کد خبر 202646
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

سینمای غرب تلاش می‌کند هنر را از اخلاق جدا کند

سینمای غرب تلاش می‌کند هنر را از اخلاق جدا کند

هنر و سینمایی که پشتوانه و اهداف سیاسی نداشته باشد، وجود ندارد کمااینکه حتی از ورزش نیز برای نشان دادن ایدیولوژی های سیاسی خود استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ نشست تخصصی راهبردهای ترویج فرهنگی ایثار و شهادت در سینما و تلویزیون امروز ۳۰ اردیبهشت  در پردیس سینمایی کوه سنگی مشهد با حضور رییس بنیاد شهید استان خراسان رضوی ، مسئولان استانی و جمعی از هنرمندان برگزار شد. 
رحیم پور ازغدی در ابتدای این نشست گفت: به روح همه شهیدان و مجاهدانی که به زندگی خود نیندیشیدن و هرچه داشتند فدا کردند تا دیگران در امان بمانند، درود می‌فرستم.
وی در ادامه بیان کرد: بحث اصلی مربوط به رسانه و سینما است. اینکه ببینیم هنر چه وظیفه ای در برابر خون شهدا و زجر اسیران دارد.  امروز بیشترین و کیفی ترین هنرهای رسانه ای در خدمت کسانی است که خون این شهیدان را ریختند. در سال دهها فیلم برای توجیه ستم و جنایت ساخته می‌شود. 
وی ادامه داد: رییس جمهور آمریکا در سالگرد بمباران هیروشیما گفت ما برای این جنایت معذرت خواهی نخواهیم کرد؛ اما  به قربانیان ادای احترام میکنیم. در حقیقت تا الان  اعترافی نمی‌کنند که کار نادرستی کردند.
ازغدی بیان کرد: میخواهم به نکته ای اشاره کنم که در حال حاضر مرکز مغالطه شده است. افرادی میگویند هنر و سینما مرکزش زیبایی است و ما به زیبایی کار داریم اما به ایدئولوژی کاری نداریم. در حوزه سینما و هنر میگویند اخلاق، حقوق و عدالت از هنر و رسانه جداست. در حقیقت اینجا تکنیک برای ما مهم است و با محتوا کار نداریم. 
وی افزود: این حرف هم غلط هست و هم دروغ است. چنین تفکیکی درست نیست و  چنین تفکیکی امکان ندارد. همین افرادی که گفتند علم برای علم است و علم به ایدیولوژی کاری ندارد، با علم بمب شیمیایی و بمب اتم ساختند. همین افرادی که گفتند هنر کاری به حق و باطل ندارد، در قالب فیلم و انیمیشن دارند چیزهایی را ترویج میکنند که کاملا ائدئولوژیک است.کمپانیهای صهیونیستی در هالیوود شرطشان این است که در آن سناریو، دفاع از حق صهیونیستها برای کشتار و غارت و ترور محفوظ باشد و خط قرمز آنها دفاع از حق مظلومان جهان است. فیلمهایی می سازند که عراق و افغانستان وحشی هستند و باید آنها را تحقیر کرد؛ اما هیچ کدام از جنایاتشان را در فیلمها نشان نمی‌دهند. 
ازغدی ادامه داد: فیلمی که به اسکار راه می یابد، باید چند پیام داشته باشد. قهرمانان بعضی از فیلمها باید هم جنس باز باشند، دفاع از مظلومییت یهود و ظالم بودن مسلمانان، حمله به اسلام با برچسب تروریست همگی از خط قرمز های هالیوود است. حتی نباید درباره هلوکاست سوالی پرسیده شود اما به خدا و مریم و مسیحیت هر چقدر بخواهند می‌توانند توهین کنند.
وی ادامه داد: هنر و سینمایی که پشتوانه و اهداف سیاسی نداشته باشد، وجود ندارد کمااینکه حتی از ورزش نیز برای نشان دادن ایدیولوژی های سیاسی خود استفاده می‌کنند. باید به آنها گفت که نگویید سینما و هنر به اخلاق کاری ندارد بلکه بگویید نوع ضداخلاقی آن عیبی ندارد بلکه نوع اخلاقی آن مشکل دارد.
وی خاطرنشان کرد: می‌گویند هنر، سینما، ورزش و رسانه نباید در خدمت حق باشند، اما در خدمت باطل ایراد ندارد، چرا که می‌خواهند هنرشان در خدمت سیاست و ایدئولوژی خودشان قرار بگیرد، نه در خدمت سیاست و ایدئولوژی دیگران. آنها ورزش، هنر و سینما را سیاسی کرده‌اند و خیلی‌ها هم فریب اینها را می‌خورند.
رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: بهانه دوم‌ فیلمسازان غربی در خصوص اینکه هنر و سینما باید بر اساس صرفا «زیبایی» باشد این است که می‌گویند محتوا ربطی به هنر ندارد. اما نکته این است که هر هنری یک ظرف دارد و یک مظروف یعنی فرم و محتوا دارد، هنر بدون محتوا وجود خارجی ندارد، اگر هم باشد به هیچ دردی نمی‌خورد، فرم و محتوا مکمل یکدیگر هستند.
وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند تنها زدن حرف خوب کافیست، تصریح می‌کند: آنها گمان می‌کنند دیگر لازم نیست خوب حرف بزنیم! جمله زیبای «قولو للناس حسنی» از قرآن کریم می‌گوید حرف بزنید، برای همه مخاطبان حتی مخاطب جهانی، و زیبا حرف بزنید. لذا باید زیبا هم سخن بگوییم.
رحیم پور ازغدی بیان کرد: ما دو مفهوم را داریم، درست حرف زدن که تکنیک است و ظرف، و حرف درست زدن، که مظروف است. لذا ظرف مهم است، اما اینکه محتوای این ظرف چیست نیز مهم است. این فیلمسازان حرف بد را خوب می‌زنند. در ظرف طلا زباله می‌ریزند یعنی ظرف خوب و مظروف بد دارند.
وی با اشاره به اهمیت محتوا در فیلم تاکید کرد: در خصوص محتوا هم باید بدانیم، چه باید گفت و چگونه باید گفت. اگر فیلمی پرمخاطب و زیبا بسازیم که محتوای پلید و مایوس کننده‌ای داشته باشد، یعنی فرم زیبا، اما محتوا زشت و این ارزشی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha