کد خبر 218786
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

ستایشی در نشست خبری مطرح کرد؛

برگزاری اولین جلسه دادگاه شهید علی وردی در ۱۵ مهرماه/ قصد شوم تروریست ها در مراسم جاماندگان اربعین

برگزاری اولین جلسه دادگاه شهید علی وردی در ۱۵ مهرماه/ قصد شوم تروریست ها در مراسم جاماندگان اربعین

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تروریست‌ها بمب‌هایی با ریموت‌های تلفن همراه که بر روی آن نصب شده بود، داشتند تا در مراسم جاماندگان اربعین و مراسم‌های شروع مدارس فعال سازند. در عملیات دستگیری یکی از این افراد تروریست دو نفر از نیروهای تلاشگر عملیاتی وزارت اطلاعات مجروح شدند که برای آنها آروزی سلامتی داریم.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: از تلاش های جهادی و شبانه روزی سربازان گمنام صاحب الزمان و ضابطین مختلف دستگاه قضایی در کشف پروژه های ضد امنیتی از جانب قوه قضائیه تقدیر و تشکر می کنم. 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مردم درخواهند یافت که چه برنامه‌های پیچیده‌ای از سوی دشمنان طراحی شده بود که با هوشیاری امنیتی بحمدالله به نتیجه دلخواه دشمنان نرسید. به‌عنوان نمونه مستحضرید فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و با گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق همکاری داشته، اقدام به ساخت بمب و آزمایش آن در برخی از شهرستان های آذربایجان غربی کرده بود که این فرد دستگیر شده است.

تروریست ها قصد انفجار در مراسم جاماندگان اربعین را داشتند

ستایشی بیان کرد: همچنین این تروریست‌ها بمب‌هایی با ریموت‌های تلفن همراه که بر روی آن نصب شده بود، داشتند تا در مراسم جاماندگان اربعین و مراسم‌های شروع مدارس فعال سازند. در عملیات دستگیری یکی از این افراد تروریست دو نفر از نیروهای تلاشگر عملیاتی وزارت اطلاعات مجروح شدند که برای آنها آروزی سلامتی داریم.

ستایشی تأکید کرد: ناامن‌سازی ایران و به خاک و خون کشیدن مردم که توسط سرویس‌های صهیونیستی و غربی طراحی شده و از سوی برخی مزدوران تکفیری در حال به ثمر نشستن بود، در لایه جنگ شناختی علیه مردم و نظام مقدس قابل تعریف است و اگر لطف الهی و مدد حضرت ولی عصر(عج) و تلاش حافظان امنیت و ضابطین قضایی نبود، اجرایی شدن آن صدمات جبران‌ناپذیری به اقتدار و ‌ حیثیت و امنیت کشور وارد می‌کرد.

وی افزود: دشمن در دستیابی به اهداف پلید خود موفق نشد اما هوشیاری مردم در شناخت بسترهای روانی و رسانه‌ای مرتبط را می‌طلبد، بسترهایی که در ابتدا در خصوص عملیات تروریستی تئوری‌سازی کردند و حالا ناکامی تروریست‌ها را توجیه‌سازی می‌کنند.

ستایشی ادامه داد: اگر لطف الهی و تلاش و همت سربازان حافظ امنیت و ضابطان قضائی نبود، این پروژه ها به کشور ضربه وارد می‌کرد.

این مقام قضائی خاطرنشان کرد: لازم است از اتخاذ مواضع انقلابی رئیس جمهور در نیویورک تقدیر و تشکر کنم، امیدواریم همکاران ما در قوه مجریه در ارائه خدمات بیشتر به مردم در مجامع داخلی و بین‌المللی سربلند و پرافتخار باشند.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده چهل بازه گفت:بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، بستر رودخانه، دستگاه های مجری و ناظر مشخص است. این پرونده در دادگاه اصل ۴۹ مستقر در دادگاه انقلاب استان تهران رسیدگی و رای صادر شده و در مرحله اجرا است. امیدواریم به زودی اخبار موثق تری ارائه کنیم. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده‌های قضائی مربوط به شهرداری تهران ادامه داد: یکی از موارد در ارتباط با بناهای خلازیر بود، در خصوص تخریب هایی که مربوط به منطقه ۱۹ بود، پرونده ای در دادسرای ویژه امور جنایی و کارگروهی متشکل از ۹ نفر کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده که تاکنون این کارگروه نظریه قانونی و جامع خود را هنوز ارائه نکرده است. اگر دستگاه قضائی به قصوری برخورد کند، اقدامات لازم را انجام خواهد داد. 

آخرین وضعیت غرق شدن دو کودک در تهران

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص غرق شدن ۲ کودک در یکی از پارک های تهران تصریح ‌کرد: این دو کودک به همراه خانواده خود به یکی از پارک های منطقه ۲۲ رفته بودند که با عبور از فنس ها به رودخانه می روند که منجر به غرق شدن آنها می شود. پرونده ای در این رابطه تشکیل شده و اقدامات بعدی در شرف انجام است. 

تشکیل دو پرونده در رابطه با انفجار آرادکوه

ستایشی با اشاره به پسماند آراد کوه بیان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده ، انفجاری در این منطقه صورت میگیرد که چهار نفر مسدوم می شوند. سه نفر از این افراد فوت می کنند. پرونده مقدماتی تشکیل شده و دستورات ابتدایی صادر شده و پرونده‌ای به صورت همزمان در شعب دادسرای ویژه رسیدگی به اموز جنایی تشکیل شده است،انشالله نتیجه نهایی را ابلاغ خواهیم کرد. 

۱۵ مهرماه اولین جلسه دادگاه شهید علی وردی برگزار خواهد شد

وی درباره آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی افزود: ایشان به صورت مظلومانه توسط عده ای اغتشاشگر در کف خیابان شکنجه شد و به شهادت رسید. این پرونده دارای ۸ متهم است و ۱۵ مهرماه اولین جلسه دادگاه این پرونده برگزار خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه اذعان کرد: دادستان محترم کل کشور در حاشیه نشست اکو ملاقاتی با دادستان کل کشور آذبایجان داشته اند و در حاشیه مطالبی که مطرح شد، راجع به حمله به سفارت آذربایجان مطرح شد، همکاری خوبی بین دو کشور وجود دارد. پرونده اتهامی که مربوط تهاجم به سفارت آذربایجان است، پس از بررسی دقیق نسبت به ابعاد موضوع هفته گذشته با صدور قرار جلب دادرسی به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شد و دادستان محترم تهران در کیفرخواست اشد مجازات را در خصوص فرد مهاجم از دادگاه خواستار شده است.

سخنگوی قوه قضائیه دستگیری فرزندان یک مقام ارشد قوه قضائیه را تایید کرد و گفت: این پرونده در حال رسیدگی است.

وی درباره بازداشت فرزندان یکی از مسئولان دستگاه قضائی گفت: این پرونده مدتی است که مطرح شده و چنین پرونده‌ای در قوه قضاییه در حال رسیدگی است. قوه قضاییه با جدیت و صلابت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی با دقت و قوت به هر پرونده‌ای که باشد رسیدگی می‌کند و به محض اینکه مراحل پرونده از نظر قانونی به مرحله قابلیت اطلاع‌رسانی برسد درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از تأکیدات رئیس قوه قضائیه بحث امنیت روانی جامعه است و در همین راستا هم وی دستور داده است تا با هر فردی که امنیت جامعه و مخدوش می‌کند برخورد قانونی صورت بگیرد؛ تاکنون چه تعداد پرونده در این باره تشکیل شده و دادستان‌ها چه اقداماتی انجام داده اند و آیا پرونده‌ای برای افراد معروف در این زمینه تشکیل شده است یا خیر؟ گفت: باید در خصوص اقدامات ستادی فرامین مقام معظم رهبری و دیگری در خصوص اقدامات راهبردی پاسخ این سوال داده شود.

وی ادامه داد: دو پروژه اجرایی ذیل فرمان پیشگیری حاوی ۲۳ مصوبه و دیگری در ذیل قرارگاه حقوق عامه با ۲۹ مصوبه تشکیل شده است.

ستایشی گفت: در خصوص ۲۹ مصوبه برای هر پروژه اهم اقدامات و مسئول پروژه تعیین شده است و مهلت اقدام ۲ ماه و اثر بخشی ۶ و ۹ ماهه تعیین شده است و نگاه هوشمندانه و برنامه‌ای نسبت به مطالبات و برنامه‌های قوه قضائیه وجود دارد و همکاران برای اجرای فرامین و برنامه‌ها مشخص شده‌اند.

احضار تعدادی از چهره های شناخته شده به مراجع قضائی

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص مقابله با برهم زنندگان امینت روانی جامعه از طریق فضای مجازی گفت: از ناحیه دادستانی کل کشور و معاونت قضایی این دادستانی اقداماتی صورت گرفته و طی بخشنامه‌ای به دادسراهای سراسر کشور در خصوص رصد فضای مجازی و برخورد قانونی و صریح با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه تاکید شده و برخی از چهره‌های شناخته شده به مراجعه قضائی احضار و تذکر و اخطارهایی به آنها داده شده و برخی نیز تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به جهت اینکه برخی از موضوعات نظیر بهداشت و درمان جنبه تخصصی دارد از رئیس جمهور خواسته شده تا دستگاه‌های ذی‌ربط را مکلف کند که هر فردی که امنیت روانی جامعه در حوزه سلامت را مخدوش می‌کند به قوه قضائیه اعلام کند و گزارش‌هایی به دادستانی در خصوص ارائه گزارش‌های کذب ارائه شده که در خصوص آنها کیفرخواست صادر شده است.

ستایشی گفت: لایحه‌ای برای پیشگیری و مقابله با محتوای کذب و خلاف واقع در فضای مجازی با همکاری وزارتخانه‌ها تهیه و به منظور انجام مراحل تقنینی به دولت ارسال شده و امیدواریم تحول ارزشمندی در راستای تأمین امنیت روانی جامعه داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قرارگاهی نیز تشکیل شده که برنامه ویژه ای برای محلات امنیت روانی و در راستای تأمین امنیت روانی جامعه ایجاد شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به دستیابی ضابطان قضایی به اطلاعات افرادی که با رسانه‌های معاند همکاری می‌کردند آیا در این زمینه پرونده قضایی تشکیل شده و روند رسیدگی به این پرونده چگونه خواهد بود، تأکید کرد: همکاری و ارایه اطلاعات و اخذ سفارش از رسانه‌های تروریستی به هیچ‌گونه قابل پذیرش نخواهد بود و فعالیت آنها از سوی نهادهای امنیتی و قضایی مورد بررسی و پایش و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: شبکه‌ها و رسانه‌های تروریستی که با اهداف ضدامنیتی و مخرب به ترویج خشونت کور و حمایت از تجزیه‌طلبی و حمایت از تفرقه و سایر اهداف مغرضانه در قالب فعالیت‌های به ظاهر رسانه‌ای مشغول هستند، از دایره رسیدگی و دقت‌های فنی ما خارج نیستند و مرتبطین داخلی و خارجی آنها مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

این مقام قضائی در خصوص اعمال محدودیت برای انتشار تصاویر رئیس دولت اصلاحات در رسانه ها خاطرنشان کرد: صدور و پیگیری دستور العمل های حوزه رسانه ای بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است، این موضوع باید در حوزه مربوطه پیگیری کنید.

ستایشی درباره تبادل زندانیان گفت: این تبادل برای پنج نفر زندانی صورت پذیرفته و تصمیم حاکمیت بوده و بر اساس آن تصمیم عمل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha