب رضایت آنان و … انجام شده و حق الوکاله برای ۱۸۴۵ مددجو نیز پرداخت شده است.

به گفته ستایشی ۱۲۵۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۸۱۵ هزار ریال به خانواده زندانیان کمک‌های نقدی شده است. ۳۰۹ هزار مورد هم کمک غیرنقدی به خانواده‌های زندانیان اعطا شده است.

وی افزود: در سال گذشته، ۲ هزار و ۸۷۷ دوره حرفه آموزی و اشتغال برای مددجویان برگزار شد. بیش از ۴۷ هزار خانواده شناسایی و به سازمان‌های حمایتی غیردولتی معرفی شدند. در این مدت بیش از ۴۳ هزار پرونده مددجو توسط مددکاران سازمان زندان‌ها مورد پیگیری قضائی از قرار گرفتند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ۳ هزار و ۲۰۰ خانواده مددجویان به مراکز وکلا و مشاوران حقوقی معرفی شدند تا به صورت رایگان مشاوره دریافت کنند.

بسیج دانشجویی نماد علمی و عملی مقاومت و جهاد علمی است

ستایشی با اشاره به تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا، اظهار کرد: بسیج دانشجویی در جمهوری اسلامی نماد علمی و عملی مقاومت و جهاد علمی در سنگرهای تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: تسری دایره تحریم به جامعه دانشجویی نشانه عجز و ناتوانی و مقابله با رشد و پیشرفت علمی کشور است.

رسیدگی قوه قضائیه به پرونده نهاده‌های دامی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی در چند ماه اخیر و موضوع پرونده نهاده‌های دامی که ریاست قوه قضائیه نیز در جلسه‌ای به آن اشاره داشت، گفت: نسبت به برخورد با پرونده‌های مفاسد اقتصادی با توجه به اطلاع رسانی‌هایی که صورت گرفته، قوه قضائیه با احدی در حوزه اخلال در نظام اقتصادی تعارف ندارد و با قاطعیت تمام و با تمسک به موازین شرعی و رعایت جامع مقررات قانونی با کلیه افعال ترک افکاری که موجب اختلال در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود برخورد می‌کند.

وی در مورد پرونده نهاده‌های دامی نیز گفت: برای ۱۰ نفر از آن‌ها در رابطه با عناوین اتهاماتشان از جمله مشارکت در اخلال نظام اقتصادی، جعل سند و استفاده از سند مجعول کیفر خواست صادر و پرونده و آن‌ها به منظور رسیدگی به دادگاه‌های ویژه جرایم اقتصادی ارسال شده است.

وی گفت: در این پرونده ۹ نفر شخص حقیقی و یک نفر با واجد شخصیت حقوقی است که البته این شخصیت حقوقی جز مسئولین سابق بودند که در این موضوع ذی مدخل بودند و پس از انجام تحقیقات تکمیلی و اتخاذ تصمیم در دادگاه نتیجه اعلام خواهد شد.

ستایشی ادامه داد: تکمیل تحقیقات نسبت به نکات باقی مانده است و قسمت‌های که کیفر خواست صادر شده سر جای خودش است از آنجا که کیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفته سر جای خود، اما چنانچه نکته‌ای باقی در مرحله دادسرا باشد تکمیل خواهد شد و در مرحله دادگاه به اقتضای پرونده و رسیدگی اقدامات قانونی لازم از ناحیه مقامات رسیدگی کننده صورت خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: یک پرونده دیگه هم در این زمینه مفتوح است که در حال رسیدگی است.

رسیدگی سریع و قاطعانه قوه قضائیه به جرایم خشن

وی در پاسخ به این سوال که برای اجرای دستورات رئیس قوه قضائیه در برخورد و محاکمه سریع و قاطع و دقیق با مرتکبان جرایم خشن چه برنامه‌ای دارید، گفت: همانگونه که رئیس قوه قضائیه تاکید کرده است، تعرض به امنیت مردم، ناموس و جان و مال مردم از جمله نکات غیر قابل اغماضی است که با سرعت، دقت و با قاطعیت پیگیری شده و نتایج پرونده‌های مختومه نیز باید به سرعت رسیدگی شود.

ستایشی ادامه داد: دادستان‌ها در این خصوص مأموریت یافتند سرعت عمل و جدیت کامل را در دستورکار قرار دهند. در دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر نیز با رعایت موازین شرعی و قانونی مورد رسیدگی واقع شود. متأسفانه علیرغم تمام تدابیری که اندیشیده شده است، عده‌ای از افراد به ظاهر مشهور، شاید به لحاظ بی اطلاعی از پرونده‌ها و یا خدایی ناکرده برخی از روی قصد با نادیده انگاشتن جرمی که صورت گرفته است، به حمایت از مجرمین، قاتلین، تروریست‌ها و یا اعضای شبکه‌های فساد و حاملان مواد مخدر و سایر افراد در این راستا مبادرت می‌کنند.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: این در حالی است که وقتی تروریست‌ها به عنوان نمونه در گوشه‌ای از کشور مانند سیستان و بلوچستان و سراوان یا هر نقطه دیگر کشور، دست به اعمال تروریستی زده و خانواده و فرزندان این کشور را داغدار می‌کند و خط قرمزها را رد می‌کنند، دیگر مماشات با قاتلین مطلقاً وجهی ندارد. مردم انجام مسئولیت ما را در این زمینه مجدانه طلب می‌کنند.

ستایشی اضافه کرد: روزی نیست که در حوزه سخنگویی و مراتب دیگر ارتباط با مردم، آن‌ها این مطالبه را نداشته باشند. در ارتباطات الکترونیکی که داریم این مطالبه جدی مردم ماست که با کسانی که خشونت طلب هستند و دنبال بر هم زدن نظم و امنیت هستند دستگاه قضائی با قاطعیت برخورد کند، ما نیز با سرعت و دقت به عنوان مؤلفه‌های اثرگذار به این پرونده‌ها رسیدگی خواهیم کرد.

آخرین وضعیت پرونده شهادت شهید شهرکی

وی با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در سراوان گفت: این حمله تروریستی منجر به شهادت شهید شهرکی، رئیس پلیس آگاهی شهرستان سراوان شد که همسر وی نیز در داخل خیابان، در روز ۱۰ اردیبهشت همراه او بوده است.

ستایشی گفت: آن‌ها توسط افراد ناشناس با خودرویی که فاقد پلاک بوده مورد اصابت چند گلوله قرار می‌گیرند و آقای شهرکی به شهادت رسیده و همسر وی جراحت شدیدی پیدا می‌کند که در بیمارستان شهید می‌شود.

به گفته وی پس از تحقیقات و رصد اطلاعاتی که صورت گرفت تعداد ۴ نفر از مرتبطین گروهک تروریستی جیش الظلم همگی به اتهام حمل و نگهداری سلاح، تحصیل مال مسروقه و معاونت در قتل عمدی و عضویت و هواداری از گروهک جیش الظلم تفهیم اتهام می‌شوند و قرار بازداشت موقت آن‌ها صادر می‌شود و الان در زندان هستند و پرونده در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی و رسیدگی به این پرونده و شناسایی سایرین هم با همکاری دستگاه‌های ذی‌مدخل و ضابطان قوه قضائیه ادامه دارد و نتیجخه این موارد اطلاع رسانی خواهد شد.

اعلام زمان برگزاری دادگاه ۲ خبرنگار بازداشتی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو نفر از خبرنگاران بازداشتی برگزار شده است، گفت: فرصت مطالعه پرونده این خبرنگاران با اهتمام و نظارتی که ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مربوطه داشته‌اند برای وکلای فراهم شده است و وکلا با صرف وقت طولانی به مطالعه پرونده مبادرت کرده‌اند تا تدارک دفاع را کنند یعنی این حق به آن‌ها داده شد در حالی که این حق آشکارا به حمید نوری داده نشده است.

وی افزود: وقت رسیدگی در مرحله دادگاه بدوی برای الهه محمدی ۸ خردادماه و نیلوفر حامدی ۹ خرداد ماه تعیین شده است و در روزهای آتی دادگاه تشکیل و به اتهامات مطروحه مطابق موازین شرعی و مقررات قانونی با دقت کامل و سرعت مناسب رسیدگی خواهد شد و در ایام آتی تعیین تکلیف قانونی خواهد شد.

اقدامات قوه قضائیه در رابطه با اجرای طراحی نظام فضای مجازی

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از وظایف قوه قضائیه در سند راهبردی جمهوری اسلامی در فضای مجازی طراحی نظام فضای مجازی است و با توجه به اینکه چهار ماه از این مهلت گذشته است اقدامات انجام گرفته را تشریح کرد و گفت: مصوبه‌ای در شورای عالی فضای مجازی داشته تحت عنوان سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی داشته‌ایم که به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: در این سند سیاست‌ها و راهبردها در حوزه فضای مجازی مطرح شده است در انتهای این سند قسمت اخیر آن اقدامات کلانی برای تحقق سیاست‌ها مطمح نظر و مطرح شده است و یکی از اقدامات کلان تدوین سند اقدامات نظام قضائی در فضای مجازی است که تدوین پیش نویس سند به دادستانی کل محول شده است.

ستایشی گفت: دادستانی کل در سال گذشته محورهای کلان را برای تنظیم سند احصا و از بخش‌های دیگر قوه قضائیه همچون معاونت راهبردی، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و همچنین معاونت تخصصی حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه استعلام لازم را به عمل آورده تا در این زمینه اعلام نظر کنند.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت اهمیت آن نیاز به صرف وقت مناسب داشته و برخی از واحدهای اعلام کردند که منتظر وصول سایر نظرات هستیم و به محض اینکه جمع بندی صورت گیرد برای استحضار و اتخاذ تصمیم نهایی به محضر ریاست قوه قضائیه ارسال می‌شود.

آخرین وضعیت شکایت حسن روحانی از حسن رحیم پور ازغدی

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده شکایت حسن روحانی از حسن رحیم پور ازغدی گفت: این پرونده در دادگاه ویژه روحانیت مطرح شده و رسیدگی به شکایت بر اساس اعلام قبلی نیز قاعدتاً از طریق دادگاه مربوطه پیگیری می‌شود.

زمان بازداشت حمید نوری یک رکورد بی سابقه در کشور سوئد است

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده حمید نوری در کشور سوئد اظهار کرد: دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر شهروند بی گناه و مظلوم ما آقای حمید نوری در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه وکلای آقای حمید نوری این فرصت را پیدا کردند که علاوه بر مسائل حقوقی و فنی مربوط به پرونده در زمینه مسائل شکلی از باب نوع نگهداری موکل خود، اعتراض شدیدشان را بیان کردند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: خانم هانا دالتو، وکیل آقای نوری نسبت به بازداشت انفرادی ۴۲ ماهه موکل خود، اعتراض شدید خود را به دادگاه سوئد بیان کرد.

ستایشی ادامه داد: این بازداشت یک رکورد بی سابقه در کشور سوئد است. به عقیده بنده این مدت از بازداشت یک فرد در جهان بی نظیر است و ماننده آن را در گذشته نداشتیم.

وی افزود: دسترسی آقای نوری به وکلای خود با محدودیت شدیدی قرار دارد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در دادگاه متهمان خانه اصفهان دیدیم که ۴ نفر از این افراد از وکلای تعیینی و ۲ نفر از آن‌ها از وکلای تسخیری استفاده و بهره بردند و قائده و اصل حق دفاع در این پرونده تجلی پیدا کرد و رعایت شد، اما در کشوری که مدعی مهد حقوق بشر است، حق دفاع توسط افراد در دادگاه‌هایشان رعایت نمی‌شود.

وی افزود: متهمی غیر همزبان و دارای اختلالات روانی به سلول انفرادی آقای حمید نوری آورده شده است و بیم به خطر افتادن جان وی در این سلول که مکانی کوچک است، به وجود آمده است.

ستایشی اظهار کرد: سامانه و سیستم رایانه ‌ای آقای نوری در زندان سوئد را قطع کردند تا شرایط دفاع وی از خود مهیا نشود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ۱۵ جلسه دادگاه تجدید نظر برای آقای نوری در نظر گرفتند و این جلسات تا نیمه آبان ماه سال جاری به طول خواهد انجامید و سپس رأی دادگاه صادر خواهد شد که احتمالاً این فرآیند در دیوان عالی کشور سوئد مجدداً طی خواهد شد.

اقدامات قوه قضائیه برای کاهش سرقت

وی درباره اینکه قوه قضائیه برای کاهش سرقت چه برنامه‌ای دارد، گفت: منکر وجود سرقت نیستیم و منکر تأثیرات مادی و ورای آن تأثیرات روحی و روانی آن نیستیم و نخواهیم بود و این تأثیر بر کانون خانواده و سایر اعضا فشار می‌آورد. بعضی از ماه‌ها آمار پایین و برخی اوقات بالاست. شاید مخاطراتی همچون اغتشاشات هم که سال گذشته با آن‌ها روبرو بودیم بی تأثیر نبوده باشد چراکه تعداد نیروهای انتظامی محدود است.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: با توجه به حساسیتی که قوه قضائیه درباره سرقت و آثار آن دارد، قرارگاه مقابله با سرقت را در ذیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و تحت مدیریت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه استقرار دادیم. این مسئول با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی قرارگاه، اطلس جرم سرقت را با استفاده از داده‌های آمارهای و اطلاعاتی جمع آوری و تدوین کرده و بانک اطلاعاتی و آماری مربوط به سارقان را کامل کند و این اقدام مثبتی بوده که صورت گرفته است.

ستایشی عنوان کرد: طبق آمار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن حدود ۲.۳ درصد افزایش داشته‌ایم و نکته‌ای که وجود دارد با توجه به بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی و با توجه به مصوبه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، دستورالعملی تحت عنوان تشکیل و راه اندازی کمیته هماهنگی و مقابله با سرقت تهیه و جهت اجرا به دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط ابلاغ شد.

وی گفت: در تمامی استان‌های کشور، کمیته متناظر تحت همین عنوان تشکیل و راه اندازی شده است و شعب تخصصی با هدف رسیدگی فوری و قاطع و بدون نوبت راه اندازی شده است. ۴۴۱ شعبه ویژه در دادسراها و ۵۰۲ شعبه در دادگاه‌ها جهت رسیدگی به این مهم راه اندازی شده است.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: اقدام دیگر، رصد مستمر و ساماندهی بازارهای خرید و فروش اموال دست دوم با هدف برهم زدن محیط‌های فعالیت مالخرهاست. در چهارمین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، طرح تقسیم کاربری پیشگیری از سرقت نیز به تصویب رسید و بر اساس این طرح برای دستگاه‌های مختلف وظایفی در ۱۲۸ بند تدوین و ابلاغ شده و دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم بر روند اجرای آن نظارت می‌کند.

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در مورد سفر رئیس دیوان عالی کشور به روسیه

ستایشی در مورد سفر رئیس دیوان عالی کشور به روسیه و محتوای تفاهم‌نامه قضائی بین این دو کشور گفت: این سفر بنا به دعوت رئیس دیوان عالی کشور فدراسیون روسیه صورت گرفت.

وی گفت: ملاقات با رئیس دیوان عالی، رئیس دوماً، رئیس شورای عالی داوری و حل اختلاف روسیه از جمله برنامه‌های سفر به روسیه بود و این سفر برنامه‌ریزی‌شده هدفمند و خوب بود.

ستایشی گفت: رئیس دیوان عالی کشور در این سفر در جلساتی که با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های بر لزوم تقویت همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته و تروریستی تاکید مؤکد داشتند.

ستایشی گفت: در این سفر مؤثر بر ضرورت تبادل تجربه بین دستگاه قضائی کشورهای مختلف در راستای اصلاح سامانه‌های قضائی داخلی، مقابله با فساد، هم افزایی در جهت نظارت بر اجرای قانون، عدالت گستری برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

وی گفت: در حوزه شانگ‌های پیرو سفر معاون اول قوه قضائیه باید ازین همکاری استفاده کنیم تا در اجرای اهداف بتوانیم از آن بهره‌مند شویم.

ستایشی افزود: در تفاهمنامه مبادله شده بر تداوم همکاری‌ها برای مقابله با گونه‌های بین المللی فساد، و ناهنجاری‌ها در اشکال قاچاق، تروریسم، افراطی گری و جرایم سایبری تاکید شده است.

امکان بررسی مجدد قانون کاهش مجازات حبس

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات و امکان بررسی مجدد قانون کاهش مجازات حبس از سوی قوه قضائیه گفت: اعتقاد داریم لوایح متناسب تدوین و طراحی و به دولت تقدیم و از این طریق به دست مجلس برسد.

ستایشی گفت: این لوایح کارساز و ضابطه‌مند، جامع الشمول و بگونه‌ای باشد که با اعمال آن‌ها پیشگیری لازم از وقوع جرم بوجود بیاید. در قبال این قضیه نیز موضوع در دست بررسی است. این قانون نکات بسیار خوب و مؤثری دارد و اگر اشکالاتی بر آن مرتبط باشد می‌توان با تحقیق، بررسی و تدقیق قانونی که بتواند بازدارنده باشد و حق مطلب را ادا کند ان‌شاءالله تدوین و به تصویب برسانیم.

اجرای سند تحول مطابق ضوابط تعیین شده در سند، انجام خواهد شد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بر اساس تأکیدات ریاست قوه قضائیه، اجرای سند تحول مطابق ضوابط تعیین شده در سند، انجام خواهد شد.

وی افزود: رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، معاون راهبردی دستگاه قضا، اجرای این سند را به صورت روزانه و مرتب مورد رصد قرار داده و گزارشات خود را برای ما ارسال می‌‎کنند.

ستایشی گفت: آخرین وضعیت راهکارها و اقدامات سند تحول قضائیه در قالب گزارش ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ در فروردین ماه سال جاری به رئیس قوه قضائیه ارائه داده شد و بر همین اساس کارنامه عملکرد کلیه واحدهای قضائی و مدیریتی قوه قضائیه به رئیس قوه قضائیه ارائه داده شد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: گزارش کاملی از میزان پیشرفت سند تحول در قالب یک سامانه رصد و پایش به زودی برای مردم منتشر و در رصد همگان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha