کد خبر 202566
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

کارشناس خودرو در گفتگو با «حیات»:

سپردن قیمت خودرو به نظام عرضه و تقاضا، راه حل خروج خودروسازان از زیان‌دهی است

سپردن قیمت خودرو به نظام عرضه و تقاضا، راه حل خروج خودروسازان از زیان‌دهی است

«علیزاده» گفت: کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری و سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضا، راه حل خروج کامل خودروسازان از زیان‌دهی است.

«امیرحسین علیزاده» کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات با اشاره به اینکه نبودن دلار کافی در اختیار خودروسازان، مانع ادامه تولید در این صنعت خواهد شد، گفت: صنعت خودرویی کشور اعم از دولتی و خصوصی حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در سال ارز بری دارد که تا کنون در این خصوص پنج میز داخلی‌سازی برگزار شده و صرفه‌جویی حاصل از آنها تا کنون حدود ۲۱۳ میلیون یورو بوده که این روند با ورود شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها در حال افزایش است.

علیزاده بیان کرد: اگر قرار بر خروج کامل خودروسازان بزرگ از زیان‌دهی باشد، راه حل آن کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری و سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضاست‌.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق گزارش‌های منتشر شده، ارز بری خودروهای داخلی، در سه گلوگاه نیازهای غیرالکتریکی خودروسازان، قطعه‌سازان، قطعات الکتریکی و مواد اولیه است.

کارشناس مورد تایید فولوکس واگن و توییتا در ایران، در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر جهت کنترل قیمت خودرو که محصول نهایی خطاب می‌شود، دولت باید بتواند کل زنجیره تامین اعم از فولاد و پلیمر و ...را به لحاظ قیمت تحت کنترل قرار دهد که در انتها امکان کنترل قیمت محصول نهایی را داشته باشد.

این کارشناس خودرو در پایان گفت: به عنوان مثال وقتی هر کدام از نهاده‌های تولیدی افزایش قابل توجهی داشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت قیمت محصول نهایی ثابت بماند و اگر هم این اتفاق بیافتد قطعا کوتاه مدت و با زیان بنگاه‌های تولیدی همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    👌🏼👌🏼👌🏼⚘⚘⚘