کد خبر 202348
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

رئیس کل بانک مرکزی:

متقاضی وام‌های ازدواج و فرزندآوری بیشتر از عدد تعیین شده هستند

متقاضی وام‌های ازدواج و فرزندآوری بیشتر از عدد تعیین شده هستند

فرزین درباره طولانی شدن فرآیند پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری گفت: متقاضی این وام‌ها بیشتر از عددی است که تعیین شده و باید این میزان تا پایان سال پرداخت شود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت (۲۷ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره لزوم رفع تعهد ارزی شرکت‌ها و بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور گفت: کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بررسی تخلفات ارزی در بانک مرکزی تشکیل دادیم. در این کمیته تمام شرکت‌هایی که سه تخلف دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: تخلف اول این است که تعهد ارزی خود را ایفا نکرده باشند؛ در واقع ارز حاصل از صادرات خود را در موعد قانونی برگشت نداده باشند. تخلف دوم این است که در سامانه نیما تخلفاتی صورت بگیرد و محاسبه خارج از نرخی که بانک مرکزی تعیین کرده، صورت بگیرد. تخلف سوم هم این است که خارج از مقررات بانک مرکزی و قانونی در بازار رسمی، معاملاتی صورت بگیرد. تخلفات در این کمیته بررسی شده و با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

فرزین درباره میزان این بدهی‌ها گفت: اسامی شرکت‌ها هنوز در حال بررسی است و اگر تخلفات محرز شد، اعلام می‌کنیم. قانون به بانک مرکزی اختیار داده است و مطابق آن از شرکت‌ها توضیح می‌خواهیم و باید ارز خود را در مهلت قانونی بازگردانند. اگر شرکتی خارج از مقررات قانونی در بازار غیررسمی حضور پیدا کند، با آن برخورد می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره طولانی شدن فرآیند پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری اظهار داشت: سامانه‌ای در این زمینه طراحی شده، اما متقاضی این وام‌ها بیشتر از عددی است که تعیین شده و باید این میزان تا پایان سال پرداخت شود. سال گذشته تلاش شد تا تمام آن چیزی را که قانون تعیین کرده بود، در حوزه وام ازدواج پرداخت شود؛ اطمینان داشته باشید به اندازه‌ای که قانون تعیین کرده امسال هم تا پایان سال تسهیلات را خواهیم پرداخت و بر آن نظارت داریم که کمتر از آنچه که قانون تعیین کرده، نشود.

فرزین در پاسخ به سوالی درباره برخی نوسانات جزئی در بازار ارز و سکه و اینکه آیا تحت کنترل است، گفت: بله همه چیز تحت کنترل است؛ درباره نوسانات نرخ ارز می‌دانید که ماه‌هاست که بازار آرام شده است. در گذشته نوساناتی رخ داد که بانک مرکزی ورود کرد و اکنون بازار آرام است.

وی تاکید کرد: درباره آزادسازی منابع ارزی خبرهای خوبی هم در آینده در راه است که هر گاه محقق شد، اطلاع‌رسانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha