کد خبر 202417
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۳

در هفته ای که گذشت؛

مصوبات سازمان بورس به کاهش التهابات بازار کمک کرد

مصوبات سازمان بورس به کاهش التهابات بازار کمک کرد

در این هفته کاری شاخص کل بورس با افزایش ۱.۹۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار واحد ایستاد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش ۰.۰۶ درصدی در پله ۷۶۵ هزار و ۸۷ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۹ درصدی در تراز ۲۹ هزار و ۸۲ واحدی ایستاد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چرمی با افزایش ۲۳.۶۸ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت فرآورده‌های نفتی با افزایش ۵.۳۰ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت ذغال استخراج نفت جزء کشف با کاهش ۲۲.۳۶ درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

در هفته کاری قبل شاخص صنعت محصولات چرمی با افزایش ۲۴.۹۷ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۵۱ هزار و ۸۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۱۲ هزار و ۳۷ میلیارد تومان، یکشنبه ۱۵ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان، دوشنبه ۱۲ هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۱۱ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

هفته قبل مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها ۸۷ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان بود.

به گفته او، در این هفته کاری دو روز ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و دو روز دیگر بازار شاهد خروج نقدینگی بود. به طوری که یکشنبه هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۸۹۵ ورود نقدینگی به بازار رقم خورد و شنبه ۳ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان و دوشنبه ۲۱۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار ثبت شد و در مجموع هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

هفته کاری قبلی در مجموع ۹ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

هفته کاری گذشته سرانه خرید افراد حقیقی ۲۶ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۳۳ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان بود.

او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این‌ صندوق‌ها در این هفته کاری سه روز ورود نقدینگی و یک روز خروج نقدینگی را ثبت کردند، به طوری که این صندوق‌ها در مجموع هزار و ۲۸۱ میلیارد تومان در این هفته کاری شاهد ورود نقدینگی بودند.

در ادامه نیز دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: علیرغم اینکه در اولین روز کاری شاهد منفی بودن اکثریت بازار بودیم، اما به مرور اوضاع بهتر و صف فروش نمادها جمع آوری شد و با فروکش شدن هیجانات فروشنده‌ها، شاهد افزایش سمت تقاضا بودیم.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از سویی شاهد مصوباتی در خصوص حمایت از بازار سرمایه بودیم؛ یکی از اتفاقات مهم افزایش زمان رعایت حد نصاب سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت بوده که خبر خوبی در جهت کاهش فشار عرضه از جانب حقوقی‌ها بود. از سویی ضریب تعدیل اوراق بهادار مندرج در حساب تضمین مشتریان اعتباری در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۱۰ درصدی، ۶۰ درصد قیمت پایانی تعیین شد. از طرف دیگر گزارش‌های عملکرد خوب شرکت‌ها در فصل زمستان محرک خوبی برای بهتر شدن معاملات و نوسانات مثبت است.

وفایی می‌گوید: روند خوب فروش ماهانه شرکت‌ها و امید به افزایش یا تکرار سودآوری در سال ۱۴۰۲ می‌تواند افزایش تقاضا برای کوتاه مدت را به همراه داشته باشد. گزارش اردیبهشت، احتمال تقسیم سود بالا در مجمع سالیانه، اخبار بنیادی تحولاتی مانند طرح توسعه برخی نمادها، افزایش سرمایه شرکت‌ها و.. باعث شد که بخشی از اُفت شدید سهام جبران شود. شروع این اتفاق با گزارش خوب پالایشی‌ها همراه بود که به بقیه بازار نیز سرایت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha