«امیرحسین علیزاده» کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات با اشاره به اینکه نبودن دلار کافی در اختیار خودروسازان، مانع ادامه تولید در این صنعت خواهد شد، گفت: صنعت خودرویی کشور اعم از دولتی و خصوصی حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در سال ارز بری دارد که تا کنون در این خصوص پنج میز داخلیسازی برگزار شده و صرفهجویی حاصل از آنها تا کنون حدود ۲۱۳ میلیون یورو بوده که این روند با ورود شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها در حال افزایش است.
علیزاده بیان کرد: اگر قرار بر خروج کامل خودروسازان بزرگ از زیاندهی باشد، راه حل آن کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری و سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضاست.
وی در ادامه تصریح کرد: طبق گزارشهای منتشر شده، ارز بری خودروهای داخلی، در سه گلوگاه نیازهای غیرالکتریکی خودروسازان، قطعهسازان، قطعات الکتریکی و مواد اولیه است.
کارشناس مورد تایید فولوکس واگن و توییتا در ایران، در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر جهت کنترل قیمت خودرو که محصول نهایی خطاب میشود، دولت باید بتواند کل زنجیره تامین اعم از فولاد و پلیمر و ...را به لحاظ قیمت تحت کنترل قرار دهد که در انتها امکان کنترل قیمت محصول نهایی را داشته باشد.
این کارشناس خودرو در پایان گفت: به عنوان مثال وقتی هر کدام از نهادههای تولیدی افزایش قابل توجهی داشته باشند، نمیتوان انتظار داشت قیمت محصول نهایی ثابت بماند و اگر هم این اتفاق بیافتد قطعا کوتاه مدت و با زیان بنگاههای تولیدی همراه است.
نظر شما